Skåne - Spanien

Hej!

Tänkte cykla till Spanien i september. Vill gärna ha lite tips och råd från er som gjort något liknande tidigare!
 
Kan aventuellt ge lite tips...

Hej!

Jag och min flickvän gav oss förra sommaren ut på en likade tripp vilken gick från Västerås till Monaco. Vi var absolut inga lågfärdscyklister och sakade "expeditionsvana" men det gick på det stora hela mycket bra. Jag vet inte riktigt om vad du är intresserad och få tips så presicera gärna lite närmare så kaske jag kan ge något råd. Det främsta som vi lärde oss var i alla fall att man inte ska åka med en för stram budget...

Återkommer om du har intresse av mina synpukter...

MVH TED
 
cyklade dit ´00

Hej!
Cyklade till Gibraltar från Göteborg och hade inga problem förutom värmen i Spanien, den var lite påfrestande. Jag körde längs Nordsjökusten ner till Calais och hade motvind varenda dag ner dit från Göteborg. Om det var otur vet jag inte. Kanske man skall hålla sig mer inåt land men då ser man ju inte så mycket så det är ett dilemma..
Rhonedalen var fin att ta söderut genom Frankrike( Jag hade tänkt att följa hela Frankrikes kust men tröttnade på motvinden...)
Jag körde genom inlandet i Spanien istället för längs kusten och så passade jag på att hälsa på i Andorra. Visst, det blev lite klättring och så och det inre av Spanien är rätt bergigt men jag kom undan de turistiga områdena m. mycket trafik, turister och annat ointressant. Det inre av Spanien kan jag rekommendera om man vill uppleva det riktiga Spanien och inte något turistjippo... Totalt tog det 40 dagar ner till Gibraltar, cyklade kanske 13 mil/dag och hade bortåt 35 kh packning med mig.
/Magnus
 
Inlandet

Startade min cykeltur i Alicante på spanska östkusten och började min färd norrut efter kusten, men efter två dagar hade jag fått nog av trafik, turistmyller, grisiga campingar mm. Satte kurs in i landet och det var betydligt bättre. Ganska bergigt, men det är inte så farligt. Ingeting jämfört med Pyreneérna som du måste ta dig över. Ganska krävande pass, speciellt från franska sidan.
I inlandet hittar du inga campingar och folk kan inte ett enda ord engelska. Kan på vissa ställen vara svårt att hitta nånstans att slå upp tältet, det är odlad mark överallt, men till slut brukar ett lämpligt ställe dyka upp. Håller du dig till mindre vägar är trafiken oftast minimal. Trevliga hjälpsamma tävlingscyklister träffar du överallt. Vatten finns inte, såg kanske ett par bäckar på två veckor. Man får vara lite uppfinningsrik när (om) man ska tvätta sig.

...Johan...
 
Glömm ej

Glömm ej dom små "vägarna" längs kanalerna, bilfritt och mitt i "naturen".
Lycka till
 
Aj va ont...

..det kan gøra i hænderna nær man cykla. Vi drog ner till Monaco från Malmø i somras och det størsta problemet før mig var nog hænderna. Vet inte riktigt vad det borodde på antagligen sittstællningen. Tænk på packningen. Nær vi stack trodde jag att jag behøvde allt jag hade med mig men nær vi kom ner till Bodensjøn slængde jag ut typ hælften, en stort bomullshandduk tex. Resten av resan hade jag en liten køkshandduk =)... Ibland nær røven gør som mest ont kan det vara riktigt hærligt att ta på sig 2 par cykelbyxor.

Skriver la mer senare om jag kommer på nått. Go tur!
 
Kartor? m.m.

Undertecknad tänkte faktiskt göra samma tripp som "Svullen" men i augusti och är lite nyfiken på vilka kartor ni, som redan gjort trippen, använt? fallgropar? Pärlor värda att besöka? Tältade ni som jag tänker göra eller? Hur är möjligheterna att tälta i de länder man passerar? Har inte semestrat där så jag har noll koll!
 
Re: Kartor? m.m.

Daddy Cool; sa:
Undertecknad tänkte faktiskt göra samma tripp som "Svullen" men i augusti och är lite nyfiken på vilka kartor ni, som redan gjort trippen, använt? fallgropar? Pärlor värda att besöka? Tältade ni som jag tänker göra eller? Hur är möjligheterna att tälta i de länder man passerar? Har inte semestrat där så jag har noll koll!

Hej Roger.
Stora skillnader vad gäller camping. I Frankrike finns det campingar överallt, kostnad mellan 50 och 100 spänn. I Spanien såg jag inte en camping i inlandet, slutade oftast med att jag slog upp tältet bakom nån buske. Kan vara svårt att hitta bra ställen på låglandet där all mark är odlad, men uppe i bergen hade jag många oförglömliga campingplatser, inga bilar, inget folk, bara fågelkvitter, berg och strålande solnedgångar.

Använde "EuroMap", skala 1:300000 och dom var mycket bra.

Sevärdigheter i Spaninen såg jag inte mycket av, förutom berg och natur, och det var det jag var ute efter. Byarna ser för det mesta bedrövliga ut, bruna fallfärdiga stenhus. Noll mysfaktor om man säger så.
Vänliga tävlingscyklister finns överallt. Många vägar som ser pyttesmå ut på kartan är breda, med bred vägren och ingen trafik. Spanjorerna kör lugnt och fint jämfört med fransmännen.

...Johan...
 
Franska campingars standard

jd; sa:
... I Frankrike finns det campingar överallt, kostnad mellan 50 och 100 spänn...

Hur är standarden på campingarna i Frankrike? Jag har erfarenhet av campingar i Sverige och Danmark, så om du kan så jämför gärna med dem.
Vi tänkte ev. cykla från Colmar i Alscace längs Rhone in i Frankrike med en treåring i sommar. Vi (alla tre) är vana cyklister och cykelsemestrare.

/Stina
 
Småvägar.

Har ganska begränsad erfarenhet av långfärdscykling, så det enda tips jkag har är: undvik högtrafikerade vägar. De får gärna vara breda och asfalterade, men "vrooooommm" var 5:e sekund tar bort mycket av glädjen med cyklandet.
 
Re: Franska campingars standard

cykelstina; sa:
Hur är standarden på campingarna i Frankrike? Jag har erfarenhet av campingar i Sverige och Danmark, så om du kan så jämför gärna med dem.
Vi tänkte ev. cykla från Colmar i Alscace längs Rhone in i Frankrike med en treåring i sommar. Vi (alla tre) är vana cyklister och cykelsemestrare.

/Stina

Har själv ingen större erfarenhet av svenska campingar, men generellt så är franska campingar slitnare och smutsigare, folk står och röker på toaletterna (och i tvättstugan, samlingsrummet, informationen och duschen). I turistområdena var dock många campingplatser toppmoderna, men också dyrare, 100-150 kr för en pers. + tält. Dom billigaste var "camping municipale" som jag tror betyder kommunal camping.
Jag hade kök och allt sånt med mig så jag tänkte inte på hur kokmöjlighterna var.
 
Frankrike är väl lite av de stora kontrasternas land. Traditionellt har ju deras campings, hotell etc. generellt kännetecknats av att vara slitna och smutsiga, för att inte säga rent bedrövligt snuskiga.

Pà senare tid har man dock fräshat upp och moderniserats sitt utbud, varför det kan vara svârt att ge en generell bild av Frankrikes utbud av sovplatser.

Den lâga mysfaktor som mànga spanska byar har att erbjuda stámmer i mànga fall, men det finns naturligtvis mânga undantag. Som sà mycket annat i Spanien finns det mànga regionala skillnader. Byar med genuin by-mys-faktor hittar man láttast i södra Spanien (Andalucia och Extremadura) samt i norra halvan av Spanien samt i de flesta bergstrakterna. Exempel pâ trakter dár byar och stáder oftas är horribla är längs medelhavskusten, till viss del längs Atlandkusten samt pà slátterna i inlandet söder om Madrid.

Vad gáller cykling i Spanien sà är det nog den näst mest populära sporten här (efter fotboll, sàklart). När tourerna gâr pà sommaren sitter gubbsen som klistrade vid TVn, veckovis.

Mvh / Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Promenerik Logistikfrågor inför semester i Skåne Långcykling 9
hannulan Cykla i Skåne Långcykling 4
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Avskum Cykelsemester i Skåne 15 - 23 juli Långcykling 0
Alfaullis Oslo –*Skåne Långcykling 12
sagoland Lite frågor: Västerås-Skåne (-Arvika) Långcykling 8
Gabben Skåne-Medelhavet Långcykling 3
Tornugglan Skåne - Sällskap på vägen? Långcykling 0
mikeatutsidan Skåne till Jordanien Långcykling 13
Kakelman Cykeltur Skåne-Holland-Skåne Långcykling 1
pergit Kiruna-Skåne Långcykling 9
Markus.M Skåne runt på Cykel? Långcykling 18
balo Helgturer i skåne? Långcykling 1
sjuttis Cykla i Skåne??? Långcykling 2
bo5840sv Tips inför cykeltur Österlen skåne Långcykling 11
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
mrjimpa Bästa vägen genom Spanien? Långcykling 1
Nikhi Gibraltar/Spanien- Sverige Långcykling 4
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Jackiie Cykla Sverige-Spanien-Italien inga problem? Långcykling 4
JA64 spanien Långcykling 4
Willmut Sällskap i Frankrike och Spanien i juli Långcykling 1
jenkan cykla till spanien 10 juni- 10 juli med mig? Långcykling 0
victorborgvall Cykla Sverige - Spanien Långcykling 7
bengtfalke Cykeltips i Spanien? Långcykling 10
j_stellan Cykling i Spanien Långcykling 7
fuchs Vädret i spanien/frankrike Långcykling 1
fuchs runt spanien-portugal Långcykling 6
avslutatmedlemskap0601 Stockholm-Spanien? sällskap? Långcykling 3
alis Egen eller hyrd cykel i södra Spanien? Långcykling 2
erikahl cykla på semester0 i spanien Långcykling 1
Cykel runt Spanien! Långcykling 2
nunag Cykla i Spanien? Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.