Skall köpa en kanot och söker tips.

Alternativ

1 är lite av en klassiker finns nog att köpa begagnad via Blocket. Någorlunda lättdriven kanadensare gamla hyrexemplar kan vara hårt slitna annars tror jag du blir nöjd om den skall användas för familjepaddlingar.

Provpaddla innan köp är ett allmänt och mycket bra råd.

Alternativ 2 torde vara ett bad och lekalternativ som du snart tröttnar på.

Thure
 
Håller med Thure vad gäller de två alternativen. Kompletterar lite:

Det första du skall fundera på är hur ni tänker paddla (mest).

1. Övernattningstur med packning eller korta dagsturer med picknick?
För övernattning och långtur, absolut den första typen. Skall ni bara soliga vindstilla dagar paddla ut till någon ö duger uppblåsbar kanot.

2. Enkelt att få med eller på taket av bilen?
Fördelen med den uppblåsbara är att den kommer med överallt. Du behöver inte köra runt med en kanot på takbågar utan slänger in en väska i bilen. Dock skulle jag hellre titta på hopfällbara skin on frame varianter, typ Ally. De har fördelen av att både rymma hela familjen och packning, samtidigt som de blir en väska i bilen.

3. Avancerad paddling i vågor eller bara vindstilla dagar? Strömmande vatten?
Om man bara åker ut över dagen kan man hålla sig till dagar med stabila högtryck. Då kan man åka luftmadrass om man vill, nåjo. Skall ni vara ute så ni får ta det väder som kommer skulle jag inte välja uppblåsbart. Glasfiber, laminat eller ihopfällbart. Den sistnämnda är lite speciell i vågor efter som den flexar över vågen. Kul när man vant sig. Aluminium tycker jag går bort pga de blir iskalla i kallt vatten och skramlar. En smaksak, men glöm för all del inte sittunderlag till barnen på vårturen!
Dessutom skulle jag ta en funderare på skrovformen. De flesta kanadensare som säljs idag är plattbottnade. Jättebra för nybörjare. Känns stabilt, men kränger en hel del i vågor. Vill man ha en kanot som klarar "alla" väder kan det vara värt att titta på en med lite välvd botten. Känns lite vingligare i början, men mycket bättre om det kommer vågor uppåt halvmetern.
Det finns ett läge där den uppblåsbara faktiskt skulle vara överlägsen alternativ 1. Strömmande vatten, fors. Om bara materialet är tillräckligt rivstarkt och botten inte består av sprängsten skulle jag nog välja den. Flytkraften sitter på sidorna och förhindrar tippning. Samtidigt flexat skrovet och klarar grundstötning utan att gå sönder. Den energi som ett mjukt skrov tar upp blir försumbar om vattnet driver på.

Hoppas du fick lite idéer.

Anders V

villut.se
 
Jag tror de uppblåsbara kanoterna har ett oförtjänt dåligt ryckte på grund av alla dåliga avarter det finns på marknaden. Bland annat den du länkade till.
Det finns bra och tåliga kanoter som man blåser upp. I Alaska används dessa flitigt.

http://www.soar1.com/sec_canoe.htm

Kolla igenom den här sidan. Massor med härliga paddlingsbilder om inte annat.
 
Jag tror de uppblåsbara kanoterna har ett oförtjänt dåligt ryckte på grund av alla dåliga avarter det finns på marknaden. Bland annat den du länkade till.
Det finns bra och tåliga kanoter som man blåser upp. I Alaska används dessa flitigt.

http://www.soar1.com/sec_canoe.htm

Kolla igenom den här sidan. Massor med härliga paddlingsbilder om inte annat.

Men då är det just för färd på strömmande vatten. I princip som rafting med smal avlång flotte. Med våra utbyggda vattendrag är det en ganska liten sport i Sverige. Vet inte om det är speciellt barnvänligt under 8 års ålder heller. Inte vad jag tänker på familjekanot iaf.
 
Tackar för era svar:)


Det kanoten kommer att användas till är korta dagsturer med picknick och lite fiske turer i insjövatten och åar i Sörmland.

Nummer 1 är att en den typen av uppblåsbar kanot som jag blev rekommenderad är inte någon lek o bad grej snarare tvärtom den har bättre flytt förmåga och är är mindre känslig för grundstötning än en ex. Trapper kanadensare. Gumotex är stora inom rafting (forsränning) så det ger ju en inblick i vad de klarar av.

Eftersom den kommer att paddlas i insjöar och i åar så spelar vindprofil och köl mindre roll.

Prismässigt ligger de båda runt en 8000- 10000sek.

Stora grejen för min del är att det skall vara lätt att bära ner den till sjön. Det är en hel del sommarstugor runt våran där kanoterna spenderar hela sommaren i trädgården i stället för i sjön. Pga att det är tungt och jobbigt att få i den och sedan få hem den. Så vill jag inte ha det.

Jag har läst en del på tillverkarens sidor och på amerikanska/brittiska siter där de lovprisar Gumotex, men skulle helst vilja höra från folk i Sverige hur de funkar. Jag har haft Zodiac som följebåt till vår segelbåt i åratal, så att uppblåsbart skulle vara mest för lek o bad håller jag inte med om, så länge man köper kvalitets produkter.

Här är den svenske återförsäljarens sida http://www.avanzakayak.com/Gumotex.htm

Jo jag har även kikat på hopfällbara varianter med ram, men priset på dessa motiverar inte ett köp, de verkar mest vara för äventyr och militär.

Som det känns nu så ligger den uppblåsbara kanoten bäst till.... om nu ingen får mig på andra tankar..;)
 
Hvis du er ute etter en sammenleggbar farkost så se på norske Ally; http://bergans.no/sider/start_ally.asp

Du får en fullgod kano (bedre enn andre kanoer i samme prisklasse), som en kan padle på både flattvann og elv, er lett å bære alene på hodet (ca 20kg), og som pakkes ned til ca en stor søppelpose.
 
Jag vet att gumotex är erkända. Men jag tror att gumotax har varianter som är bättre än den du länkade till.
Om jag hade varit dej hade jag köpt en med två korvar. Gumotex har sådana som ser ut som en soar. Dessa tror jag är bättre. Ju störra tubdiameter ju stadigare för ihopvik blir det. En baraka eller palava till exempel.
 
Ser just att baraka är 2000:- billigare än scout också. Vart har du fått pris på scouten? Jag blev seriöst sugen på en baraka.
 
GumoTex mycket bra

Tackar för era svar:)

Jag har läst en del på tillverkarens sidor och på amerikanska/brittiska siter där de lovprisar Gumotex, men skulle helst vilja höra från folk i Sverige hur de funkar. Jag har haft Zodiac som följebåt till vår segelbåt i åratal, så att uppblåsbart skulle vara mest för lek o bad håller jag inte med om, så länge man köper kvalitets produkter.

Här är den svenske återförsäljarens sida http://www.avanzakayak.com/Gumotex.htm

Jo jag har även kikat på hopfällbara varianter med ram, men priset på dessa motiverar inte ett köp, de verkar mest vara för äventyr och militär.

Som det känns nu så ligger den uppblåsbara kanoten bäst till.... om nu ingen får mig på andra tankar..;)

Gumotex gör mycket bra grejor. Jag har själv en Safari, och är helnöjd. Passar till surf, särskilt för ovana, då det är lätt att komma upp i kantrad kajak igen. Hela familjen har använt den i vågorna vid Klitmöller, och det har gett flera av dem rejäl mersmak.

Använder den även att stuva in i segelbåtens akterskuff, och ta fram för kortare turer i skärgården. Har fena på min, och den är ett måste, vill jag nog påstå. Utan fena är den hopplös att paddla rakt fram.

Gummikvaliten är god, ventilerna stora och bra, infästningar och remmar av bra kvalitet.

Men, som Thure sade, om ditt huvudsakliga argument för en uppblåsbar är att underlätta transport till stranden, kunde ju en kajakvagn fungera. Då kan du sen välja vilken kajak du vill och är inte hänvisad till de få modeller som är uppblåsbara.

Jens
 
Det är du som i slut änden sitter med ditt bra eller dåliga köp.

Det du har valt att välja emellan är väldigt olika varandra.

Jag personligen skulle aldrig i mitt liv välja en uppblåsbar. Men jag är också van med den hårdare typen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
tstevg Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort Paddling allmänt 12
DavidHolm Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3 Paddling allmänt 5
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
Majsan43 Skall en 7-åring kapell i kajak Paddling allmänt 3
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
knatte Någon som skall beställa på Eastpoole? Paddling allmänt 0
Kalle E Vad skall jag med en ny paddel till? Paddling allmänt 15
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
michaelolsson Vad skall jag skaffa för kajak. Paddling allmänt 7
ronnestam Vi skall ut och paddla kanadensar och vill ha tips. Paddling allmänt 6
Strmbrg När man skall dra upp båten på en brygga: Paddling allmänt 2
klabbe Vilken kajak skall jag välja Paddling allmänt 4
ssvoh Var skall man hyra kajak? Paddling allmänt 2
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Jokkmokkguiderna Köpa kanadensare Paddling allmänt 0
Nicksonas Köpa Kajak! Paddling allmänt 11
Lico Köpa tillbh & utr i Uppsala? Paddling allmänt 5
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Loifen köpa kanot Paddling allmänt 5
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
fuchs köpa Beckson luckor, vart? Paddling allmänt 1
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Thrashback Köpa begagnat, vad tänka på? Paddling allmänt 0
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
Erik Barkefors Köpa begagnat... Paddling allmänt 0
KajakPaddlaren123 Köpa kajak Paddling allmänt 11
hannulan Köpa halsmudd Paddling allmänt 3
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.