Skall en 7-åring kapell i kajak

Skall en 7-åring ha kapell i kajak?

Vi tänker sätta vår 7-åring fram i en dubbelkajak i sommar. Han kommer säkert också få prova på att paddla i egen kajak men så började jag fundera på om man skall använda kapell? Om kajaken tippar är jag inte säker på att han själv får lös kapellet. Är det någon som har någon erfarenhet av detta?

Nu bara gissar jag, men en sjuåring borde vara så liten att han kommer ur båten utan att rycka kapellet. Speciellt om man använder ett billigt nylonkapell och struntar i att dra åt det runt midjan.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Skall en 7-åring ha kapell i kajak?

Majsan43; sa:
Om kajaken tippar är jag inte säker på att han själv får lös kapellet.
Det finns ju kapell med dragskojusterbar elastisk lina runt sittbrunnskanten. Den lär att gå att göra lagom "slak". Riskfritt tänker jag.

Å andra sidan tror jag att han kan sköta ett normaltight kapell av nylon. Åtminstone lära sig. När vi hade bassängträning i klubben fick alla öva ett gäng gånger på att ta sig ut ur kajak, kapellfipplet inkluderat. Ni kan väl öva lite... ;)

De flesta kajaker är för stora för en sjuåring – risken är därför att han eller hon ramlar ur kajaken men blir hängande i kapellet, och så blir det svårare att ta sig loss. Bäst är att paddla utan kapell tills vederbörande kan hålla sig kvar i en kapsejsad kajak, lossa kapellet och gå ur lugnt och sansat. Barn som klarar av att göra detta (antingen av egen motorisk skicklighet eller med hjälp av lite stoppning här och var i kajaken), kan naturligtvis ha kapell utan problem.

Däremot är det olämpligt att krypa ur kapellet även om det sitter så löst kring midjan att det går – en efterföljande kamraträddning blir besvärligare, både för badaren och för den som assisterar om kapellet sitter kvar på sargen.

[Ändrat av btd 2007-05-10 kl 15:25]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips