Skaljackor

Hej, jag skulle vilja ha mycket synpunkter och förslag på olika märken/modeller av skaljackor som ska passa för vardagsbruk, ute i naturen osv. En vatten-/vindtät året-runt-jacka mao. Priset spelar ingen större roll, däremot är funktionen och designen viktig.

När det gäller designen bör den vara stilren, inte massa olika färger o saker som sticker ut.

Funktioner som har prioritet är många (bra) fickor, avtagbar huva. Sen får den gärna ha saker som pitzip, zippin o allt va det heter om de inte stör designen.

Mvh
Per
 
Om bra form, kvalitet och funktionalitet är viktigare än priset så skulle jag definitivt titta på Arc'teryx jackor. Deras grejor ligger den senaste tiden nästan alltid i topp enligt min mening vad det gäller funktionalitet och kvalitet. Men de är inte gratis som sagt... Säljs bl.a i gamla Tierrabutiken på Wasagatan i Sthlm. Butiken heter numer endast just Arc'teryx. Tierra, som numer ägs av Fjällräven och säljs i deras Naturkompanietbutiker är inte dåliga de heller och oftast mer prisvärda. Haglöfs, Mountain Equipment, The North Face och Klättermusen är andra märken som har helt ok skaljackor. Prova på...
 
Jag har ägnat en del tid de senaste dagarna åt att titta runt på diverse tillverkares hemsidor. Men de flesta har rätt dåligt med bra produktbilder. Beskrivningarna av funktioner är heller inte alltid de bästa, många tillverkare verkar lägga mer krut på designen (grafiken) på sina sidor, istället för innehållet.

Hursomhelst, jag tänkte att det skulle kunna vara bra om nån skulle kunna berätta lite riktig fakta om olika märken. Inriktning (lågpris,dyra,bra kvalitet,funktioner,snobb,osv) användningsområden och hur företaget är att ha att göra med och annat som kan vara intressant som inte står på deras egna sidor.
 
När jag bytte bort min gamla Mountain hardwear jacka i somras föll mitt val på Norröna Trollveggen (i konkurrens med Marmot, TNF och Mountain hardwears motsvarande modeller). Det är en avskalad skaljacka (!) i goretex XCR. Två fickor och en ganska stor innerficka. Huvan är inte avtagbar men mycket anpassningsbar och följer med huvudet när man vrider på det, vilket är bra när man exempelvis cyklar, man märker nästan inte att man har den på. Designmässigt är den mycket enkel, två diskreta färger stålblå/mörkblå vilket gör att man även kan ha den "på stan" utan att känna sig som en "gtx-idiot". Det är helt klart den bästa jacka jag ägt. Det enda jag möjligen kan klaga lite på är Norrönas skidåkande-viking-logo på den vänstra ärmen som jag inte sörjt om den saknats. Norrönas sida på nätet håller dock ej måttet då den ofta är svår att komma in på.

MVH
David
 
> Det är en avskalad skaljacka (!) i goretex XCR.

Hur menar du med avskalad om jag får fråga, det var lite svårt att avgöra vilken "del" av jackan som är "avskalad"? ;)

> Huvan är inte avtagbar men mycket anpassningsbar och följer med huvudet när man vrider på det

Är det en funktion som fler tillverkare använder sig av? Vilket märke har "bäst" huvor? (bra anpassning, oprasslig?, vatten o vindtäthet, synfält, hörsel)

> Designmässigt är den mycket enkel, två diskreta färger stålblå/mörkblå vilket gör att man även kan ha den "på stan" utan att känna sig som en "gtx-idiot".

Det är bra, det är jobbigt om man går runt som en självlysande trafiksignal ;)

> Det enda jag möjligen kan klaga lite på är Norrönas skidåkande-viking-logo på den vänstra ärmen som jag inte sörjt om den saknats.

Det är också intressant. Personligen hatar jag stora blaffiga loggor. Speciellt om plagget är dyrt. Jag köper inte plagget för att vara reklampelare. Det vill jag ha betalt för ;)

Mvh
Per
 
perarvid; sa:
> Det är en avskalad skaljacka (!) i goretex XCR.

Hur menar du med avskalad om jag får fråga, det var lite svårt att avgöra vilken "del" av jackan som är "avskalad"? ;)

> Huvan är inte avtagbar men mycket anpassningsbar och följer med huvudet när man vrider på det

Är det en funktion som fler tillverkare använder sig av? Vilket märke har "bäst" huvor? (bra anpassning, oprasslig?, vatten o vindtäthet, synfält, hörsel)

> Designmässigt är den mycket enkel, två diskreta färger stålblå/mörkblå vilket gör att man även kan ha den "på stan" utan att känna sig som en "gtx-idiot".

Det är bra, det är jobbigt om man går runt som en självlysande trafiksignal ;)

> Det enda jag möjligen kan klaga lite på är Norrönas skidåkande-viking-logo på den vänstra ärmen som jag inte sörjt om den saknats.

Det är också intressant. Personligen hatar jag stora blaffiga loggor. Speciellt om plagget är dyrt. Jag köper inte plagget för att vara reklampelare. Det vill jag ha betalt för ;)

Mvh
Per

Ok Per.. jag ska försöka förtydliga mig.. med avskalad menar jag designen är enkel och klassisk utan onödiga detaljer och de som finns känns genomtänkta. Vad gäller huvan så är det den bästa jag använt. (i jämförelse med mountain hardwear, TNF, peak, berghaus, fjällräven mfl.) I framkanten har den en insydd styvare tråd som håller upp "struten". Vidden på denna kan regleras med två elastiska snoddar som man kan manövrera med en hand. På baksidan finns en snodd som reglerar huvans innerstorlek så att man kan anpassa om man bär hjälm eller är barhuvad. Sen så följer den med när man vrider huvudet vilket gör att synfältet inte påverkas nämvärt. Hörsel är väl som andra huvor som täpper till öronen. Materialet i jackan är trelagers goretex XCR vilket innebär att den är helt vind och vattentät och andas riktigt bra. Oket och underarmarna har även någon form av corduraförstärkning. Slutligen så är väl inte logon direkt blaffig, utan bara ganska ful men det har jag kommit över. Så här ser den ut: Kan även beskådas på http://www.norrona.com som faktiskt funkar för tillfället! (Kolla även vestveggen!)
2308_stor.jpg


MVH
David
[Ändrat av dave1 2002-12-29 kl 21:20]
 
Vill tipsa dig om att kolla in
övriga trådar här på forumet
ang skaljackor. Där hittar du
mkt fakta och argument för/mot
olika modeller ,märken osv.
Använd sök funktionen uppe till
höger.
Lycka till!
 
Nansen

jag köpte en Haglöfs Nansen fjell jacket i höstas som jag har använt flitigt både till blåsiga vandringar på Alvaret och till skolan. priset på denna jacka är under 2000Kr!Den har inga onödiga finneser och alla fickor är nogrant placerade,bra huva,Mycket bra Climatic väv(ramlade med cykeln och skrapde upp hela armbågen på kullersten blev endast ett märke på jackan som gick bort med lite vatten)snygg design.
 
Jag ville bara berätta att jag håller på och läser i forumet om jackor, och det är väldigt intressant. Jag har hittat en hel del info som är bra.

För övrigt har jag en fråga. Min bror rekommenderade en Peak Performance R&D Long, han har en sån sen 1993 och den har han använt året runt till allting, den ser inte sliten ut alls. Vad anser ni om den? Min spontana reaktion är "är den verkligen värd att betala 4700 kr för?" (dvs. är den lika bra eller bättre än andra jackor i den prisklassen eller betalar man mest för märket?)

Mvh
Per
 
Jag kan även jag slå ett slag för Norrönas Trollveggen vilken följt mig sedan 99. Allt som David skriver kan jag bara skriva under på. Dessutom så kan jag tillägga att de fickor som finns är MYCKET rymliga. Jag har skrivit en recension på recensionsbanken, den finns här:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=324

Inte för att den är så utförlig men men :)

/Martin
 
PEAK

perarvid; sa:
För övrigt har jag en fråga. Min bror rekommenderade en Peak Performance R&D Long, han har en sån sen 1993 och den har han använt året runt till allting, den ser inte sliten ut alls. Vad anser ni om den? Min spontana reaktion är "är den verkligen värd att betala 4700 kr för?" (dvs. är den lika bra eller bättre än andra jackor i den prisklassen eller betalar man mest för märket?)

Mvh
Per

Jag har en PEAK R&D från 95 och den har varit en mycket god kamrat, men att säga att det är opåverkad av 7-8 år intenssiv användning är en lögn. Den kostade 95 4200kr men det tycker jag helt klart att den så här i efterhand har varit värd. Men det är klart att när den ska betalas svider det lite. Utslaget på 8 år blir det ju inte så mycket :)

/Robin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.