Skaljackor

Hej, är det någon som kan ge en bra faktaförklaring om kvalité & funktion i skaljackor?
Det verkar vara svårt att få någon bra förklaring om de flesta märkesprodukterna.
Är det så att man numera måste skräddarsy exakt det man skall göra?

Nu när jackor börjar sträcka sig uppåt 5000-6000kr skulle jag i varjefall vilja veta om kvallitét & funktionalitet verkligen rättfärdigar priserna? Om det egentligen inte är så stor skillnad utan bara handlar om att driva upp priserna för små fördelar?
 
Underetecknad startade nyligen en tråd gällande membranplaggens påstådda funktion, priser med mera.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=71619

Generellt kan jag påstå att det inte finns något absolut samband mellan högt pris kontra bra funktion. Man får ofta betala ett alldeles för högt pris för varumärket.

Lycka till!
Lars Ö

Jag skulle vilja tillägga att man förvånansvärt ofta inte ens får högre kvalitet med dyra märken. Dvs endast märket man betalar extra för.

Cake
 
för eller senare reas skaljackor för 4-5 tusen ut, det är då man köper dem. huruvida prissättningen är rätt eller inte har diskuterats i ovan nämnda tråd. skulle aldrig betala 5k för en jacka oavsett märke.
 
Jo det är klart. Fast egentligen är väl inte ens rea-priserna billiga. Det är bara att man tror det

vad är då billigt? det är helt subjektivt och efterfrågan har styrt priserna till vad dom är. Men att koppla ihop kvalité med pris är inte alltid så linjärt som många tror.
 
Men visst fan är det väl nästan alltid så att en 6k jacka har dyrare, hållbarare tyg, bättre och mer testade funktioner och skärningar än en billigare jacka. Min bästa jacka nånsin en Klättermusen Bifrost. Jag skulle vilja se den 2k jacka som är i närheten lika bra, lika anpassad för att klara extrema förhållanden, lika hållbar och med lika bra passform. Nä många gånger är faktiskt dyrare bättre, men är det värt det? Jag säger ja. Men det kan ju vara för att jag numera har råd.

Skickat från mobilen
 
Jämför med priser i utlandet

Jämför priser på skaljackor i Sverige med priserna i England och USA så får man en ganska tydlig bild av hur dyra friluftsprodukter är i Sverige.

Exempel Arcteryx Theta AR:
Sverige: 5599 kr
England: 400£, (ca 4300kr)
USA: 500$ (ca 3300kr) lägg till tull 12% och moms 25% blir priset 4600kr

Ett Thermarest NeoAir Xtherm Reg. kostar 1200-1500kr i England, i Sverige kostar det billigaste Xtherm Reg. 2200kr.

Det är exakt samma prylar, bara att de är dyrare i Sverige.
 
Jämför priser på skaljackor i Sverige med priserna i England och USA så får man en ganska tydlig bild av hur dyra friluftsprodukter är i Sverige.

Exempel Arcteryx Theta AR:
Sverige: 5599 kr
England: 400£, (ca 4300kr)
USA: 500$ (ca 3300kr) lägg till tull 12% och moms 25% blir priset 4600kr

Ett Thermarest NeoAir Xtherm Reg. kostar 1200-1500kr i England, i Sverige kostar det billigaste Xtherm Reg. 2200kr.

Det är exakt samma prylar, bara att de är dyrare i Sverige.

Exakt! Det är fritt fram för egoisten att gynna den utländska arbetsmarknaden istället för att stödja den inhemska.
 
Köper man en dyr jacka så kan man också kräva att grejerna ska hålla.

Ett exempel, för ca 1-2 år sedan när dragkedjan på min Tierra Jacka, som var ca 4-5 år gammal, gick sönder så gick jag tillbaka till Naturkompaniet där jag köp jackan. Talade om att jag fått för mig att Tierra lämnade 5 års garanti på jackor så personalen på Naturkompaniet kontaktade Tierra som sa skicka jackan. Minns inte (ett tecken på att det nog inte tog allt för lång tid) hur lång tid det tog men den kom tillbaka nytvättad och med ny dragkedja.

Jag har även drabbats av sulorna börjat lossa på min Lundhags kängor. Lundhags har därför vid 2 tillfällen bytt sulor på mina Syncro och jag har inte betalat en krona för det.


Så fördelen med att köpa kläder som tillverkaren påstår är "top of the line" är att man kan kräva att grejerna ska hålla...


// Tobbe
 
Ett Thermarest NeoAir Xtherm Reg. kostar 1200-1500kr i England, i Sverige kostar det billigaste Xtherm Reg. 2200kr.

exakt jag köpte ett från amazon för 1000.

nåväl. Prissättning och kvalité går inte alltid hand i hand. det är rätt många andra faktorer som avgör, exempelvis efterfrågan. en cpu för 1000 kr är långt mer komplicerad att göra än vilken arcteryx jacka som helst, men kostar mycket mindre. Men visst, hela utelivs branschen bygger på två axiom: att dyrare saker håller längre och att det är viktigt att ha så hållbara grejor som möjligt när man är ute i naturen. Och visst, i vissa fall stämmer det men det är inte den enda faktorn som avgör priset.
 
exakt jag köpte ett från amazon för 1000.

nåväl. Prissättning och kvalité går inte alltid hand i hand. det är rätt många andra faktorer som avgör, exempelvis efterfrågan. en cpu för 1000 kr är långt mer komplicerad att göra än vilken arcteryx jacka som helst, men kostar mycket mindre. Men visst, hela utelivs branschen bygger på två axiom: att dyrare saker håller längre och att det är viktigt att ha så hållbara grejor som möjligt när man är ute i naturen. Och visst, i vissa fall stämmer det men det är inte den enda faktorn som avgör priset.

Det verkar vara svårt & komplicerat att komma fram till något bra svar om kvalité jämfört med priserna. Det är nog som du sa, SUBJEKTIV bedömning som gäller. Man får nog lägga fram sina egna faktorer för att komma fram till någon bra lösning. Budget, hur, när & vart man skall använda plaggen, fråga personalen på butikerna om tips, råd & ehrfarenhet kanske.

Tack för tjatet. jag går vidare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.