Skaljackor - tvättfrekvens?

Hej allihop,
Ny här, med en fråga om en skaljacka.
Jag köpte en skaljacka från Norröna för två år sedan, en Lofoten. Det är en väldigt bra jacka men vid tvätt häromveckan upptäckte jag att tejpningen på ett ställe hade släppt en halv centimeter. Jag har tvättat den kanske tre gånger med specialtvättmedel enligt tvättråden och återimpregnerat den med sprej.
Gick till köpstället där de sa att man ska tvätta den ofta utan att specificera vad ofta är. Nu ser det ut som om det går på garanti och om det inte gör det så blir det i varje fall inte dyrt med återtejpning men vad är normal tvättfrekvens för en skaljacka?
 
laga

Bra om det går på garantin. Jag har haft ett gäng G-tex jackor genom åren och tvättat dom rätt ofta och min bestämda uppfattning är att man inte tvättar sönder en jacka i alla fall. Om det bara är en tejpning över en söm är det inga problem att bara limma fast den igen med lite kontaktlim. Just där limningen är blir det ju såklart stopp i membranet, men det är ju fullständigt betydelselöst när det bara är en så liten yta. Antar att det funkar like bra med textillim, men har inte prövat att laga just G-tex med det för jag tycker rent generellt att det är rätt vekt lim.

Lycka till

R
 
Hon skrädderskan som har G-tex certifkat använder inte kontaktlim, ej heller textillim. Men väl lösningsmedel och värmeklistring när hon tjejpar om...
Hur ofta man behöver tvätta beror väl på hur pass stor smutsgris man är......men det är klart har man en stor våt och lerig fyrbent vän blir ens ytterplagg smutsigare snabbare än om man bara går i parken...
Själv brukar jag tvätta byxor och jackor en 5-6 ggr per år, det behövs.
I G-texens barndom hade jag en 3 lagersjacka som läckte i en söm och fick den utbytt. Jag hade ett mc-ställ som läckte i en ärm och även det gick på garantin....
Det bästa med att tvätta syntetplagg är den korta torktiden. Jag brukar återimpregnera i tvättmaskinen med Nikwax, hur enkelt som helst.
//J
 
Och vad är rätt ofta?

Här skickar dom in den för tejpning. Det skulle kosta 3 kr/cm, minimumpris 100 kr, om det nu inte skulle gå på garanti. Kan jag leva med.
 
Återtejpning

Seb --

Jag är inte så våldsam av mig i naturen ;), jag cyklar, går i skogen och glor på blommor.
Jag har använt både nikwax och nu senast Toko.
Som jag skrev ovan är priset för återtejpning rätt marginellt om man ser till vad jackan i sig kostade och hur lång livstid jag ändå hoppas att den ska ha sett till hur jag använder den. Och jag skickar hellre in den så att de gör det ordentligt än att jag pular själv.
Det skulle inte ta så lång tid innan man får tillbaka den, tur för mig att jag har en annan skaljacka och en tjockare softshell om så behövs. Hoppas det inte blir vinter innan jag fått tillbaka den.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.