Ännu mera om skaljackor...

Jodå, tänkte starta ännu en tråd om detta fenomen. Har nämligen fått presentkort till att köpa en skaljacka i julklapp, å jag har läst igenom alla trådar om dessa här. Kan konstatera att Norröras Troll- och Västväggen, några Tierra-jackor och Klättermusens Bifrost är mest rekommenderade. När jag kollar på dessa jackor, konstaterar jag att de ser ut som 'skidjackor'.
Själv håller jag på med multisport (på motionsnivå än så länge), och har tänkt att använda min jacka till detta, samt till 'stadsbruk'. Det är ont om rekommendationer/recensioner för jackorna till detta bruk? Någon som har något att säga? Vad är nackdelen med att köpa en minimalistisk lättviktsjacka?
Har funderat på om jag ska satsa på GTX eller t.ex. TNF hyventjackor (Flight Jacket).
Hade tänkt lägga mig i nedre prisklassen (~2500-3500kr).
Kan även påpeka att jag bor i Umeå, och jag tycker inte om att frysa, så jag vill ha något som duger här på vintern, men det är inget krav (kör med en höst-anorack + fleecetröja nu (-30 grader idag))...
 
Lätt

Trident från Haglöfs är gjord i Windstopper. Ganska billig, bra passform, bra huva, lätt, andas bra. Inget för spöregn. Ser ut som en skidjacka. Håller sämre än Goretex.

Njal Anorak från Klättermusen i Etaproof är snygg och ser inte ut som en skidjacka. Smal i passformen. Tål några timmars regn. Bra huva. Ej helt vindtät, andas bra.

Arcteryx har en del lätta goretexjackor. Beta (kort klätterjacka) , Cirrus (lätt som 17) och Theta LT (ganska lätt, lång allroundjacka). http://www.arcteryx.com

http://www.berghaus.com och http://www.lowealpine.com har en del lätta löpargrejor. Svårt att få tag på grejorna i sverige bara.
 
Mjojustja... kanske skulle nämnt att mina presentkort är till Utebutiken, så det kanske smalnar ner mitt tillbud. Har inte hunnit vara in och kolla vad de har än, eftersom jag inte är hemma över jul/nyår, men har ändå startat min research...
 
Det blev...

...en Tierra Meili. Hade kollat in den modellen innan jag gick till affären, och väl där, så upptäcker jag att det är 1000 spänn rabatt på jackan eftersom modellen är utgående. *nöjd*
Jag återkommer efter att ha testat jackan lite bättre...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andrijke Dunjackor -ännu mera Kläder 14
gost Ännu mera byxor Kläder 2
seww Ännu en tråd om regnkläder... Kläder 10
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
MickeD Ännu en tråd om regnställ Kläder 4
Xzazza Fjällräven med mera Kläder 0
Lorre2 Skaljacka med mera andning än GT Kläder 30
bash Mera funderingar kring jackor Kläder 0
kjellmannen Skaljackor 20 000 mm vattenpelare 2023? Kläder 70
Vandrare Hur många använder pitzips/ventilationshål i sina skaljackor? Kläder 15
arvidsson.anna Väljer mellan två skaljackor Kläder 5
ymfdisch Skaljackor Kläder 14
desireman Billiga, snygga skaljackor som funkar vintertid? Kläder 17
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
rolli Behöver hjälp med att välja skaljackor? Kläder 6
Granbacken Patagonia skaljackor Kläder 5
fraewu Skaljackor - tvättfrekvens? Kläder 6
AndersOleander Foder i skaljackor? Kläder 3
marcusen Skaljackor i Goretex XCR Strech Kläder 7
gullegubben PLUS testar skaljackor! Kläder 45
bombardier Skaljackor: Conrad Kain vs Trollveggen Kläder 4
bombardier North Face Skaljackor Kläder 2
Ix Två frågor om skaljackor! Kläder 0
perarvid Skaljackor Kläder 15
rlindqvi Erfarenheter av skaljackor ?? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.