Foder i skaljackor?

Köpte för ett tag sedan Discoverystället från ITAB och har använt det under några kortare turer under våren och sommaren. Allt verkar fungera hyffsat men jag retar mig på att det är så mycket foder och annat tjaffs på insidan av jackan. Har nu god lust att plocka fram saxen och göra processen kort med fodret men tänkte kolla först här om någon kan förklara vad det är till för och ge mig en bra motivering för att behålla det.

Det enda användningsområdet för fodret som jag kan komma på är att membranet skulle bli klibbigt direkt mot huden. Men å andra sidan tror jag att jag alltid kommer ha minst en underställströja under jackan så det argumentet går bort. Är det bara till för att ge värme kommer det definitivt åka bort.
 
Det lär ju vara bra insytt, så det kanske kan vara svårt att sprätta bort det utan att andra sömmar inte tar skada?
 
tänk två gånger

Ja det är ju alltid irriterande med ett varmt fladdrigt foder, men jag undrar vad som händer med membranet om du tar bort fodret.... I ett trelagers har man ju laminerat det tredje lagret just för att skydda membranet. Finns inte ett laminerat tredje lager så behövs ju ett foder....så att säga.
 

avslutad210712

Gäst
I ett tvålagersställ är fodret till för att skydda membranet så det är nog ingen bra ide ur slitagesynpunkt att sprätta bort det.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...