PLUS testar skaljackor!

Såg i går en påannonsering för nästa veckas program i SVT. Sverker ger sig då på att testa så skaljackor i sk funktionsmaterial. Då får vi väl se vad denne "test-guru" har att säga om förhållandet pris/kvalitet.
 
Hoppas det blir bra. Allmäna konsumenttestare brukar ofta missa på grejernas användningsområde.

Jag minns med fasa "Vår Bostad" som testade sovsäckar utan att ens berätta att de testade säckar rena sommarsäckar blandat med vintersäckar. Ändå satte de betyg på "isolerar värme".

Eller Råd&Rön som testade underställ och gav högre betyg till dem som värmde mest, utan att skilja mellan värmande ställ (som ullfrotté) och fukttransporterande syntetställ.

Jag tror knappast att de skulle testa Nissan Micra i samma test som Toyota Landcruiser.
 
Ska vi slå vad om att dom sågar GT?
Inte för att mister Sverker kommer att kolla fukttransport, skärning, slitstyrka eller nåt sånt utan rent och enbart på priset.

Dagen efter kommer kära arbetskamrater vilja veta vad min skaljacka kostar..



/JL
 
En gång testade de mängden fett i en lunch bestående av hamburgare (med div tillbehör), pommes frites och cola. Bl a McDonalds och Max testades. man kom fram till att Skrovmålet från innehåll mer fett än Big Mac & Co (?) och några andra. Dessutom var srovmålet dyrast. Precis i slutet nämndes, i en bisats, att Maxburgaren var rejält mycket större än de andra testade maträtterna...

Så istället för fettprocent och krona/gram mat så kollade man bara på den faktiska fettmängden och den faktiska kostnaden. Grävande journalistik...

/Håkan
 
Dömer ni inte ut Sverkers skaljackstest i förtid nu? Det är väl onödigt att börja klaga redan innan ni sett programmet? ;) Det är ju inte helt otänkbart att ni har rätt men det återstår väl ändå att se..
 
Lorre2; sa:
Ska vi slå vad om att dom sågar GT?

S: "Jaaa, man kan alltså säga att den här TNF-jackan är onödigt dyrt skräp!"
TNF-repr: "Nej, d.."
S: "Nä, nu snackar du en massa goja som konsumenten inte förstår. Den här jackan från Rusta är lika bra och kostar bara 129 spänn."
T-r: "Men..."
S: "Ska det vara så här att ditt företag lurar folk på en massa pengar?! Va?! Är det så??!?!?"
T-r "Nej, våra prod..."
S: "Äh, ned i soptunnan med dig och din jacka."
 
Man kan ju fråga sig är vilken målgrupp PLUS vänder sig till.
Har en småbarnsfamilj har råd att lägga ut tusentals kronor på en GTX-jacka om en jacka från Rusta gör jobbet för runt hundralappen?
Jag tror vi prylfreak ugör en ganska liten målgrupp, för vem kan egentligen förutom vi motivera köpet av ett plagg som går på 3.000-5.000kr utan att se något konstigt i det?

/Joakim
 
tigertamjaren; sa:
Du har sett för många repriser av Percy tårar!

Det har jag nog gjort, men det är obehagligt nära hur det tidvis ser ut när Sverker är i farten. Det mesta han angriper är befogat och välförtjänt, men ibland är han helt ute och cyklar. Då är det nästan plågsamt att titta.
 
joask202; sa:
Har en småbarnsfamilj har råd att lägga ut tusentals kronor på en GTX-jacka om en jacka från Rusta gör jobbet för runt hundralappen?
Ja, tveklöst. Vi är iofs en liten familj om två vuxna och en ettåring, men visst kan vi tänka oss att lägga pengar på en gtx-jacka, ett Hilleberg eller nåt annat livsnödvändigt. Däremot lever vi förhållandevis snålt i övrigt, på en inkomst.

joask202; sa:
Jag tror vi prylfreak ugör en ganska liten målgrupp, för vem kan egentligen förutom vi motivera köpet av ett plagg som går på 3.000-5.000kr utan att se något konstigt i det?
Du har rätt, men även prylfreaks bildar som sagt familj!

/Håkan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.