Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)?

Hej,

Jag åker mycket skidor, både offpist inom liftsystemet, och mina toppturer blir längre och längre snart flera dagar långa.

I och med intresset skidturer har växt. Har det även väckt ett generellt intresse för bergsklättring, även på sommaren.

Med dessa aktivteter under både sommar och vinter i åtanke. Går det bra att bara använda en skaljacka? Eller måste jag ha en separat skaljacka för bergsklättringsjacka på sommaren och en för skidtursjacka under vintern?

Vad rekommenderar ni? har ni några tips/exempel?

Självklart kan du använda en skaljacka. Du vet själv hur mycket du svettas och när det är dags öka eller minska klädseln.

Alternativet jag föredrar är bomullsjacka + lätt regnjacka. Blir onödigt instängt i en skaljacka när det inte regnar tycker jag.

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det går såklart, men själv tycker jag att man måste kompromissa lite väl mycket. En alpin/sommarjacka vill jag ha lite mer slimmat och i lättare material, gärna med detaljer som funkar bra ihop med klättersele.
Vinter/skidjackan vill jag gärna ha lite större för att få plats med extra layers och kanske ryggskydd. Samt snölås.

Tack för svaren! Två olika åsikter :)

Att välja två blir förstås dyrare.
Men att bara välja en blir det istället svårare att välja rätt ... Så vilket märke/modell hade ni valt i sådant fall? Något förslag/tips?

Senast ändrad:
Det går såklart, men själv tycker jag att man måste kompromissa lite väl mycket. En alpin/sommarjacka vill jag ha lite mer slimmat och i lättare material, gärna med detaljer som funkar bra ihop med klättersele.
Vinter/skidjackan vill jag gärna ha lite större för att få plats med extra layers och kanske ryggskydd. Samt snölås.
Själv tycker jag inte jag behöver kompromissa särskilt mycket. Gillar ledig passform och plats för extralager inkl dunjacka vill jag ha under alla årstider. Detaljer (t ex fickplaceringar) som funkar med både ryggsäck och sele vill jag också ha året runt. Snölås finns ju löstagbara.

Enda kompromissen vore kanske slitstyrkan, man behöver inte lika tåligt tyg i en renodlad sommar-regnjacka som mest liger i ryggsäcken, så där finns ett par hundra gram att vinna. Men det är marginella skillnader och inte ens helt givet att en tjockare/tyngre jacka håller längre - det finns numera slitstarka trelagers membrantyg, som är nästan lika lätta som de mer renodlade regnjackornas 2,5-lagersmembran.
Ska du ändå klättra i jackan på sommaren är det ju lika bra du väljer en trelagers direkt.

Jag har ändå i flera år åkt skidor och långfärdsskridskor, klättrat och sommarvandrat i samma 190 grams Montane Minimus i 2,5-lager Pertex Shield. Men den är i ömtåligaste lager för ruffare aktiviteter och jag har haft problem med delaminerande måndagsexemplar (som Montane snabbt och utan att knysta ersatte), så jag kommer att välja en lite mer robust trelagers, när Montanejackan gjort sitt.

Ger inga konkreta tips här, men tror du skulle ha nytta att kolla i den här tråden om hur man kan tänka när man väljer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips