skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn

Den här moderna "andas"-jackan ska enligt tillverkaren hålla 20 000 mm vattenpelare. Den håller mig torr utifrån under en dags ihållande slagregn, men det är på marginalen - mot kvällen börjar den väta igenom på axlarna, där ryggsäckremmarna trycker till (samt i detta fall genom bröstfickan, p g a en idiotisk designmiss). Men då är det förhoppningsvis dags att slå läger, skaka ur jackan, och börja om från början nästa dag :).
Jag behöver också bättra på DWR ca vartannat år för att bibehålla funktionen.

Hur vet du om vätan är regn som pressats igenom eller om det är svett som bildats från värmen av axelremmen? Rinner det eller blir det en våt fläck i samma mönster som axelremmen?

Jag får samma typ av våta märken efter axelremmen när jag bär vindjacka i torrt blåsigt väder som när jag bär regnjacka, så jag har helt enkelt antagit att det rör sig om svett i båda fallen.

Hur vet du om vätan är regn som pressats igenom eller om det är svett som bildats från värmen av axelremmen? Rinner det eller blir det en våt fläck i samma mönster som axelremmen?

Jag får samma typ av våta märken efter axelremmen när jag bär vindjacka i torrt blåsigt väder som när jag bär regnjacka, så jag har helt enkelt antagit att det rör sig om svett i båda fallen.
Jag är säker på att det handlar om genomvätning i mitt fall, men det behöver ju inte gälla för alla. Svettas jag så ymnigt någon gång att kroppsfukten kondenserar på insidan av jackan, så blir inte det yttre tyglagret genomvätt och insidan blir inte våt på samma ställen som när det ösregnar. Och samlas det ingen kondens alls innanför jackan (mycket kallt/blåsigt, stillastående, tjocka fördelande/absorberande mellanlager etc), så börjar ytterlagret ändå väta igenom efter en hel dags ösregn - och då inte alltid på samma ställen, utan beroende på vindriktningen. Har jag t ex gått i stark motvind hela dan så börjar tyget ge upp mer framifrån, vid sidvind ger sig axeln på vindsidan först, etc.

Mitt krav är att jackan håller tätt utifrån för en hel dagsetapp i värsta möjliga väder, och är så diffusionsgenomsläpplig som det nu går med den förutsättningen. Större regntäthet än så tillför ju inget extra värde, men minskar ångtätheten.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Komplettera med paraply eller poncho

Mitt bästa tips är att komplettera skalstället med något som håller regnet borta från kläder och ryggsäck. Själv brukar jag ta med antingen ett paraply eller en poncho som rymmer både mig och ryggsäcken.

Den största fördelen är att man för det mesta bara blir blöt på armarna och benen, så skalplaggen ventilerar ut fukten som de är tänkta att göra. Blir man varm kan man dra ner dragkedjan utan att det regnar in. Man minskar också den allmänna fukten i kläderna och i ryggsäckens bärremmar, vilket bidrar till komforten när regnet slutat eller man till slut kryper in i tältet.

Både paraply och poncho är i sammanhanget billiga och multifunktionella grejor. Paraplyet kan t.ex. ge skugga varma dagar eller användas som extra vindskydd vid matlagning. Jag använder mest ett från Clas Ohlson för 39 kr. Ponchon kan fungera som tarp (om den är utrustad med öljetter eller bandögglor). Man kan i all hast dra den över sig själv och packningen som en improviserad vindsäck. Om man väljer en modell i lite kraftigare material kan man också använda den som underlag för att skydda tältets golv. Ponchon jag använder är gjord av PU-belagd nylon och kostade strax under 400 kr.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips