Skalbyxor med bajslucka

Hej!

Jag letar efter ett par skalbyxor lämpliga för lättare klättring/glaciärvandring, helst med en "mountain bib" (rätt terminologi där?).

Bakgrunden är att jag har ett par slalombyxor med hängslen á la 80-tal. De är visserligen varma och rätt smidiga, problemen är dock:
* Yttertyget är slitet och blir lätt fuktigt.
* Byxorna tenderar att bli för varma, om man vandrar i dem när det är varmare än -10. Packningen blir därmed tyngre, då jag får ha med mig en extra tunnare byxa.
* När "naturen trycker på" så måste man ta av sig alla kläderna (jacka först). Inte kul när det snöar från höger till vänster.

Genom att ha skalbyxor med lucka bak hoppas jag lösa alla dessa problem. De byxor jag söker ska m a o ha:
1. Vattenavstötande (GoreTEX?)
2. Ha plats för förstärkningsplagg under, så att man klarar en 30-40 minus.
3. En lucka bak

Den enda byxa jag känner till just nu är "North Face Mountain Bib".
http://www.backcountrystore.com/store/TNF0345.html?CP=FASTTNF0345

Jag har letat bland "massor" av butiker, Intersport & Stadium är bara att glömma. Naturkompaniet i Stockholm råkade dock ha ett exemplar, tyvärr bara en XL-modell. Vet därför inte om den var tillräckligt rymlig för förstärkningsplagg i min storlek (förmodligen någonstans mellan M och L).

Någon som har en uppfattning om den byxan, eller andra lämpliga alternativ?
 
Grifone

Spaniens mest tekniska tillverkare av frilufts-kläder (alpina-), har bajslucka pà i princip samtliga sina Gore-Tex-bibsar . De kallar det hela Hygenic system, vilket ju onekligen làter lite vackrare.

En av deras mest tekniska byxor heter TEKA GORE XCR NEW. Det är ingen bib utan en hángselbyxa där man bemödigat sig om att göra en sà enkel, látt och smidig byxa som möjligt. Den har därför ingen bajslucka i vanlig mening, men enligt "Hygenic System" kan man látt och smidigt fippla av hángslena, öppna dragkedja n pà sidan av byxan en bit, blotta sin bak och sedan "köra".


Den beskrivs sà hár av http://www.barrabes.com , som sáljer en hel del av Grifones olika modeller. (Observera att Spanska storlekar är ca en storlek mindre än svenska):

Technical mountaineering pant. The new Gore-Tex Ascendor 3-Layer XCR fabric construction. Side zips with anti-blocking flap and storm flap. Technical crampon patches provide puncture protection from crampons. Inner gaiter. Lofoten XCR 3L reinforcements on lower abrasion areas. Adjustable braces using hygienic system. What is particularly surprising about this pant is that although it appears simple at first, it gives an excellent response to the most extreme demands. The new XCR is ultra-light, durable and tough and can be carried in your backpack without realizing it is there. It gives great results for climbing, skiing and mountaineering sports in general.

L_GRIFONETEKAGOREXCRNEGRO.JPG


se áven http://www.grifone.com --> Productos --> Alpine Tools

Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2003-08-01 kl 14:47]
 
Snabba ryck!

Tack för snabbt svar, ska kika... Problemet är naturligtvis med postorder, är att man köper grisen i säcken när det gäller storleken. Det känns bättre om man kan testa i affär, men bib-modellerna verkar ovanliga här.

Undrar vad den här killen kör med för modell?
supergoof.jpg
 
Jag tror Barrabes liksom de flesta andra har bytesrätt.. om du passar pà nu sà är det ju dessutom REA pà mànga av grejerna. Själv är jag väl en L i Sverige, och en XL pà Grifones grejer.

Killen pà bilden: SG: Super-Grifone!

Mvg / Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Carolientje Skalbyxor för tjejer med långa ben Kläder 3
Tulaaras Skalbyxor Kläder 6
anejon Skalbyxor för oss med långa ben! Kläder 8
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
Eriks-alla Skalbyxor med förstärkningar för knän och rumpa Kläder 5
Jmhe Hängslen till skalbyxor Kläder 11
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
nya_jope Skalbyxor för olika tillfällen Kläder 9
frida_n Dunbyxor/ mellanlager under skalbyxor Kläder 8
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
sagoskog Skalbyxor med hängslen Kläder 9
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
lilla kråkan Bra skalbyxor för dam? Kläder 3
Årebo dagens design på skalbyxor Kläder 5
action2 ITABs skalbyxor Kläder 6
Schneeberger Skalbyxor för vinterbruk? Kläder 22
prylManne Skalbyxor..Billiga eller dyra? Kläder 14
rodani Stadiums EVEREST skalbyxor? Kläder 1
MLind Synpunkter på Haglöfs XCR skalbyxor Kläder 0
Ix Skalbyxor till alpinklättring Kläder 8
grenyg Var hitta skalbyxor i stl C150!? Kläder 5
Mathew Skalbyxor i eVent??? Kläder 2
Avslut090305 Skalbyxor m. dragkedja? Kläder 1
Macaco Alternativa skalbyxor før vinterbruk Kläder 13
xochitl Längden på mina skalbyxor Kläder 8
jan_banan Tåliga skalbyxor Kläder 2
MZS Skalbyxor Mountain Equipment Kläder 3
Avslutatmedlemskapx Skalbyxor Kläder 2
zeilon Skalbyxor Kläder 8
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
Skalbyxor, Tenson?? Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.