Skalbyxor..Billiga eller dyra?

Hejsan..
Jag har ganska nyligen investerat i en Haglöfs helium jacka och nu skulle jag behöva ett par regnbyxor/skalbyxor.
Efter att ha kollar runt lite så har jag fassnat speciellt för två modeller.
Tierra Conrad cain pants och Bergans BREHEIMEN II pants.
Nu undrar jag vilka jag ska välja..
Tierra kostar 3700:- och bergans 1800:-
Alltså ganska stor skillnad..
tierras har 3 lagers goretex XCR och bergans har 2 lagers dermizax.

jag vill ha ett par byxor som tål att användas och då mycket o skog. vilket är mest rivkänsligt?

Tacksam för svar...
MVH/ MAnne
 
prylManne; sa:
tierras har 3 lagers goretex XCR och bergans har 2 lagers dermizax.

För två år sen så köpte jag ett par Everest skalbyxor (som ska ha samma membran som Bergans) av ren nyfikenhet, bara för att se om dom kunde matcha mina Haglöfs med 3-lagers XCR. Efter ett antal dagar med brädåkning i isiga pister i Åre och en tio dagars tälttur i vinterkädda fjäll så blev mina slutsatser att membranet är det definitivt inget fel på. Om jag ska vara helt ärlig så upplevde jag Everest byxorna som bättre på att "andas" än XCR braxorna.

Några effekter av hundklor eller stavar eller is under röva(brädan jag hade i Åre var inte slipad första dan, så det blev en hel del ass-slides) på byxorna blev det inte heller, så jag drar slutsatsen att derzimax membranet står pall för mekaniskt slitage lika bra som XCR. Fast de är ju klart att det som mest inverkar här är väl yttertyget, men det finns väl ingen anledning att tro att Bergans skulle använda sig av sämre/"svagare" tyg än vad ett erkänt lågbudget märke som Everest gör.

/Jesper
 
Tierras Conrad cain trouser funkar bäst som skidbyxa. Förstärkningarna på insidan av bensluten är lite för grova för att bli praktiskt vid annat än för vinterbruk.

Mvh, Per Nyberg.
 
okej...
vet fortfarande inte vilka jag ska välja...
men det lutar åt ett par bergans anatomic lv.
dom är ju både "billiga"! och förhoppningsvis bra kvalitet.
 
Nyhet från ITAB

Lägereld; sa:
Varför inte tänka om och kolla in ITABs Discoverybyxa och få pengar över till annat?
Bara ett tips!

Denna byxa är en klassiker som jag också alltid brukar rekomendera. Jag har hittils tyckt att den har varit oslagbar i sin prisklass,men nu verkar det ha kommit en ännu bättre byxa från ITAB. Det är Adventure Byxan som verkar vara en vidareutveckling av Discovery byxan(fast Discovery byxan finns fortfarande kvar). Enligt produkt texten så ska yttertyget i Polyamid ripstop / Polyester Dobby, DWR-behandlat och Laminerat PU membran ha Vattentäthet 15.000 mm. Andasförmåga 9.000 g/m²/24tim. Alla sömmar tejpade.
Fodrad med Polyesternät (mesh).
Den har dessutom dragkedjor som sträcker sig upp från foten till knät för att underlätta att dra på och av sig byxorna över kängor/stövlar.
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16469&plats_id=1313

Om du inte redan har bestämt dig,så verkar dom här byxorna vara väldigt prisvärda.
 
Är det någon som har testat ITAB´s jackor. Om byxorna är så bra, funkar Adventure jackan lika bra?
Allvarligt talat kan den på något sätt, mäta sig med en skaljacka för 3-4 tusen?
T ex Mammut Fly eller Millet K Jacket?

Har dålig rutin på skalplagg, men det känns ju smått otroligt att en jack för 850 kr skulle va lika bra som en för 3 800 kr..
 
diluruf; sa:
Har dålig rutin på skalplagg, men det känns ju smått otroligt att en jack för 850 kr skulle va lika bra som en för 3 800 kr..

Man får nog definiera "bra" för att kunna göra en rättvis bedömning, och även fundera på exakt vad det är som du betalar för när du betalar 3800 kr.

För mig är det snarare smått otroligt att ett plagg verkligen kan vara 3000 kronor och 450 % bättre än ett som har ungefär samma konstruktion.

Den största delen av prisskillnaden har nog inte med själva plagget att göra.
Ett standardsvar är ju att den som köper jacka för 3800 betalar utvecklingskostnaderna även för den som köper jacka för 850 kr.
Men man betalar ju även reklamkostnader för både tillverkare och underleverantörer (som Gore).
Naturligtvis betalar man även för att man gör reklam för ett visst märke, vilket ju är ganska paradoxalt. Eller som man vill se det på ett annat sätt så betalar man dyrt för att visa andra att man har råd att betala dyrt. :)
 
Jäpp

[QUOTE
Eller som man vill se det på ett annat sätt så betalar man dyrt för att visa andra att man har råd att betala dyrt. :) [/QUOTE]

Eller för att man (för en gångs skull) har råd att köpa det man vill ha:) (Och varför man vill ha just DEN grejen är ju en annan historia...)

Uffe
lurad av marknadskrafterna
 
Ok, jag har förstått att det är bra grejjer och jag är med på det ni säger, men ändå..
Kan funktionen verkligen vara lika bra?

Är det nån som har testat ITAB´s Adveture Jacka?
Hur mycket väger den?
Det är ju en sak jag märkt mellan billigare märken och svindyra, vikten och möjligheten att komprimera när man inte använder plagget..
[Ändrat av diluruf 2006-05-19 kl 09:51]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Carolientje Skalbyxor för tjejer med långa ben Kläder 3
Tulaaras Skalbyxor Kläder 6
anejon Skalbyxor för oss med långa ben! Kläder 8
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
Eriks-alla Skalbyxor med förstärkningar för knän och rumpa Kläder 5
Jmhe Hängslen till skalbyxor Kläder 11
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
nya_jope Skalbyxor för olika tillfällen Kläder 9
frida_n Dunbyxor/ mellanlager under skalbyxor Kläder 8
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
sagoskog Skalbyxor med hängslen Kläder 9
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
lilla kråkan Bra skalbyxor för dam? Kläder 3
Årebo dagens design på skalbyxor Kläder 5
action2 ITABs skalbyxor Kläder 6
Schneeberger Skalbyxor för vinterbruk? Kläder 22
rodani Stadiums EVEREST skalbyxor? Kläder 1
MLind Synpunkter på Haglöfs XCR skalbyxor Kläder 0
Ix Skalbyxor till alpinklättring Kläder 8
grenyg Var hitta skalbyxor i stl C150!? Kläder 5
Mathew Skalbyxor i eVent??? Kläder 2
Avslut090305 Skalbyxor m. dragkedja? Kläder 1
Macaco Alternativa skalbyxor før vinterbruk Kläder 13
IslandTraveller Skalbyxor med bajslucka Kläder 4
xochitl Längden på mina skalbyxor Kläder 8
jan_banan Tåliga skalbyxor Kläder 2
MZS Skalbyxor Mountain Equipment Kläder 3
Avslutatmedlemskapx Skalbyxor Kläder 2
zeilon Skalbyxor Kläder 8
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
Skalbyxor, Tenson?? Kläder 9
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
Bloggomann Billiga och bra storskor? Kläder 3
desireman Billiga, snygga skaljackor som funkar vintertid? Kläder 17
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
niklaz Billiga foppatofflor/Corcs utan hål i Stockholm (lägerskor) Kläder 3
Tauer Billiga skor för nybörjare? Kläder 13
spotty Billiga allvädersställ - bra? Kläder 3
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
mipert Var hitta billiga skalvantar (utan foder)? Kläder 11
MagnusJ Billiga och bra kängor - finns de? Kläder 21
linnaa Hitta bra/billiga jackor!?! Kläder 12
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
canis lupus Billiga friluftskläder Kläder 0
Kalle E Kamet - spanska bra billiga kvalitetskängor? Kläder 2
bjornhallberg "Billiga" byxor a la Fjällrävens. Den perfekta byxan. Kläder 6
oeriksson Billiga byxor för vandring? Kläder 18
modan Billiga Fjällrävenkläder på nätet????????? Kläder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...