Skalbyxa vinter

Jag skall skida Abisko - Nikkaluokta i början på april.
Och nu undrar jag vad som är att föredra som skalbyxor på vintern ?

På somarturerna har jag vandrat i Lundhags Traverse Pant, enligt länk nedan:
http://www.xxl.se/klader/herrklader/byxor/lundhags-traverse-pants-turbyxa-herr/p/1061090_1_style

Det andas mycket bra, och har bra ventilationsmöjligheter. Men jag tycker inte att de är speciellt motståndskraftiga mot vatten.

Tror ni att det går bra att använda samma skal-byxor vinter som sommar ?
Och bara ha ett till mellanlager på vintern för värmen. Och kanske ha med ett par vattentäta regnbyxor som kan användas när jag slår upp tältet och andra arbeten som jag riskerar att bli blöt i ?
 
Du behöver ett skalplagg som är vindtätt och du kan få in varierande värmande och fukttransporterande lager under. Sommar byxorna är nog både för små och släpper igenom för mycket fukt.
 
Okej, vad jag förstått så är membrankläder typ Gore-tex inget vidare på vintern, då de tappar andningsfunktionen.
Har du något förslag på byxor ?
 
Jag har använt någon softshell variant från Haglöfs ganska mycket och tycker det funkar bra på vintern. Sålänge det inte är massor av blött slask eller liknande föredrar jag det framför vattentäta alternativ jag provat. Funkar säkert med traverse pant också sålänge det inte är fullt med slask, snöblandat regn och andra tråkigheter. Då är det ju regnbrallor som gäller.
 
Tätvävd bomull om du inte vill ha vattentätt membran. Norröna har t.ex. Svalbard Arktis Pants. Har inte byxan men jag har jackan och den är väldigt vindtät men så klart inte vattentät. Funkar alltså bra så länge det är kallt och torrt.
 
Pratar vi "vinter" kan inte ett par TAIGA FOREST vara fel.

För vinterbruk däremot är ett par löst sittande överdragsbyxor överlägsna (gärna med hängslen och hög midja), jag själv använder snödräktsbyxa men det finns säkert civila varianter för det med.
 
PÅ vintern är det viktigt att ha ett par mycket vindtäta byxor för de där "stormiga" dagarna. Jag tycker både tätvävd bomull (eller motsv) och Gore-tex funkar. Lundhags traverse pant har väl lite stretechpaneler som inte är så vindtäta? Tar du ett par lätta regnyxor som Ture föreslår är du dock alltid säker. Om det blir för kallt och blåsigt dra bara på dig regnbyxorna, de är ju helt vindtäta. Se bara till att du kan sätta på dig dem med pjäxor på.
 
De byxor jag använder då jag åker skidor är antingen en snödräkt eller ett par skalbyxor med membran i kraftig nylon för allroundvinterbruk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rJohansson Skalbyxa att dra över kängorna, vattentäta? Kläder 3
lidde Stryktålig skalbyxa Kläder 8
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11
srpp enkel o ren tre lagers skalbyxa (typ regn- eller cykel-) Kläder 10
larran Skalbyxa för pist och topptur - Marmot Randonee Kläder 4
janus82 Samma skalbyxa på vintern som på sommaren? Kläder 2
Chabolina skalbyxa Kläder 1
johkal Skalbyxa för skidåkning Kläder 1
ssnn Tipsa om skalbyxa Kläder 4
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
highlandpark Alternativ för dagsvandring höst/vinter Kläder 24
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
Napoleon Känga för vinter i stad och skog? Kläder 17
såg M/90 vinter känga Kläder 1
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4
museo12 Kläder för vandring i skånsk höst och vinter (nybörjare) Kläder 4
JohnS Vinter-/höst-jacka för Skåne Kläder 8
liquidmonkey vinter kläder Kläder 0
jarmland Vinter Jacka + byxor! Kläder 7
junis Skaljacka i vinter Kläder 11
Timbo Dilemma ang. kombnerad vinter/sommar känga! Kläder 14
Motulen Byxor för våt Skånsk vinter Kläder 19
hakpet Skaljacka för både vinter och sommar Kläder 4
flundval tjocka vinter strumpor? Kläder 3
rofe85 vinter-sommardamasker?? Kläder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...