Skaklar till pulka

Hej!

Jag har en plastpulka och ska sätta skaklar på den. Ett sätt är köpa Segerbaden färdiga eller göra själv. Men min fråga är att man ibland ser korsade skaklar. Vad är vitsen med ha dem i kors?

Pulkan spårar mindre

Om pulkan hamnar på sidan om spåret så kan den fortsätta i det oändliga där. Korsande skaklar motverkar detta. PÅ "fabrikstillverkade" skaklar är korsningen oftast ersatt med ett tvärstag mellan skaklarna.
Jag har gjort ett par egna av aluminiumrör men den lilla ekonomiska vinsten kompenserar nog inte strulet. Köp ett par färdiga.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har försökt att göra egna skaklar ett antal gånger. Tyvärr gav jag mig den på att få till en lösning med VP-rör som plastades in med glasfiber och epoxy för att härma en köpt lösning. Mycket och dyrt plastande blev det och tid tog det, vilket gjorde att jag tröttnade på att bygga upp tillräcklig tjocklek. Därefter pajade böjen till den horisontella delen vid pulkan när jag tippade ekipaget vid ilastning...

Köp!

även jag har försökt göra egna skaklar.

Först VP-rör. Kan möjligen funka med mindre laster. Annars lägg ner över 10kg.

Andra försöket med korsade glasfiberstavar från IMEX i Malung. Ungefär enligt The Ski Pulk book. har funkat med laster på ca 25kg vilket räcker för mig, men jag är ju inte ute så ofta och inte så långt. Tror att korsade stag gör det lite lättare att svänga.

Sedan har jag testat ett gammalt Segebaden-skakel i rotting till min Paris-pulka. Det var stabilast om än något tyngre. Jag spände remmar genom rephålen runt skaklet bara. Enkelt och funkade bra med två små barn med slalomutrustning i pulkan.

Om man tycker det är kul att slöjda och vill spara några hekton så kan man köra på glasfiber ( jag har stavar över om någon skulle vara intresserad) målarstänger och dylikt, men annars så är det nog enklast att köpa faktiskt. Det går att köpa Fjellpulkens skakel separat. Kostar en slant, men om man inte njuter av "tidsförlusten/vinsten" så är det nog värt det. Man får ett skakel som definitivt tål last. Har man köpt en Paris-pulka på 2,5 kg för 500kr så är extrakostnaden och vikten ändå inte så stor.

Vikt och prismässigt kanske det bästa är om man kan komma över rottingskaklet billigt.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Jag använde vp rör med rep i för en liten barnpulka ca6-10kg last funkade men inte helt perfekt.

Bilagor

• pulkan.jpg
    pulkan.jpg
    56.2 KB · Visningar: 931
Har byggt av vp-rör med genomgående rep typ 50kr totalt. Använts till barnpulka i 2 säsonger och funkar utmärkt. Dock skulle jag nog inte ge mig ut på fjället med VP rör som lösning, risken finns att ett VP-rör går av, även om den nog är liten. Hemmavid går det dock bra eftersom ett brott inte är katastrof.

/G

Vp-rör funkar smidigt i skogsterräng då de ger minimal svängradie. På kalfjället kan det nog vara en poäng med stadigare köpesskaklar, som dessutom kan hjälpa till att hålla emot i nedförsbackar. Dock ska man ha rep som löper igenom vp-rören och drar hela tyngden. Plaströrens enda funktion bör vara att tillföra stabilitet. Dom är ju som sagt ganska sköra.

Olika pulkor har olika kursstabilitet. Snön spelar också roll resp hur pulkan är lastad och i vilken terräng man färdas. Därmed blir det lite olika behov av stadga i sidled på skaklarna.

Jag har bla en 180cm militärpulka snarlik Segebaden. Originalet är tunga stålskaklar.

Rottingskaklar funkar nästan alltid bra. Jag brukar få lite bättre stabilitet i mansskaklar och speciellt hundskaklar genom att spänna en tvärgående lina mitt på de längsgående rottingstammarna.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips