Skaft på isyxor

Vad innebär egentligen skillnaden i CE-märkningen på isyxeskaft? Skaften klassificeras in i kategorierna B och T, men vad innebär det konkret? Jag har förstått att T är starkare och tåligare, men är B-skaft olämpliga att göra dead man av, eller bör man i så fall säkra upp med två stycken?

Mvh /Joel
 
Hm, jag hittade lite information själv när jag sökte vidare.

http://www.promountainsports.com/ice-axes.shtml

På sidan står det:
Strength ratings refer to the shaft unless specified otherwise. Rated B: A 50cm shaft of Basic axes must withstand a load of 2.5 kN. Rated T: A 50 cm shaft of a Technical axe must withstand a load of 3.5 kN.

Om det är den enda skillnaden, så var den inte så stor. En skillnad på 1 kN var väl blygsam, hade nog trott på mer. Undra hur stor belastning det är på en isyxa om den är nedgrävd som en dead man?

Mvh /joel
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Hmm, ja frågan är ju hur belastningen ligger i testen?

Det finns ju en del korta, krökta, tekniska yxor som är T-märkta, men jag skulle hellre anförtro livet åt 75 cm rakt B-märkt yxsskaft än 50 cm visserligen T-märkt men krökt och med ett plasthandtag längst ned.
 
I EN 13089 kan man se hur styrkan testas. Själv har jag hängt i en t-förankring i ett B-klassat skaft och nergrävd så håller en sån förankring för mycket. Det finns ju dock andra aspekter på det; en T-klassad yxa har oftast ett rejält huvud som bättre lämpar sig för att t ex slå ut steg i hård is och en lättviktsyxa kan vara direkt olämplig för det.
 
Att välja klätterutrustning handlar om att inte ha onödigt säker utrustning. Ju säkrare desto tyngre. Självklart så borde man enbart använda stålkarbiner, helkroppssele och tjocka rep. Dock så väljer vi ju att ta med sig 20 aluminiumkabbar än att ha med sig 15 stålkabbar. Vi väljer självklart ett tunnare 60 meter rep än 50 meter grövre. Hellre en lättare sittsele än en klumpig helkroppssele. Det gäller att ta lagom stora risker för att hålla nere vikten. Eftersom vi klättrar på fritiden så behöver vi inte följa arbetarskyddsstyrelsens hårdare krav som kräver helkroppsele och stålkabbar. Skulle man hela tiden välja det säkraste så skulle klätterryggan väga flera kilo mer och det vill man ju inte, då är snarare risken att man lämnar viktiga saker hemma.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips