Skaft på isyxor

Vad innebär egentligen skillnaden i CE-märkningen på isyxeskaft? Skaften klassificeras in i kategorierna B och T, men vad innebär det konkret? Jag har förstått att T är starkare och tåligare, men är B-skaft olämpliga att göra dead man av, eller bör man i så fall säkra upp med två stycken?

Mvh /Joel
 
Hm, jag hittade lite information själv när jag sökte vidare.

http://www.promountainsports.com/ice-axes.shtml

På sidan står det:
Strength ratings refer to the shaft unless specified otherwise. Rated B: A 50cm shaft of Basic axes must withstand a load of 2.5 kN. Rated T: A 50 cm shaft of a Technical axe must withstand a load of 3.5 kN.

Om det är den enda skillnaden, så var den inte så stor. En skillnad på 1 kN var väl blygsam, hade nog trott på mer. Undra hur stor belastning det är på en isyxa om den är nedgrävd som en dead man?

Mvh /joel
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hmm, ja frågan är ju hur belastningen ligger i testen?

Det finns ju en del korta, krökta, tekniska yxor som är T-märkta, men jag skulle hellre anförtro livet åt 75 cm rakt B-märkt yxsskaft än 50 cm visserligen T-märkt men krökt och med ett plasthandtag längst ned.
 
I EN 13089 kan man se hur styrkan testas. Själv har jag hängt i en t-förankring i ett B-klassat skaft och nergrävd så håller en sån förankring för mycket. Det finns ju dock andra aspekter på det; en T-klassad yxa har oftast ett rejält huvud som bättre lämpar sig för att t ex slå ut steg i hård is och en lättviktsyxa kan vara direkt olämplig för det.
 
Att välja klätterutrustning handlar om att inte ha onödigt säker utrustning. Ju säkrare desto tyngre. Självklart så borde man enbart använda stålkarbiner, helkroppssele och tjocka rep. Dock så väljer vi ju att ta med sig 20 aluminiumkabbar än att ha med sig 15 stålkabbar. Vi väljer självklart ett tunnare 60 meter rep än 50 meter grövre. Hellre en lättare sittsele än en klumpig helkroppssele. Det gäller att ta lagom stora risker för att hålla nere vikten. Eftersom vi klättrar på fritiden så behöver vi inte följa arbetarskyddsstyrelsens hårdare krav som kräver helkroppsele och stålkabbar. Skulle man hela tiden välja det säkraste så skulle klätterryggan väga flera kilo mer och det vill man ju inte, då är snarare risken att man lämnar viktiga saker hemma.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips