Skärmar på Racer

Lättare på vintern

Jag cyklar året runt och på vintern så har jag hyfsat vattentäta vintercykelskor och raggsockor vilket funkar bra då men det skulle bli för sunkit på sommaren.

Jag cyklar främst till och från jobbet och ser regnväder som lite småbesvärligt men det finns fördelen att man inte behöver trängas lika mycket på cykelbanorna då ;o)

Thure

Ja för vardagscyklingen blir ju läget lite annorlunda, då drar man ju inte på sig den allra tightaste och mest optimerade utrustningen. "Kanelbulle" fram uppskattas inte av alla på jobbet...

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Har nu lite erfarenheter

thureb; sa:
Har också sett att Biltema även plankat Raceblades men dessa verkar betydligt tyngre än orginalen.

Menar du verkligen att viktskillnaden mellan SKS Raceblades och Biltemas variant skulle kunna ha ngn signifikant påverkan på din cykling?

Om inte; varför är det då endast viktskillnaden du påpekar?

Jag har monterat Biltemas Raceblades kopia på hustruns gamla italienska racer,
hon har aldrig sagt ngt om ngn viktökning.

Jag tycker att det finns ett billigt alternativ till de dyra SKS Raceblades.
Men fästena på Biltema-bladesen är inte de bästa, det var lite pyssligt att få fast dem på en cykel med tunna stålrör.

27-670_l.jpg

Om du skall ha skärmarna permanent på din cykel förslår jag ett par andra från Biltema
27-666_l.jpg

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=776&iItemId=79705

Eftersom de bara kostar 98:- har jag köpt två par och skarvat på dem nedtill så att de nästan går ned till marken.
På så sätt minimerar jag fot-, och rygg-, sprut.

Ej plats för långa skärmar

innanför mina Ultegrabromsar annars så vore långa skärmar ett alternativ även om de naturligtvis är lite tyngre. På min touring/audaxhoj är långa skärmar självklara men på en hoj där ram och framgaffel uppges väga ett kilo blir jag lite viktmedveten och det är kul med en lite mera nöjesinriktad cykel.

Jag har inte vägt Biltemas korta skärmar på våg bara i handen så det är möjligt att jag missuppfattade viktskillnaden.

Det är dyrt med lättvikt och Biltemas grejor brukar inte hålla så bra som orginalen IMHO.

Thure

Varför kompromissa

Snygg cykel Thure!
Varför inte pryda den med ett par rostfria skärmar från Gilles Berthoud:
bertstainless.jpg

samt en stänkplättar av läder:
bertflap.jpg

Hade blivit hur snyggt som helst. Sedan är inte steget långt att montera en Barley sadelväska från Carradice på (Brooks?) sadeln och du har en riktig fullblodsaudax.

Själv monterade jag på en dito stänklapp på min vintercykel. Våta fötter var ett minne blott samtidigt som cykeln inte blev så smutsig.

Nu i vår har jag byggt om min och sambons cyklar till att vara mer touringinriktade. Monterade på skärmar enl ovan och samma stänklappar. Skärmarna är nog de absolut bästa som går att få. De har en liten fals på insidan som effektivt hindrar sprut. Så nu kan man cykla i regn utan att cykel och skor blir helt nedgrisade.

Jag tror att man idag glömt bort hur fenomenala denna typ av skärmar är (som oftast sitter på gamla cyklar) då det mesta som säljs är formsprutad plast som omöjliggör en effektiv konstruktion.

/Benny

Missade visst

sidan två i tråden. Inser då att läder, bomull och rostfritt inte kittlar lika mycket. Men kolfiber är ju alltid snyggt:

bertcarbon.jpg

Det sägs vara lätt också. Samme Fransos tillhandahåller dessa till de mer viktorienterade.

/Benny

Bianchin

är inte min, jag har en annan italienare (Carrera).

Snygga skärmar de i kolfiber. Var handlar man dem och passar de innanför Ultegrabromsar?

Thure

Re: Ej plats för långa skärmar

thureb; sa:
men på en hoj där ram och framgaffel uppges väga ett kilo blir jag lite viktmedveten
Är det verkligen så att din ram och gaffel väger 1000g tillsammans?
Isåfall tycker jag att du bör skriva in dem här:
http://weightweenies.starbike.com/listings.php

Men förhoppningsvis består din cykel av fler delar än bara ram+gaffel.
Mer intressant är alltså vikten på cykeln

Och det som är allra mest intressant; vad är vikten på cykeln + cyklisten?
Alla kg ska ju upp för backen, även de som sitter på sadeln.
Hur stor del av den totalvikten utgör skillnaden i vikt mellan SKS Raceblade och Biltema skärmarna?

Biltemas grejor brukar inte hålla så bra som orginalen IMHO.
Så resonerar bara den som känner sig missnöjd med att ha betalat dyrt för samma pryl som finns billigt på Biltema :)

Men allvarligt nu:
Det går inte att generellt avfärda det som finns på Biltema som skit bara för att det är billigt.
Ofta är det tom exakt samma prylar (med ett annat namn) men till ett helt annat pris.

Jämför tex den där vajertången för 185:-
PROB006.jpg

http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?funk=visa_artikel&artgrp=425&artnr=PROB006

Är inte den här väldigt lik?
12-186_l.jpg

Den enda skillnaden är att den säljs av Biltema och kostar 90:-
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80283
Dessutom har den 10 års garanti.

Det finns fler exempel, tex den här pumpen
27-509_l.jpg

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=786&iItemId=75980
Säljs för minst 100:- mer hos cykelhandlare.

Andra exempel är Velo-sadlarna
http://www.biltema.se/products/productlist.asp?iSecId=771
De sälj också på andra håll för mycket mer pengar.

Visst är mycket av det som finns på Biltema skit, jag skulle tex aldrig köpa ngn av deras kompletta cyklar.
Men samtidigt finns det en hel del där som är helt klart prisvärt.

Och om nu viktskillnaden mellan de dyra Raceblades och de billiga Biltema-skärmarna är såpass viktig borde du inte spara ännu mer vikt genom att inte ha några skärmar alls?

Vad väger din cykel förresten?
Det finns bra vågar på Biltema
26-7892_l.jpg

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=323&iItemId=79788

Fungerar åtminstone för att väga min 64cm-cykel med
normal_Vikt_m_l%C3%A4tta_hjulen.JPG

Och nej, jag har inga skärmar på den, vare sig från Biltema eller SKS ;-)

/Håkan

mera OT

om Biltema.

Jag har köpt ett hundratal prylar på Biltema senaste 5 åren.

Vissa saker som rostfri skruv tamp morakniv deras vajertång och några cykelpumpar har varit helt OK. Mycket har varit undermåligt t ex skruvstycke som brast efter lätt användning, gaskök som smälte vid första potatiskoket, sadelväska där blixtlåsstängaren på två blixtlås formligen vittrade vid första försöket att använda blixtlåset. Fäste för cykellysen tålde inte att monteras etc

För att jämföra vikter på cyklar så skall det vara jämförbara hjul mm. Mina hjul är relativt tunga och någon exakt vikt på cykeln har jag inte men den väger en bit under 10 kg komplett med fylld vattenflaska sadelväska med pump slang mm.

SKS Raceblade köpte jag efter att ha läst en del positiva omdömen om dem. De är snygga luftmotstånd och vikt är OK. Jag är rätt nöjd även om priset naturligtvis är i överkant. Biltemas variant är rätt fula men säkert mer prisvärda.

Törs jag gissa att du investerat i en carbonhoj Håkan? Är du lika glad i din cykel som jag i min så är vi båda mycket belåtna.

Thure

Re: Bianchin

thureb; sa:
Snygga skärmar de i kolfiber. Var handlar man dem och passar de innanför Ultegrabromsar?

Kontakta Anders på http://www.veloform.se han lagerför och tar hem prylar från Gilles Berthoud.

Också ett litet inlägg i den ständigt pågående Biltemadebatten. För egen del känner jag mig aldrig lurad då jag handlar på Biltema. I vissa fall får du det du betalar för, dvs skit och i andra fall drar du en vinstlott och får bra prylar till ett facilt pris. Med detta i åtanke kan jag handla på Biltema utan att bli besviken.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips