Skällande djur

Var ute och hämtade tidningen för tio minuter sedan, och hörde ett skällande som sannolikt inte var en hund. Det lät ganska dovt och grovt men ändå lågt, som en avlägsen större hund - men det var högst 300-500 meter bort. Skällandet pågick i ca 2 minuter, med frekventa skall, och avtog så sakterliga. Magkänslan sa att det handlade om liv eller död och det gav ett olustigt intryck.

Har hört att rådjur kan skälla om det är hotat. Går dess skall att jämföra med ett dämpat grovt hundskall?

Vi bor mitt i ett vargrevir, och ser varg emellanåt, så kanske en sådan var inblandad.

Finns det något annat djur som skäller, räv kanske? Finns någon bra sida där man kan lyssna på olika djurläten?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Finns det något annat djur som skäller, räv kanske? Finns någon bra sida där man kan lyssna på olika djurläten?

Garanterat rådjur! Räv kan också "skälla" men inte grovt och dovt utan lite ljusare och hesare.
Tältade en gång mitt på en rådjursstig i Halland och vaknade av att en råbock stod 10 meter från tältet och skällde ut mig, nog för att man hoppade till i sovsäcken :)

Ett rådjurs skall 15 meter bakom ryggen när man sitter och vilar i skymningen för att njuta av stillheten.
Det drar igång pulsen om man säjer så.

Hej lyssna här:

http://www.youtube.com/watch?v=FVAE0-8Lhjg

och inte bara skrämda, tex för att varna en rivaliserande hanne.

Det måste ju vara ett rådjur. Längden på själva skallet var kortare, men detta kan de säkert variera. Aldrig hört det innan. Intressant. Kan ju ha handlat om en revirkränkning också då.

Ja, att ha ett rådjur med gröna zombieögon skällandes utanför tältet kan nog få vem som helst att ångra att man sovit i skogen, hehe...

Annat eller kanske relaterat: Vid ungefär samma tidpunkt idag hörde jag tre skott avlossas, fast betydligt längre bort. Skumt. Det är väl ingen jaktsäsong som börjat nu? Speciellt inte vid denna tid på morgonen?

Jo det är precis vad det är. I dag 16/8 börjar jakten på råbock vid gryningen. Så möjligen får du inte höra din kompis mer :(

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips