Ska mina fötter frysa även denna vinter ?

Med risk för att ytterligare öka utbudet: muck boots
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16306

Jag har bott i mina under vintern de två senaste säsongerna, har använt dem till skidorna, promenader och skoterfärder och är grymt nöjd :).
Jag kör stora nog för att få i ett par tunna yllesockor och ett par raggisar, med lite tåviftsmån på det och har inte haft nåt problem med att jag fryser. Dessutom är de riktigt sköna att gå i (för mina fötter iaf :)).
 
Sluta rök så fryser du inte...

Om du inte varit så j*kla lat utan läst hela tråden hade du vetat att han inte brukar någon form av nikotin.

Jag har samma problem med framförallt fötterna, har aldrig rökt eller snusat men uteaktiviteter har alltid varit förenade med ihjälfrusna händer och framförallt fötter. Jag kan tom. sitta och frysa om fötterna i bilen fast det är 15 grader varmt ute och med värmen på och rejäla skodon. Elvärme är det enda som hjälper för har jag börjat frysa är det kört MEN i vintras surade jag ihop rejält och gick barfota till postlådan i snön 50 m. bort och gissa vad som hände? Resten av den dan var jag kokhet i fötterna.

Jag är felbyggd nånstans.
 
Finns det inbte nå salva me nitroglycerin man kan använda?? lästre på ett mc forum att folk me vita fingrar syndromet använde det??
 
Ett trumf kort: prova div. arbets/yrkes skor, då dom är av mycket hög kvalité och dom är mer anatomisk och ergonomisk rätt gjorda för foten, ska vara sköna och bekväma för användaren under en hel dag ute i extrema väder! Finns i div. utföranden och former, färger etc.

http://www.proffsgarderoben.se

Har div. kängor av olika tillverkare... dok inte alla märken, finns givetvis andra yrkesshoppar som har andra märken och sorteringar...

Värt att kolla runt och prova... Lycka till...



Mvh troswe
 
Finns det inbte nå salva me nitroglycerin man kan använda?? lästre på ett mc forum att folk me vita fingrar syndromet använde det??

Den måste skrivas ut på recept, och det är inte alla läkare som känner till den.
Jag fick en utskriven först efter en rejäl undersökning för att utesluta andra orsaker till cirkulationsrubbningar. Tyvärr var effekten för min del mellan "måttlig" och "obefintlig".
 
Jag har samma problem med framförallt fötterna, har aldrig rökt eller snusat men uteaktiviteter har alltid varit förenade med ihjälfrusna händer och framförallt fötter. Jag kan tom. sitta och frysa om fötterna i bilen fast det är 15 grader varmt ute och med värmen på och rejäla skodon. Elvärme är det enda som hjälper för har jag börjat frysa är det kört MEN i vintras surade jag ihop rejält och gick barfota till postlådan i snön 50 m. bort och gissa vad som hände? Resten av den dan var jag kokhet i fötterna.

Jag är felbyggd nånstans.

Det är rätt vanligt. Det som gör dig kall om händer och fötter är kärlkramp i de mindre blodkärlen. Ingen vet riktigt varför.
Bra skor/kläder betyder inte så mycket, finns det ingen värme att hålla inne spelar liksom inte isoleringens kvalitet någon roll.
Men sen har ju kroppen också en mekanism för rodnad också, då den släpper fram extra mycket blod till huden. Det var den som din lilla promenad lyckades trigga igång.
Men så funkar det för mig också. Har jag varit kall först, och sen fått igång tårna, så blossar de röda och fina i ett par timmar efteråt. Lite opraktiskt dock att behöva gå ut och förfrysa lite innan man kan ge sig ut på allvar.

När jag började läsa på om Raynaulds hittade jag en beskrivning på en temperaturterapi som syftade just till att få igång den där rodnadsreflexen. Man skulle sitta i en bastu, men med händer och fötter i baljor med isvatten.
Tanken var att när kroppen som helhet är varmare än normalt, så måste den slå på rodnaden för att kyla ned sig - även om händer och fötter indikerar att huden är kall.

Inget jag tyckte att jag kunde ägna mig åt i bastun på jobbet precis....
 
Men det är ju jobbigt att byta händer och fötter oxså. I veckändan träffade jag en gammal vapenbroder och vi talade båda lyriskt om hur goa och varma fotlapparna är i stora Jörnkängor, jo vi är näbbgubbar båda två och kör med höstskidor med topp på. Nattfrosten nöp till i Halmstad och vi såg genast fram mot nya skidturer.
Fotlappar numera gör man själv av industrifilt, kvadrater minst 11/2 x fotens längdmått på sidan. Ställ dig på diagonalen, vik in foten i ett paket. Gå i kängan och snör lagom.
 
Men det är ju jobbigt att byta händer och fötter oxså. I veckändan träffade jag en gammal vapenbroder och vi talade båda lyriskt om hur goa och varma fotlapparna är i stora Jörnkängor, jo vi är näbbgubbar båda två och kör med höstskidor med topp på. Nattfrosten nöp till i Halmstad och vi såg genast fram mot nya skidturer.
Fotlappar numera gör man själv av industrifilt, kvadrater minst 11/2 x fotens längdmått på sidan. Ställ dig på diagonalen, vik in foten i ett paket. Gå i kängan och snör lagom.

:) industrifilt vill en annan gärna få tag på. Tacksam för vägledning.

...ja, fotlappar regerar som man säger...

//J
 
Till vilket bruk?

Vill du kunna använda dem i plusgrader? (slaskväder?)

Om inte så har jag ett alternativ till..

Nämligen det som Inuiter/indianer i nordamerika har använt i århundraden: Mukluks.

Idag tillverkas det mest modevarianter med blingbling av dessa ("Uggs") som du kanske sett på tonårstjejer i stan, men också moderna mukluks för turbruk som används av bl a hundslädeförare (mycket stillastående).

http://www.mukluks.com

De tillverkas av älgskinn, gummisula, canvas, och tjock ull/filtinnersko. Enklare kan det knappast bli. Det gör dem lätta, och i mitt tycke perfekta för mitt minusgraderbruk. De håller dig varm också i vått väder, även om du blir våt, men är inte gjorda för att tåla det.

Jag har ett par "Traditional short":

http://3.bp.blogspot.com/_eGGl4d7wc48/TPAueYNWBxI/AAAAAAAAA8E/2hO2_wqoedE/s1600/IMG_6486.JPG

som jag använder som lägersko på vinterturer, och missbrukar till vardags alltför långt ut i den våta vårsäsongen.. har alltid en liten personlig kris när jag inser att det är för varmt väder för deras hälsa..

Dom var snygga, finns sådana att hitta i Sverige?
mvh
 
Härkila Inuit

Jag kan ge info om Härkila Inuit kängor, jag använder dom på jobbet.
Vad vill du veta om dessa monster kängor?

Jag har tidigare använt Meindl Spitsbergen, Jörnkängan anti-freeze men har numera endast Härkila Inuit kängorna då dom verkligen är gudaskänka...men jag har svårt att tro att du verkligen behöver sådana monster kängor i syd sverige, eller?
 
Kollade in Härkila Inuit GTX 15. Det är ju vad de kallar en Storsko med en innersko och en yttersko som används vid höghöjdsklättring på exempelvis Mount Everest.

Känns trovärdigt som wege säger att de är grymt varma.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
Snørrbjørg Fotogenlykta; hur ska lågan se ut. Utrustning allmänt 5
Almgren NU ska Trangiat ut Utrustning allmänt 25
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
PenttiVarg Ryggsäck när man ska gå med hund Utrustning allmänt 6
elnal Ska skorna vara så hårda? Utrustning allmänt 10
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
flying_dutch vad ska ett första hjälpen apotek innehålla? Utrustning allmänt 52
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
ny inom området Vad ska jag tänka på? Utrustning allmänt 2
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Jaaa vad ska man säga om denna? Utrustning allmänt 15
akahl Ska börja paddla-vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
Teusa Julklapp till föräldrarna som ska till Antarktis?? Utrustning allmänt 11
tunturi vattenfilter, vad ska man tänka på Utrustning allmänt 1
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
crilleus Vilken ska jag välja ? Utrustning allmänt 0
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
Strmbrg Leatherman, va fan, ska dom rosta?... Utrustning allmänt 20
LarssonMik vilket kök ska jag välja? Utrustning allmänt 6
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
Aleks_T Etsade in mina initialer.. Utrustning allmänt 11
skurken Kundtjänst för Engelska butiker - mina erfarenheter Utrustning allmänt 5
Daddy Mina Teva stinker! Utrustning allmänt 11
Här kommer mina livsmotton Utrustning allmänt 1
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
Vanheden Breda fötter Utrustning allmänt 6
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
alven Skor förstör dina fötter! Utrustning allmänt 12
Jarno Kängor för små fötter (strl 35) Utrustning allmänt 6
pal2 OK, en gång till. Vad på fötter vid vad? Utrustning allmänt 46
Tuki Kängor och Kalle Anka-fötter en dålig kombination...? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.