Ska jag byta julklappen?

Hej!

Efter att ha tillbringat de senaste 15 åren på cyklar som mer eller mindre ser ut som överkörda vrak har jag denna jul fått en helt ny cykel! Är såklart jätteglad över detta då jag och flickvännen även funderat på att dra ut på diverse cykelsemestrar i framtiden. Dock skulle jag vilja veta hur väl denna modell (Crecent CTC830-C903, 3 växlad city cykel) lämpar sig för långa cykelfärder? Det kommer förmodligen bli mest cykling på asfalt eller landsväg när jag är ute. Funderar också på att börja cykla till och från jobbet (ca 17km enkel resa) när det bli lite varmare. Cykeln köptes på öppet köp och priset var ganska högt (över rek ca pris) så jag har möjlighet att byta. Så min fråga är om jag borde lägga till lite själv och köpa t.ex. en Nishiki Hybrid 401 eller liknande istället? (Min flickvän har en Nishiki vilket hon verkar var mycket nöjd med). Eller ska jag behålla cykeln jag fick? Har ni några tips? Vad är föresten skillnaden på en vanlig citycykel och en cityhybrid?
[Ändrat av Gohan 2006-12-25 kl 18:59]
 
Byt cykel!

Gohan; sa:
Hej!

Efter att ha tillbringat de senaste 15 åren på cyklar som mer eller mindre ser ut som överkörda vrak har jag denna jul fått en helt ny cykel! Är såklart jätteglad över detta då jag och flickvännen även funderat på att dra ut på diverse cykelsemestrar i framtiden. Dock skulle jag vilja veta hur väl denna modell (Crecent CTC830-C903, 3 växlad city cykel) lämpar sig för långa cykelfärder? Det kommer förmodligen bli mest cykling på asfalt eller landsväg när jag är ute. Funderar också på att börja cykla till och från jobbet (ca 17km enkel resa) när det bli lite varmare. Cykeln köptes på öppet köp och priset var ganska högt (över rek ca pris) så jag har möjlighet att byta. Så min fråga är om jag borde lägga till lite själv och köpa t.ex. en Nishiki Hybrid 401 eller liknande istället? (Min flickvän har en Nishiki vilket hon verkar var mycket nöjd med). Eller ska jag behålla cykeln jag fick? Har ni några tips? Vad är föresten skillnaden på en vanlig citycykel och en cityhybrid?
[Ändrat av Gohan 2006-12-25 kl 18:59]

Din nya cykel verkar knappast vara lämplig för vare sig 17 km arbetspendling eller någon långfärdscykling. Möjligtvis duger den för 1,7 km arbetspendling. :)

Nishiki 401 verkar vara väl enkel för både lång arbetspendling och långfärdcykling. Eller längtar du efter nya cykelvrak? :)

Lägg gärna på 2000-4000 kr, så får du betydligt lämpligare grejor för både långfärdscykling och arbetspendling. Den summan får du snabbt igen om du ställer bilen och tar cykeln istället. :)
/Niklas
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för ditt svar. Vilka modeller bör jag titta på isåfall? Kanske även bör påpeka att med "långa resor" för mig menar jag inte att jag ska cykla till asien eller nått liknande, snarare att jag ska cykla runt i sverige någon vecka per år. Men att kunna cykla till och från jobbet ofta skulle varit kul både för kropp och själ :) Jag vill dock inte ha någon racingcykel utan en "cityhybrid" eller liknande tycker jag verkar intressant.
 
Jag tycker Du skall byta Din julklapp. Det är säkert ingen dålig cykel Du fått men Du kommer snart att uppleva att Du saknar det högre antalet växlar andra cyklar har.

Om Du tänker långcykla så tänk på att Du behöver en cykel med uttag för lowride-väskor på framgaffel (givetvis förutsatt Du vill ha sådana väskor). Det är inte helt sjävklart idag att cyklar har sådana.

Nishiki 401 är inget dåligt val tycker jag. Själv var jag för något år sedan i den situationen att jag ville ha en cykel nästan exakt med de krav på användningsområden Du själv anger. Jag valde mellan Nishiki 401 och Trek FX 7200. valet föll på Nishiki 401 och jag har inte varit missnöjd.

Jag vet att de ändrat en del på modellbeteckningarna på både Nishiki och Trek men om Du anger de gamla beteckningarna (2005) så vet cykelhandlaren vad Du talar om.

Hilsen
Anders
 
Jag håller med om att fler växlar är att föredra om du ska cykla längre sträckor. Angående byta av cykeln så kan du ju också kolla på Crecents Logic-serie. Där finns både 24-växlade och 27-växlade cyklar. Jag har själv en 24-växlad Cresent(Kebne) som är en tidigare modell innan Logic-serien. Har haft den i snart 5 år och är mycket nöjd med den.

/ Johan
 
Byt

Hejsan,

har har själv haft en tre-växlat cykel och använt den ganska flitigt ett antal år sedan (bl.a. på en 80-mils tur). Min rekommendation är helt klart att inte använda den för långturer, framför allt när det blir upp- och nedför.

Jag kom fram till att varje växel har en minimalhastighet per växel som fortfarande går att cykla effektift (cadens 60 varv/minute ungefär). Trampar man långsamare blir det jobbigt och man sliter på knän. För min cykel var det 18 km/h i 2:an och 14 km/h i 1:an. Vid varje uppförsbacke som var lite brantare så att jag inte kunde hålla 14 km/h (vilket händer ganska snabbt när man har baggage), var det lika bra att leda cykeln...

Så, det blir ingen turcykel med tre växlar.

/Malte.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips