Ska börja cykla, behöver råd från erfarna.

Cykel för 7000

En "cykel på köpet när man handlar TV" håller i 150 till 200 mil innan lager är slut. Har man tänkt att cykla längre än så behöver man något bättre. En Merida 901 till höstpris blir säkert alldeles utmärkt. Själv har jag köpt en beg Merida 903 med utrustning för 6000:- men jag har inte heller ditt garantikrav. Det är OK att ha vatten, mat och reservdelar i en rygga om man skall ut på en längre resa.

Man klarar en till två timmar (minst) utan cykelbyxor, kanske inte bekvämt men fungerar utan problem. Har man långbyxor kan det högra byxbenet hållas på plats med strumpan (så slipper man köpa byxclips)

Kombipedaler (vanliga / SPD) finns på biltema för 300 kr (helt OK)
Till detta behöver man då skor för SPD funktionen

Hjälm (behövs när man är nybörjare på SPD)

Bockstyre = trevligt i motvind

Reservslang, pump, däcksverktyg i väska. Även om man kommer hem iallafall så är det roligare att cykla hem. (undvik allt glas)

Fotpump, inte så kul att pumpa däck till 8-9 kg med handpump

Övriga verktyg köper du vid behov efter garantitiden.

------Att tänka på är-------
Lyse fram och bak även på dagtid gör att bilister ser dig bättre, låter kanske "onödigt" men bilarnas uppförande blir "bättre". Antalet bilister som genar framför en i korsningar minskar direkt med lyset tänt på cykel.

/Janne
 
Vill man cykla så är väl ett halvdagspass ett relativt normalt ledigtdag pass, d v s långt mer än 2 timmar, åtminstoe för mig och de cyklister jag känner.........
En cykel utan pedaler och skor samt redan över budget....men säkert bra....
Tips på vad man behöver varierar givetvis med erfarenheter och hur man tolkar uppgiften..........
Hur man överför fotkraften varierar, men cykelskor behövs och lämpliga pedaler.....
Lycka till i dina val....
 
7000kr är lite men kan nog räcka.

Man behöver inte massor av grejor från början utan kan köpa det allt eftersom.

Verktyg, ett gäng insex, skiftnyckel av bra kvalite eller ett gäng fasta nycklar samt ett par skruvmejslar och däckavdragare, resten köper du när behovet kommer vilket det inte bör göra det första året.

Kläder: Först och främst ett par korta cykelbyxor därefter ett par längre. Syntet-tröjor är trevliga men jag har cyklat till Prag i bomull så det fungerar. På tradera sälj ofta obetydligt beg eller nya.

Skor och pedaler ska du nog investera i så tidigt som möjligt så att du lär dig den tekniken direkt, jaga runt på många ställen ofta reas det ut överblivna par och det är inte omöjligt att hitta ett för under 500kr.

Pedaler, kombi pedaler om du inte uteslutande kommer använda cykeln till träning och även då kan det vara trevigt med dessa i stadstrafik för en som är ovan. Biltemas pedaler har jag ingen erfarnehet av men dessa är helt ok.

Flaksställ, flaskor, sadelväska kan du köpa på biltema det funkar.

Skälv använder jag en sigma dator från clasohlson för 169kr och den har det man behöver till en början. http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=34-4532

Sen behöver du ett par lysen och en hjälm som du kommer att använda.

En hybrid borde passa dig bäst och nishiki gör några riktigt trevliga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Hur hårt ska man pumpa? Landsvägscykling 56
olaab Parkera bil på Öland 7 dagar? Ska cykla runt och njuta. Landsvägscykling 6
olaab Hitta längre bilparkering, Göteborg? Ska cykla Kattegattleden ToR. Landsvägscykling 4
amanda_lampray.se Vilken cycloscross ska jag köpa? Landsvägscykling 4
Steven82 Är det en Comp jag ska ha? Landsvägscykling 6
SeekOut Vad ska jag ha för cykel? Landsvägscykling 12
Pysse Hur hårt ska man köra? Landsvägscykling 3
hannulan Ska det vara så här Landsvägscykling 19
vid klickande ljud när man inte trampar ska gå att välja bort hur? Landsvägscykling 12
Dayana Vad ska man köpa? Landsvägscykling 2
Seagull offshore Vill börja träna Landsvägscykling 3
Martiniiiii Cykla Vättern sub 9 hjälp mig välja cykel Landsvägscykling 10
Snödrivan Cykla med stort paket Landsvägscykling 15
Calexico Varför så svårt att cykla sakta? Landsvägscykling 36
tango P1-programmet Cykla åter sommaren 2019 Landsvägscykling 1
tango Cykla i public service Landsvägscykling 2
Christian1 Cykla på Mallorca...önskar tips! Landsvägscykling 6
Christer61 Cykla efter strålbehandling Landsvägscykling 4
sallan88 Cykla Halmstad-Linköping Landsvägscykling 1
Tonycrona Cykla med knäproblem? Landsvägscykling 1
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
angr Cykla långt med racer Landsvägscykling 9
kampargard Cykla till Indien Landsvägscykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.