Ska börja cykla, behöver råd från erfarna.

Hallå.
Jag har bestämt mig för att köpa en racercykel och köra cykel som huvudsaklig träning efter att ha pysslat med spinning i ca ett halvår.
Jag är en total nybörjare som inte kan någonting förutom det jag läst mig till på de fyra sidorna i det här briljanta forumet.

Jag är 15 år,180 cm lång och väger 73 kg.
Cykeln kommer att användas på asfaltvägar i Stockholms innerstad(Djurgården och Gärdet primärt).
Min budget ligger på 7000 kr, jag har spanat lite på en Merida Road Ride 901 (09) som kostar 7495 kr på Jarla Cykel.
[http://www.jarlacykel.se/kategori.php?cid=25&o=1]
Är den här cykeln ett bra köp?
Jag hade tänkt köpa cykeln på rea och jag undrar därför när cykelbutikerna brukar rea ut fjolårets modeller.

Sist men inte minst, vilken kringutrustning behövs?

Ge gärna tips på att andra bra cyklar som finns att köpa i Stockholm.
Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Ett cykelköp innebär mer än en hoj, kläder, verktyg etc. Så för att få in det i din budget rekommenderar jag en begagnad racer, börja med att kontakta en cykelklubb i ditt område, det brukar finnas gott om dammsamlare hemma hos fd cyklister.
Skaffa fram dina cykelmått, be en handlare om hjälp eller gör det från nätet med en kompis, sen är du och ditt måttband redo att titta på hojar. Tubdäck i all ära men kantråd fungerar bra tills du kommit upp i fart och uthållighet....lycka till.
 
Att köpa begagnat är tyvärr inte ett alternativ, jag har haft alldeles för mycket problem med begagnade prylar.
Skulle du kunna specificera vad som behövs som gör att min budget på 7000 kr inte håller? Jag är beredd på att det kommer att bli kostnader efter inköpet.
 
Senast ändrad:
Att köpa begagnat är tyvärr inte ett alternativ, jag har haft aldelles för mycket problem med begagnade prylar.
På vilket sätt då?

Med din ganska begränsade budget skulle jag vilja säga att begagnat är det enda vettiga alternativet. Kontakta närmaste cykelklubb för att få hjälp att hitta en cykel som passar dig.
 
Det skrev han ju?

Kläder (byxor och skor är väl det som först och främst gäller).

Verktyg (tro inte att du slipper meka bara för att du köper en ny cykel, att lämna in till en verkstad för minsta problem blir dyrt i längden och funkar ju inte om nåt pajar mitt ute på vägen)

Vattenflaskor och eventuellt hållare (om det inte redan sitter på hojen).

Jag har ingen koll på priser men skulle tippa 500-1000 spänn för dojorna, byxor lär du behöva mer än ett par. Hjälm har du kanske redan?

Har du en hylsnyckelsats (inklusive blocknycklar och insex) så kostar nog de extra verktyg du behöver en knapp tusenlapp.

Vattenflaskor och hållare går väl på ett par hundra.


Men sen har jag alltid undrat över en sak: Om man nu ska cykla för att får träning, är det rätt att välja en racer då? De är väl gjorda för att det skall gå LÄTT att cykla? Vore det inte bättre med en typ MTB med rejält grova däck? Det borde ju ge betydligt mer träning?
 
Men sen har jag alltid undrat över en sak: Om man nu ska cykla för att får träning, är det rätt att välja en racer då? De är väl gjorda för att det skall gå LÄTT att cykla? Vore det inte bättre med en typ MTB med rejält grova däck? Det borde ju ge betydligt mer träning?

Det är inte lika roligt = det kommer bli längre och längre mellan träningspassen
 
Även jag

ställer mig frågande till din svepande utsaga om begagnade prylar, v v förklara vad du menar!
En cykel är en enkel och synnerligen rubust maskin. Din nya blir begagnad när du drar den över trottoarkanten......
Rejäla verktyg, pump och mekarställ jaga även det begagnat när du jagar hoj! Du kommer att spara lappar...

Vidhåller mitt tidigare råd, skaffa dig dina mått, köp kläderna på höstrean, leta hoj via klubbar. Lycka till!
 
Köpte en dator för 2 år sedan som var begagnad, kostade 3000 kr när datorn behövde repareras efter 3 månader. Samma visa med en cykel.

Hur mycket pengar behövs för att kunna köpa en ny cykel enligt er?

Och behöver man verkligen all kringutrustning direkt?
Att köra med ett par shorts och en T-shirt fungerar väl utmärkt ibörjan till exempel?

Edit: Poängen med att köpa en ny cykel är väl att man får garanti och kan man vara helt säker på att cykeln inte är trasig på något vis.
 
Köpte en dator för 2 år sedan som var begagnad, kostade 3000 kr när datorn behövde repareras efter 3 månader. Samma visa med en cykel.

Hur mycket pengar behövs för att kunna köpa en ny cykel enligt er?

Och behöver man verkligen all kringutrustning direkt?

Att köra med ett par shorts och en T-shirt fungerar väl utmärkt ibörjan till exempel?

Edit: Poängen med att köpa en ny cykel är väl att man får garanti och kan man vara helt säker på att cykeln inte är trasig på något vis.

Hur väl granskade du de där köpen före du slog till?

Dina pengar bör räcka till begagnad hoj, reakläder och begagnade verktyg.

Ja du behöver reservslang för att säkert komma hem, verktyg för att justera. Kläder för att göra cyklingen njutbar.

Har du cyckelshorts utan söm i baken? Bomull t-tröjor duger inte alls, helsynt och vindtätt samt skor bör du ha direkt. Byxor med stoppning behöver du minst två av.....

En dyr, nä dyraste försäkring, som när cykeln passerat trottoarkanten första gången gäller på en begagnad cykel, garantireparationer och justeringar brukar utföras när det är lägligt för cykelhandlaren, dvs ett 20 minutersjobb tar tre dar, minst....


Men en hyfsad ny hoj 25, kläder direkt 5 och verktyg lika mycket om du startar från noll, så det är dax att börja jobba om du skall få till nån ny hoj i närtid.....
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Hur hårt ska man pumpa? Landsvägscykling 56
olaab Parkera bil på Öland 7 dagar? Ska cykla runt och njuta. Landsvägscykling 6
olaab Hitta längre bilparkering, Göteborg? Ska cykla Kattegattleden ToR. Landsvägscykling 4
amanda_lampray.se Vilken cycloscross ska jag köpa? Landsvägscykling 4
Steven82 Är det en Comp jag ska ha? Landsvägscykling 6
SeekOut Vad ska jag ha för cykel? Landsvägscykling 12
Pysse Hur hårt ska man köra? Landsvägscykling 3
hannulan Ska det vara så här Landsvägscykling 19
vid klickande ljud när man inte trampar ska gå att välja bort hur? Landsvägscykling 12
Dayana Vad ska man köpa? Landsvägscykling 2
Seagull offshore Vill börja träna Landsvägscykling 3
Martiniiiii Cykla Vättern sub 9 hjälp mig välja cykel Landsvägscykling 10
Snödrivan Cykla med stort paket Landsvägscykling 15
Calexico Varför så svårt att cykla sakta? Landsvägscykling 36
tango P1-programmet Cykla åter sommaren 2019 Landsvägscykling 1
tango Cykla i public service Landsvägscykling 2
Christian1 Cykla på Mallorca...önskar tips! Landsvägscykling 6
Christer61 Cykla efter strålbehandling Landsvägscykling 4
sallan88 Cykla Halmstad-Linköping Landsvägscykling 1
Tonycrona Cykla med knäproblem? Landsvägscykling 1
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
angr Cykla långt med racer Landsvägscykling 9
kampargard Cykla till Indien Landsvägscykling 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...