Ska börja cykla, behöver råd från erfarna.

Hallå.
Jag har bestämt mig för att köpa en racercykel och köra cykel som huvudsaklig träning efter att ha pysslat med spinning i ca ett halvår.
Jag är en total nybörjare som inte kan någonting förutom det jag läst mig till på de fyra sidorna i det här briljanta forumet.

Jag är 15 år,180 cm lång och väger 73 kg.
Cykeln kommer att användas på asfaltvägar i Stockholms innerstad(Djurgården och Gärdet primärt).
Min budget ligger på 7000 kr, jag har spanat lite på en Merida Road Ride 901 (09) som kostar 7495 kr på Jarla Cykel.
[http://www.jarlacykel.se/kategori.php?cid=25&o=1]
Är den här cykeln ett bra köp?
Jag hade tänkt köpa cykeln på rea och jag undrar därför när cykelbutikerna brukar rea ut fjolårets modeller.

Sist men inte minst, vilken kringutrustning behövs?

Ge gärna tips på att andra bra cyklar som finns att köpa i Stockholm.
Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Ett cykelköp innebär mer än en hoj, kläder, verktyg etc. Så för att få in det i din budget rekommenderar jag en begagnad racer, börja med att kontakta en cykelklubb i ditt område, det brukar finnas gott om dammsamlare hemma hos fd cyklister.
Skaffa fram dina cykelmått, be en handlare om hjälp eller gör det från nätet med en kompis, sen är du och ditt måttband redo att titta på hojar. Tubdäck i all ära men kantråd fungerar bra tills du kommit upp i fart och uthållighet....lycka till.
 
Att köpa begagnat är tyvärr inte ett alternativ, jag har haft alldeles för mycket problem med begagnade prylar.
Skulle du kunna specificera vad som behövs som gör att min budget på 7000 kr inte håller? Jag är beredd på att det kommer att bli kostnader efter inköpet.
 
Senast ändrad:
Att köpa begagnat är tyvärr inte ett alternativ, jag har haft aldelles för mycket problem med begagnade prylar.
På vilket sätt då?