Sjön Vällen

Hej! Nån som paddlat i sjön Vällen ligger mellan Gimo och Knutby kan man säga. Paddlar kajak, inte canadensare. Det är en väldigt långsmal sjö. Tänkte om det är fin natur längs strandlinjen runtom. I samma veva kan jag fråga om någon känner till nån bra iläggningsplats där?
/Kjell
 
Vägbanken funkar säkert. Jag har bara åkt skridskor där. Finns en grotta Tjuvhåleti NO. Norrsjön söder därom är fin med bruksmiljö vid Vällsnora.

Ån kanske är paddelbar vid högvatten??

Thure
 
Senast ändrad:
Ok tack! Vet du om man kan parkera i närheten av bron? Coolt med grotta syns den från vattnet så man inte missar den?
Kjell
 
Det går att parkera på vägbanken vid bron. Har för mig att det finns en skylt på stranden intill grottan som är en håla ned i marken.

Thure
 
Sjön präglas av att den ligger i ett stort glesbefolkat skogsområde. Väldigt lite folk. Skog runt hela sjön. Den är en och en halv mil lång.

Under århundraden har det rests kolmilor i skogen till järnbruken som fanns i den här gruv-rika delen av Uppland. Vid norra delen av sjön fanns ett litet skogshuggarsamhälle fram till mitten av 1900-talet med namnet Fagervik. Där fanns skola och dit gick järnväg. Det känns overkligt om man besöker platsen idag.

Järnvägen användes för att frakta träkol och timmer. Den slutade vid grillplatsen på östra sidan av sjön en kvarts kilometer från norränden. Skolan låg på västra sidan knappt hundra meter från norra sjöänden. På den platsen har det ordnats fina rave-fester eftersom det avskilda läget vid Vällen gör att man inte stör någon annan.

Vällengrottan eller ”Tjuvgrottan” har ca 100 m gångar enligt Sveriges speleologförbunds bok ”Svenska grottor – Del 1 Svealand” år 1990. Den siffran tycker jag är något optimistisk, men följer gissningsvis svenska grottforskares norm. För att komma till dessa delar av grottan behöver man våga sig in i mindre gångar som utgår från den stora salen nära ingången. Grottan ligger ca 900 m från sjöns norrände på östra sidan, ca 20 m från stranden. Den kan vara svår att hitta. Ungefärlig latitud/longitud: 60.09940, 18.28625.

Om man vill se mer av kulturlandskap är Kolarmoraån som avvattnar Vällen ett alternativ. Den leder till Hallstavik vid kusten efter tre och en halv mil. Kan eventuellt vara svåpaddlad vid låg vattennivå, där saknar jag information.
 
Vägbanken funkar säkert. Jag har bara åkt skridskor där. Finns en grotta Tjuvhåleti NO. Norrsjön söder därom är fin med bruksmiljö vid Vällsnora.

Ån kanske är paddelbar vid högvatten??

Thure

Näe, det går inte att paddla upp i ån till Norrsjön.

Kolarmoraån funkar fint att paddla till Bysjön även vid lågvatten. Ett lyft vid dammen som reglerar Vällen, ca 100 m in i ån.

Har för mig att det va hastighetsbegränsning för motorbåtar på Vällen för några år sedan, men nu är det folk med vattenskotrar även här.

Vår och höst kan man lägga i vid Måviksbadet.
 
Kolarmoraån är lättpaddlad, senare kommer man till Harbroholmsån, och dess nedre del har jag varit med om att vi fick leda kanoterna bitvis (nedströms vägen vid Skebobruk)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.