Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
För att inte alls svara på din fråga. Jag gick åt andra hållet och köpte en kaffepanna till mitt lilla Trangia, eller brasa, och en kaffepåse i naturgarvat renskinn. Kokkaffe är så överlägset mycket godare än snabbkaffe så det är värt det för mig. Sen är det ett litet trevligt pyssel. Är det skitväder är dock termos lite enklare.
Så lite vatten som till en kopp kaffe kan du värma med Esbit eller klegg även om ett lätt gaskök är vad de flesta brukar i praktiken. Vi brygger kaffe ute, det doftar gott och smakar bättre än hemma.
Förvisso finns det kemiska blandningar som värmer mycket men eld av något slag är mest funkis.
Gör du en liten brasa eller eldar i ett vedkök sprider det hygge oxså.
Men du kanske inte kan få fyr?
Go tur
Håller med om att kaffet är värt sin vikt att bära!
Senaste turen var kaffepanna mitt enda kokkärl*, och gasspisen kom från Biltema. Detta var "baslägerutrustning", på lättare dagetapper bar vi Jetboil och varma koppen och chokladdryck som komplement till ännu snabbare kolhydrater.
Kaffepåse i renskinn är mycket riktigt ändamålsenligt. Påsen på bilden är några tiotal år.
Jag har kollat runt lite och hittat en liknande http://heatwavetech.com/ men som verkar finnas i Sverige www.push2drink.se. Vet inte om det är nåt som funkar men det verkar coolt, ska nog prova en till helgens paddling.
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...