Självuppvärmande kaffe?

Jag

har skrivit tillräckligt för att min uppfattning skall vara klar.

Får se om det kommer andra inlägg angående hur vettiga dessa är.

Thure
 
Vet inte riktigt syftet, ska det vara färdigt kaffe eller ska det bara vara underhållsfritt vattenkok?

Snabb och enkel i varje fall: http://www.backpacker.com/blogs/334 (Heatstick)

hmm ungefär som att värma kaffet med en gasdriven lödpenna fast med en mer 'hygienisk spets'

Problemet med sådana 'cigarettändar-konstruktioner' som den här är tillsammans med gaslödpennor för cigarrettändargas (som jag har mer erfarenhet av i fält) är att dom använder en teknik med en porös stav i hylsa som förgasare (den vita staven som man ser i alla genomskinliga engångständare) och problemet är att efter ca 200-400 gram konsumerad gas så börja den bli tilltäppt med dålig fart för att cigarettändargasen och campingasen innehåller olja som sakta täpper till fiberstaven och när den väl är täppt så är produkten oanvändbar då dessa sällan går att plocka isär eller hitta nya stavar som reservdel.

Med andra ord om man inte räkna med att värma vatten för mer än runt 200 gram campingasol under produktens livstid så kan man köpa den - annars blir man nog besviken när den efter ett tag fungera sämre och sämre om man är en stor användare av prylen.

(konstaterat detta efter dissekering av 2 st gaslödpennor i typ 1000:- klassen som efter ett tags användande (typ 5-7 omtankningar) omotiverat börja leverera dåligt med gas trots att dessa fylls med 'märkes' cigarrettändaregas)

---

Eftersom man förmodligen har rest via flyg och måste köpa gas på plats så kan kan man inte göra sin egen omdestillerad oljefria campingas, så ser jag det ganska vanskligt att ta med en sådan produkt som heatstick som efter några färder pga. den oljiga gasolen man fyller med har mättat upp den - och det finns knappt någon oljefri gasol att få tag på, inte ens när det det står 'highest quality butane for lighters' på ronson-flaskan så är det oljefritt.. - är man tveksam, spill ut lite flytande gas över en vattenyta och se om det blir oljeskimmer - det blir det närmast garanterat....
 
Vad är det för fel på termos eller ett litet gaskök? Rätt onödig miljöbelastning att dra med sig massa kemikalier för en värmereaktion.


exakt!




det spelar snart ingen roll om företagen har en verksamhet som bygger på att hälla ut svavelsyra i fjällbäckar eller dumpa olja i årstaviken nog kan man alltid hitta en liten "miljö flik" så även i detta fall:

Vi som driver Push2Drink har som mål att alltid ligga ett steg före när det gäller miljö och
miljöpåverkan, har du några funderingar om detta eller tips hur vi kan bli bättre, tveka inte att
kontakta oss.
 
Det känns som om denna trâden kunde fogas till denna http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=62839#post504816

Varför i hela världen använda engângsprodukter som saknar en vettig âtervinningsprocess?
Och frâgeställningen i bloggen var för mig mest ett skämt, jämföra 100 engângskoppars miljöpâverkan mot en kaffebryggare? Vad för slags bryggare är det som bara hâller för 100 koppar? Och hushâllsapparater har ju faktiskt ett âtervinningssystem, eller i alla fall sin egna hylla pâ skroten.
Nää, tänk om och tänk rätt. Termos är helt klart att föredra om man nu inte vill koka sitt kaffe i realtid.
Frugan köpte en ny 1liters Thermos och kaffe bryggt pâ morgonen är fortfarande lite väl varmt pâ kvällen.
 
gundj;504828 Och frâgeställningen i bloggen var för mig mest ett skämt sa:
Dessutom måste ju även kaffe som värms upp i sin egen mugg först bryggas i en bryggare (även om det är på en fabrik i Spanien). :)

Jag ser såna produkter mest som en kul grej. Som den konserverade hamburgaren till exempel. Värdet är högre som samtalsämne på skrivbordet än som föda...
 
Jag är inte på nått sätt anknuten till denna produkt personligen och har inte heller något att vinna på att försvara den, men jag är nyfiken av mig, och har provat den.

Jag köpte "2go" på Hemköp, jag vet inte om det är exakt samma som "push2drink" men here goes..

På plussidan:
-Det är lite coolt att ha potentiellt varm dryck liggandes långa tider i bilen eller i väskan och kunna ta fram utan att ha planerat med termos och annat i förväg.

-Det blir ganska gott kaffe enligt mig iaf, och det fanns te och choklad också.

-Man kan värma sig på muggen en bra stund efter att kaffet är drucket.

-Priset 23:- är högt sett till smakupplevelsen och mängden, men ganska lågt om man värderar konceptet.

På minussidan:
-Den värmer bara drycken till 40grader över ursprungstemperaturen. Inget för extrema vintertemperaturer alltså.

-Det var lite snålt med dryck. Bara 200ml per kopp.

-Förpackningen kändes skör. Skulle nog kunna läcka relativt lätt i packningen.


Omdöme:Jag kommer inte köpa denna produkt i mängd för att ha till vandring eller nått annat där man behöver ha mer än en kopp med sig, däremot kan jag gott tänka mig att som sagt ha liggande i bilen och motsvarande. Den passar inte som "nödkitt" eftersom den är ömtålig, och kan vara för kall och oanvändbar i minusgrader, och det är för tungt för så liten mängd dryck för att duga på längre turer.

Miljö: Värmen kommer från reaktion mellan Kalciumoxid och vatten. Inga särskilt giftiga eller energikrävande kemikalier alltså. Jämför med vanlig cement. Förpackningen är vanlig plåtkonserv, och alltså inte heller någon miljöbov. Jag "tycker" utan att ha undersökt saken närmare att den hamnar inom ramen för rimlig miljöbelastning, sett till hur sällan man sannolikt kommer använda den.
 
Cementtilverkning hör till en av de stora utsläppsposterna och också mätetal när det gäller CO2 för olika länder, inte för att den lilla mängden i produkten gör till eller ifrån, men ändå

det går åt 4200 MJ energi per ton tillverkad cement vilket motsvara 1.67 MWh eller motsvarande 116 liter bensin eller ca 100 kg bensin.

dvs 10 gram CaO motsvarar 1 gram bensin i energi för tillverkningen

att värma 2 dl vatten 40 grader motsvarar 9.33 Wh eller knappt 1 gram i bensin

ett bensinkök drar ca 20 gram bensin (gas ca 14 gram i en trangia ) per liter vatten och 100 grader temperaturökning, ca 8 gram för 40 graders temperaturökning och detta delat i 5 blir (för 200 gram) motsvarar ca 1.6 gram bensin.

väger CaO-laddningen mer än 16 gram så är ett bensinkök (och än mer gasolkök) effektivare och mindre energislösande alternativ för uppvärmning.

att släcka CaO med vatten ger 63.7 kJoule/mol vilket motsvara 3.17 gram CaO per Wh och eftersom det räknades ut att det gick åt minst 9.33 Wh för uppvärmningen vilket motsvarar ca 30 gram CaO + den mängden som krävs för att värma upp sig själv och den tillsatta vattnet till sluttemperaturen.
gissar att man hamnar mellan 40 - 50 gram CaO i produkten

dvs effektiviteten är ca 1/3-del av ett bensinkök

Skall man dessutom räkna in energiförbrukningen för distrubitionen av denna onödiga produkt till alla affärer så blir det ännu dystrare...
 
Senast ändrad:
Hemom i skogen ligger torra pinnar på marken och brasan ger mervärden och värmer kaffevattnet inför bryggningen. Veden väger heller inget in eller ut. Släck bara riktigt när du är klar, tack.
go tur
 
...som jag sa så är denna produkt inte något som jag ser som en ersättare för annat sätt att få varm dryck, utan snarare som ett komplement. Särskit för oplanerade korta turer.
Det är långt ifrån alltid jag planerat tillräckligt långt i förväg innan jag hamnar i terrängen, för att ha med mig kök, eller kokkärl, eller fylld termos. Dessa gånger har jag tidigare gått utan varm dryck, och kanske inte lidigt speciellt mycket för det, men det hade varit trevligt att ha ändå.

[Start Miljörant]
Intressanta siffror du bjuder på Torbjörn, men som du själv nämner, överstiger självklart den gängse användningen av kalciumoxid denna produkts åtgång. Jag menar, har man kaklat om hemma, eller gjutit staketfundament eller vad som helst, har man ju "slösat" betydligt mer som rent spill, än vad man kommer göra av med i kaffemuggarna med rimlig användning.

Och ska vi börja livscykelanalysera alla våra friluftsprylar, kan vi snacka dystra prognoser i oändlighet. Och det gäller även surfandet på Utsidan, med den ström som dess server drar. Och alla routrar/switchar/hubbar som förmedlar trafiken.. och kylningen av lokaler som ovan nämnda elektronik finns i, samt alla sällsynta metaller och ämnen som gått åt för att producera dem...

I det perspektivet är det ju ett val av livsstil på ett lite mer totalt plan som gör inverkan. Inte vilket kaffe man väljer. Men ändå.
[Slut Miljörant]

Vill inte starta några gräl här, jag uppskattar nästan alltid t.ex. xxargs och andra i denhär trådens inlägg, men jag menar att man kanske ska fundera över varför man väljer att kritisera en pryl innan man testat den. Om man egentligen gör det på basen: "Jag hade själv inte valt en sån här för det är inte ett lika charmigt sätt att få varm dryck som mitt gamla KAP-arctic" så förstår jag det, men man kan ju säga det rakt ut, och inte skylla på miljöaspekten exempelvis.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Betongbarn Brygga kaffe? Friluftsmat 11
avslutmedlemskap0904 Koka inte kaffe Friluftsmat 37
avslutmedlemskap0904 Kaffe kokare Friluftsmat 41
avslutatmedlemskap160620 Kaffe Friluftsmat 62
Dan B Kaffe. Grower's Cup Friluftsmat 25
backeby Aeropress med ut? (kaffe-press) Friluftsmat 11
Rufus555 Kaffe Friluftsmat 15
hubbex Kaffe Friluftsmat 14
MoAnders Kaffe Friluftsmat 35
magbe238 kaffe i det fria? Friluftsmat 2
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
hendberg Kaffe! Friluftsmat 51

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.