SJ:s nattrafik mot Kiruna/Narvik hotad

Denna förbannade ideologiska lekstuga... :-(

Jag kan bara hålla med. Man kan inte likna tåget vid McDonalds, dvs nåt man ägnar sig åt för att tjäna pengar pch må bäste operatör vinna. Tåget är precis som vägar och elförsörjning en nödvändig del för att samhället skal fungera. Tåget är en del i en helhet.

Se på kloka länder som Schweiz, där går det tåg till även dom mindre byarna, det går ofta och de går och kommer i tid, tågen är välskötta. Och inte verkar Schweiz gå i konkurs för det....
 
Schweiz är inte direkt en bra jämförelse, Det är 1/10 av sveriges yta, men nästan samma befolkning.

Och som flera påpekat så subventionras redan Kriunatrafiken, och läser man artikeln så sägs det.

Nu kan det bli aktuellt för Trafikverket att se över ifall övrig nattågstrafik bedöms vara så viktig att den bör understödjas.
– Skälet till att vi inte upphandlat annan nattågstrafik är att den bedrivits på kommersiella villkor. När det sker förändringar i den kommersiella trafiken så tittar vi på hur det påverkar tillgängligheten, säger Johan Holmér.

så vi får väl se vad som händer
 
Åker en del

tåg i Schweiz och visst fungerar det bra där men det får också kosta.

Problemet i Sverige är bl a att övriga transportformer är lite för billiga med tanke på hur de belastar miljö och hur de beskattas.

Och visst är det svårt med ett avlångt och glest befolkat land.

SJs kundvänlighet är onödigt fientlig om man säger.

Thure
 
SJs kundvänlighet är onödigt fientlig om man säger.

Thure

Där jag bor har SJ nu dragit in biljettförsäljning och därmed också biljettbytesmöjligheten. SJ tycker att man ska köpa biljetten via Internet eller i en automat på stationen.


När jag kommer järnvägsstationen 30 minuter innan tåget ska gå så står det på en bildskärm att det att tåget är försenat 20 minuter. Efter 20 minuters väntan står det att tåget är försenat 40 minuter. Och då missar jag anslutningen i Stockholm till X2000 med obligatorisk platsbiljett.

Fram till för en vecka sedan kunde jag (och alla andra) boka om platsbiljetten till nästa X2000 men det går inte länge.

Någon ekonom på SJ glömde bort att det finns tågförseningar och att det finns tåg med obligatorisk platsbiljett, och att på deras automater går det inte att en inte att boka om platsbiljetten.


Per
 
Just trafiken till övre Norrland subventioneras läste jag i artikeln som länkas.

Just denna trafik är väl speciell på grund av att det ligger politiska beslut till grund för att upprätthålla den. Skulle inte tro att det är möjligt att få persontrafiken till Kiruna/Narvik lönsam inom överskådlig tid. Om jag har rätt för mig så går upphandlingen till så att det tågföretag som begär minst i subvention av staten får trafikera linjen (åtminstone att det gick till så så för några år sedan).
 
Just denna trafik är väl speciell på grund av att det ligger politiska beslut till grund för att upprätthålla den. Skulle inte tro att det är möjligt att få persontrafiken till Kiruna/Narvik lönsam inom överskådlig tid. Om jag har rätt för mig så går upphandlingen till så att det tågföretag som begär minst i subvention av staten får trafikera linjen (åtminstone att det gick till så så för några år sedan).

Det finns en kravspec också, tex om turtäthet och sånt, så lite krav ställer staten på den som vill köra. Och det öppnas ju upp för att göra detsamma med fler linjer om så behövs.
 
Men visst har nattågstrafiken redan försämrats?
Har precis bokat sommarens resor t/r Stockholm-Murjek för vidare transport till Kvikkjokk, vid fyra olika tillfällen. I tre fall blev det byte i Söderhamn, Hudiksvall eller Vuollerim/Boden. Dvs den långa ostörda tågresan som vi tycker är en bra inledning/avslutning på fjällvandringen är inte så lång och ostörd längre.....
Enligt mig en försämring - som gör att flygalternativet måste övervägas, det är ju inte direkt billigt att åka nattåg.
 
Citat:
Har precis bokat sommarens resor t/r Stockholm-Murjek för vidare transport till Kvikkjokk, vid fyra olika tillfällen. I tre fall blev det byte i Söderhamn, Hudiksvall eller Vuollerim/Boden. Dvs den långa ostörda tågresan som vi tycker är en bra inledning/avslutning på fjällvandringen är inte så lång och ostörd längre.....

Föreslår att du går igen din bokning igen, sedan några dagar går det att hitta förbindelsen Stockholm - Murjek (avgång) 17:50). Dessförinnan hänvisades till avgång 18:17 med tågbyte i Hudiksvall, (21:15) och byte till nattåg 94. Så såg det ut innan SJ fick helt koll på förbindelserna.
Även den senare förbindelsen ser ok ut nu.

Tidtabeller för busstrafiken finns nu på Länstrafikens hemsida http://www.ltnbd.se/tidtabeller/31/0/ men är ej sökbara/köpbara än.

Berra
 
Men visst har nattågstrafiken redan försämrats?
Har precis bokat sommarens resor t/r Stockholm-Murjek för vidare transport till Kvikkjokk, vid fyra olika tillfällen. I tre fall blev det byte i Söderhamn, Hudiksvall eller Vuollerim/Boden. Dvs den långa ostörda tågresan som vi tycker är en bra inledning/avslutning på fjällvandringen är inte så lång och ostörd längre.....
Enligt mig en försämring - som gör att flygalternativet måste övervägas, det är ju inte direkt billigt att åka nattåg.

Instämmer. För 4-5 år sedan åkte vi raka vägen genom inlandet via Ånge och uppåt. Nu verkar de köra på Botniabanan med ett antal byten som följd. Bättre? Inte för mig i allafall.
 
Såvitt jag förstår vänder man i Östersund redan nu under "icke säsong", men alltså i Duved under säsong. Naturligtvis inte bra för det fåtal som ska längre än Östersund (som får stiga upp lite tidigare för att byta till lokaltåg), men här finns åtminstone tågförbindelse och det är ju inte rimligt att köra ett långt nattåg med endast något eller ett par tiotal passagerare.

Där har vi skillda åsikter. Jag anser att det är rimligt att köra ett långt natttåg sista biten trots ett fåtal passagerare. Du ser tåget/SJ som en intäktskälla för staten, jag ser tåget som en extremt viktigt pusselbit för att hela Sverige ska kunna leva upp. Det ska få kosta helt enkelt.
 
Nog blir det sämre och sämre för även vi som bor här upp med SJ.
tyckte de var bättre förr när det fanns fler tåg och välja på än nu.
Men våra politiker vill inte ha någon som bor uppe i norr utan mer i södra Sverige.
Om jag fick välja mellan flyg och tåg så tar jag tåg istället.
Tyckte bäst om tågkompaniet när det gjorde resor hit upp.
 
Tåg - Flyg

Om man bokar flyget i god tid är det i de flesta fall billigare än tåget. I vart fall om man måste välja ligg- eller sovvagn.

Tyvärr är det lite dåligt med anlsutningarna när man kommer fram. T.ex i Kiruna finns ingen buss trafik från Flygplatsen och in till stan, rent för jävligt när man samtidigt vill göra sig kända som turistvänliga orter.
Skall man upp i Gällivare- eller Jokkmokksfjällen flyger man ju billigast till Luleå men då blir det lite struligare med resten av resan, Buss eller tåg vidare mot Jokkmokk eller Gällivare. Man kan väl säga att det inte alltid "flyter på". Aktörerna på resmarknaden har inte alltid pratat med varandra så anslutningarna passar inte alltid så bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
el_duderino Från Gåsen mot Vålådalen, olika alternativ Fjällvandring 2
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Mackan_68 Vandring mot råstojaure Fjällvandring 3
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
hedtjarn Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå Fjällvandring 5
nickegrahn Leden öster Slipsiken mot Autjojaure Fjällvandring 11
Bandersson Änok och fjällnära skog – ”Markägarna vann mot staten” Fjällvandring 2
frsa Rundtur från Lunndörrsstugan - Lunndörren västerut mot Trondfjällen Fjällvandring 1
dennis_h På väg mot Vålådalen Fjällvandring 6
Dosferra Salva/kräm mot blöta fötter / skavsår Fjällvandring 6
Annette A På väg mot Grövelsjön? Fjällvandring 0
bombuspolaris Kaitum via Kebnekaise mot Abisko och Riksgränsen? Fjällvandring 4
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Robert S Mot nya höjder - Palkattjåkkå 14m högre än tidigare Fjällvandring 26
Curt V Elvegård mot Sjangeli Fjällvandring 3
SwedishOutdoor Fjällräven Classic 2014 - nu mot nya mål! Fjällvandring 9
Isgren Kebnekaise på fre 28/7 någon som kör mot nikkaluokta Fjällvandring 3
uncle botak Övernatta på väg mot Grövelsjön Fjällvandring 8
Gunnar81 Beisfjord mot Unna Allakas - ruttförslag? Fjällvandring 3
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
lleberg Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området? Fjällvandring 6
Hemskis Sitoälvsbron - båtbryggan, stigen mot Aktse? Fjällvandring 1
Pwe Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg? Fjällvandring 5
Vonsan Från Sälka mot Tarfala Fjällvandring 10
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
Carfre Tips till en förstagångsvandrare på väg mot Kungsleden Fjällvandring 23
Helgeee 2 veckor, mot Kebnekaise. Förslag på rutt. Fjällvandring 6
Sigi ny stig fr. Ritsem mot Norge Fjällvandring 13
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
Smocken Sista skvätten upp mot Kebnekaise. Fjällvandring 6
Cocido Hitta gamla stigen från Staloluokta mot Alkavagge Fjällvandring 1
H.W Stigen upp mot Akka och mot Ruohtesvagge Fjällvandring 3
Pär L Dela båttransport Nikkaloukta mot Vistas 7 juli? Fjällvandring 0
thomalin Norr om Pårek mot Aktse Fjällvandring 4
Michael777 Med hund mot Syltoppen och Helagstoppen? Fjällvandring 1
shadowfire Ensam på tur mot helags Fjällvandring 6
Overland Tarfala mot Singis? Fjällvandring 3
Fredde74 vandring mot sylarna Fjällvandring 6
Tomas J Leukoplast vid förtejpning mot skavsår. Fjällvandring 21
mimo Mot Fulufjället Fjällvandring 2
sagrol Båttur nikkaloukta mot vistas Fjällvandring 3
critan Tvärs över Sylmassivet mot Nedalen? Fjällvandring 4
Kalle G Vadning från Riksgränsen mot Vadvetjåkka? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.