SJ:s nattrafik mot Kiruna/Narvik hotad

Berra: Tack för tipset! Har inte kollat än, men har ombokningsbart så kanske, kanske....
Vad jag ville säga var väl egentligen att om fler ska åka tåg borde det vara bra att ha kvar det som är den stora fördelen med tåg jämfört med flyg: färre byten, lugn resa, utnyttja natten på smart sätt(och miljötänk så klart).
Prismässigt är det ju, som sagt, ingen större skillnad.
 
Ska inte trötta ut med sj-klagomål, men tyvärr, beställer man resplus Sthlm-Kvikkjokk i början av juli ska man byta i Söderhamn, beställer man däremot resa Sthlm-Murjek dyker tåget 17.50 upp. Ändå är det precis det nattåg vi byter till i Söderhamn.....med byte i Murjek i båda fallen. Vad less man blir.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ja det är lite dåligt, men där finns hjälp:
Ta bort märken på "Visa SJ Snabbtåg" i söksidan, och sen har du tåg 94 från Stockholm hela vägen till Murjek.
Den dålige förbindelse påförsta sökning beror troligen på åt folk normalt vill resa snabbt och inte med minimalt byten.

Henning
 
Tack för tipset, det stämmer! Synd att inte den informationen dyker upp när man beställer. Fast det gick ändå inte att boka om på grund av "allvarligt applikationsfel" på SJs hemsida...
 
Nya tider natttåg till Kiruna endast

Utan större reklamkampanjer verkar det som om nattåget numera endast går till Kiruna, eller Boden med byte för till dagtåg vidare västerut mot Abisko/Narvik. Nu när jag kollade på SJ.se.

1:a klasskupe/Egen sovkupe verkar också försvunnit med det nya konceptet eller i alla fall väldigt få platser.

Nedmonteringen av Norrland fortsätter.
 
Ta reda på fakta

Ni diskuterar som om SJ uppdrag var att tillhandahålla bra och prisvärda resor över hela Sverige!!! Så är det inte!!! SJ övergripande uppdrag från sina ägare (svenska staten dvs riksdagen dvs de politiker NI röstat in där) är att tjäna så mycket pengar som möjligt!!!! Om ni inte tycker det är bra så ta då kontakt med dina lokale riksdagsman från det parti du röstade på. Just nu drivs en politik i Sverige som går ut på att så många som möjligt bor ibStockholm!
 
Sen är bytet i Kiruna av typen "nästa tåg en kvart efter första kommer in" så det är inga nya stora väntetider. Tror tilk och med det kan vara samma tåg som man kopplar på eller av vagnar på. Har för mig det var så när jag var uppe i Oktober förra året
 
Ni diskuterar som om SJ uppdrag var att tillhandahålla bra och prisvärda resor över hela Sverige!!! Så är det inte!!! SJ övergripande uppdrag från sina ägare (svenska staten dvs riksdagen dvs de politiker NI röstat in där) är att tjäna så mycket pengar som möjligt!!!! Om ni inte tycker det är bra så ta då kontakt med dina lokale riksdagsman från det parti du röstade på. Just nu drivs en politik i Sverige som går ut på att så många som möjligt bor ibStockholm!

Det här med SJ är väl lite mer komplicerat än så. Sj får ganska många miljoner i subvention (från staten således) för att köra norrlandstrafiken. För en del år sen var det andra bolag än SJ som körde trafiken där.

Men jag håller med dig om att det ytterst är våra politiker som bestämmer kommunikationerna i Norrland och att det är dem man måste påverka. Det är tragiskt att service och infrastruktur Norrland i många avseenden prioriteras bort.
 
Norrsatsning

I debatt om Norrbottniabanan ansåg infrastrukturministern att man visst satsade på norr - man hade ju byggt Norra länken! Är det så man ser Norrlandssatsningen så får vi stå ut med det som finns.
SJ har överhuvud taget inga satsningar som rabatter som riktar sig mot norra Sverige. Längst norr de tänker är Jämtlandsfjällen.
Bo
 
I debatt om Norrbottniabanan ansåg infrastrukturministern att man visst satsade på norr - man hade ju byggt Norra länken! Är det så man ser Norrlandssatsningen så får vi stå ut med det som finns.
SJ har överhuvud taget inga satsningar som rabatter som riktar sig mot norra Sverige. Längst norr de tänker är Jämtlandsfjällen.
Bo

Får mej att tänka på Hasse Alfredsson/ Tage Danielsson och ett inslag i "Mosebacke Monarki" (tror det var det, sändes i radio för en himla massa år sedan). Det var i anslutning till gruvstrejken i Kiruna/Svappavaara, då "Arne" och Arne", d.v.s Arne S Lundberg -högdjur inom LKAB och Arne Geijer - LO-bas skulle åka tåg upp och prata med jobbarna. När de kommit ut ur sta'n frågades: Är vi i Norrland nu?

Går säkert att hitta på Spotify för den som vill skratta gott en stund. Dom två var i särklass när det gällde att gissla politiker. Sök på "om sannolikhet" på Spotify så får Du ett lysande exempel.

Men för att återgår helt till ämnet, så kan man väl som tågvän hoppas att det blir en kursändring i och med att ett parti som värnat om Botniabanan nu ser ut att bilda regering, dessutom med ministrar från det tågvänligaste partiet i landet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips