SJ:s nattrafik mot Kiruna/Narvik hotad

Vet inte vart det här inlägget hör hemma egentligen. På det här forumet brukar vi ju inte diskutera politik. Men nu hotar alltså SJ att ställa in nattrafiken för bl.a. sträckan upp mot Kiruna/Narvik. Det här är ytterst ett resultat av att man använder SJ som kassako åt staten. Miljötänket får vika för kraven på avkastning, och bl.a. vi fjällvandrare som inte är bilburna kommer isf att vara hänvisade till flyget om vi vill vandra i Lapplandsfjällen. Det borde protesteras.
Läste om eländet i DN:
http://www.dn.se/ekonomi/sjs-sparpaket-hotar-att-sla-ut-nattagstrafiken/
 
Just trafiken till övre Norrland subventioneras läste jag i artikeln som länkas. Men övrig nattågstrafik hotas.

Thure
 
Vi har en avreglerad tågtrafik i Sverige, där är SJ bara en av många tågoperatörer. Då blir det huggsexa om de mest lönsamma linjerna, medan de mindre lönsamma läggs ned.
 

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Ja, om jag läst artikeln rätt så framgår det att Kiruna/Narvik INTE hotas men all övrig nattågstrafik.
Jo men du måste ha i beräkningarna att idag sker medieinhämtningen huvudsakligen genom sensations-/katastrofrubriker som läses (i vissa fall) av okritiska ögon.
Varför det förehåller sig så beror på mediernas plötsliga vilja att skapa opinion snarare än att granska makten. Därav vissa uttryck om ideologi i denna tråd för att spä på det.
 
Samma sak gäller Jämtlandsfjällen.

Först slutade man köra till Storlien och bygde depå i Duved för 30 miljoner. Senaste budet från SJ är att man nu istället vill vända i Östersund trots att det bara var ett par år sedan investeringen i Duved.
 
Såvitt jag förstår vänder man i Östersund redan nu under "icke säsong", men alltså i Duved under säsong. Naturligtvis inte bra för det fåtal som ska längre än Östersund (som får stiga upp lite tidigare för att byta till lokaltåg), men här finns åtminstone tågförbindelse och det är ju inte rimligt att köra ett långt nattåg med endast något eller ett par tiotal passagerare.
 
Kortsiktigheten firar triumfer och SJ skjuter sig återigen i foten. Alternativet till nattåg Skåne-Stockholm är för de flesta tyvärr flyget. Föredömlig miljöpolitik...

Den stora fördelen med tåg, jämfört med t ex flyg, trodde jag i min enfald var flexibiliteten. Det är väl bara att anpassa antalet vagnar efter antalet bokade biljetter? Det lär fortfarande vara billigare att köra ett lok med en enda vagn, än att köra en buss samma sträcka.

Och varför inte platsboka de fåtaliga Duvedresenärerna i samma vagn, som kopplas på det (förhoppningsvis tidssamordnade) lokaltåget, medan de som bara ska till Östersund stannar där?
Marginellt dyrare (om ens det) än tågbyte, men en stor kvalitetsvinst för passagerarna - särskilt småbansföräldrar som slipper slita upp yrvakna barn i ottan. Blir det för jobbigt, väljer även de bilen nästa gång.
 
Tvivlar på att det går att koppla ihop en sovvagn med de lokala motorvagnstågen.
Håller däremot med om eländet med de alltför billiga flygbiljetterna. Flyget lär dessutom inte betala någon koldioxidskatt eller annan skatt för sitt bränsle...

En gång i tiden kunde man kliva på Lapplandspilen redan i Sydsverige (har gjort det både i Hässleholm och Eskilstuna under olika perioder av livet) och komma ända till Storlien (och även till t ex Abisko). Men på den tiden var Storlien en stor turistort, massor med folk och gott om stationspersonal som växlade tåg, skötte resgods, sålde biljetter med mera. I Storlien är det numera mest norrmän som kommer i busslaster för att handla på Konsum eller för att åka skoter. Hade inte de varit där hade det varit heldött, för svenska turister finns det inte många av.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips