Sitta länge i en snödriva

I en annan tråd började diskuteras om spade i bilen. Spånar vidare. Om man hamnar så man måste sitta i en snödriva ett flertal timmar efter en väg vintertid hur ska man agera? Värmeljus i en bil? Liggunderlag och filt? S-S Trygg har sin lösning på hur man får en dräglig tillvaro med en tarp och ett gravljus i en bytta.


 
Sunt förnuft, och ett vanligt tips för allas krisberedskap: Försök att ha tillräckligt med bränsle i tanken. Vid tomgång drar en bil ungefär en liter per timme. (Fler källor för verklig uppmätt tomgångsförbrukning efterfrågas i tråden.) Motorn behöver bara köras delar av varje timme, vilket minskar bränsleförbrukningen ytterligare.

På landsbygden rekommenderas så här års vinterkläder, varma rejäla skor och handskar, samt en enkel snöskyffel och gärna lite andra prylar så som bogserlina, startkablar osv tillgängliga i bilen för att kunna hjälpa dig själv eller någon annan.

På mindre vägar i Norrlands inland där man kan behöva vänta länge på hjälp är det bra att ha saker så att man klarar en övernattning utan alltför stora problem. Täcke/sovsäck i första hand. Möjlighet till vätska och kalorier i andra hand.

Täcke och motorbränsle är mycket bättre än värmeljus.
 
Kan man inte köra motorn för att få värme har jag läst att det är bättre att överge bilen (om det inte är en vinterbonad bil så är den väldigt dåligt isolerad). Jag tror jag läste en rekommendation att det faktiskt var bättre att krypa in under bilen (men det är nog lite riskabelt att ligga där om man somnar och sen kommer de och försöker bogsera bilen).
 
Kan man inte köra motorn för att få värme har jag läst att det är bättre att överge bilen (om det inte är en vinterbonad bil så är den väldigt dåligt isolerad). Jag tror jag läste en rekommendation att det faktiskt var bättre att krypa in under bilen (men det är nog lite riskabelt att ligga där om man somnar och sen kommer de och försöker bogsera bilen).

Vindkyddet av bilen tror jag överväger men gissar de flesta stänger så mycket att fukt och co är det som är orsaken till att överge bilen. Sedan är inte dagen bilar skapta så man kan ha vindrutan öppen. Men bakluckan går väl ställa på glänt. Samtidigt drar man troligtvis ur batteriet av någon lampa som inte går att stänga av.
 
Det är klart att man kan sova i bilen, det har många gjort som planerad övernattning. Det är inga konstigheter.

Ska man lämna bilen ska det vara till ett bättre alternativ. Att uppmana till att sova under bilen låter helt verklighetsfrånvänt.

Att det inte skulle gå att ha fönster på glänt på nya bilar får du förklara närmare för oss som inte känner till det, NJUTERISOLNEDGÅNGEN. Jag kan förklara att en tänd led-lama i kupén som du skriver om inte drar ur batteriet på ett par nätter. Lite ventilation ska man ha som du påminner om.
 
Jag brukar sova i bilen ibland under långkörningar, ett liggunderlag och en varm sovsäck så funkar det utmärkt. Största problemet är att jag inte kan ligga raklång.
 
Om jag skulle åka till ställen där det är glest med biltrafik, så skulle jag överväga att ta med mig varma kläder. Då kommer jag att klara mig ett tag om det blev fel på bilen eller en en avkörning. Dock har jag gjort en bilfärd mellan Umeå och Östersund i snöstorm med gott resultat för många år sedan när jag bodde i Umeå. Idag skulle jag nog inte göra om samma resa utan att ha med mig extra utrustning för att klara mig om något skulle gå fel .
 
Minnesotas lokaltv hade vinteröverlevnad med välutrustad bil som exempel, spade, kedjor obh varma kläder samt sovsäck bl a.
 
Vindkyddet av bilen tror jag överväger men gissar de flesta stänger så mycket att fukt och co är det som är orsaken till att överge bilen. Sedan är inte dagen bilar skapta så man kan ha vindrutan öppen. Men bakluckan går väl ställa på glänt. Samtidigt drar man troligtvis ur batteriet av någon lampa som inte går att stänga av.
Det är bara att lura bilen och klicka i
en karbinhake istället för låsbygeln, så sparar man batteriet. Så gör vi som använder baktält till bilen sommartid.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.