Sitta länge i en snödriva

Nermander: Man måste ha ett eget och kritiskt tänkande även när man läser så kallade ”överlevnadshandböcker”. Ett sådant stoppar en från att återupprepa råd som att hellre ta skydd under bilen än i den i vintersverige.
 
Ytterligare en ovanlig anledning till att sovgrejer i bilen ibland kan vara bra att ha för vissa boende på landsbygden: Det kan förhindra fyllekörningar. Ibland vill man inte sova där man festat. Då är sovgrejer i bilen (ex tält osv) en bra lösning. Tillräckligt med mat och ”dricka” är två andra tips för att förhindra fyllekörning när dessa förnödenheter tagit slut eller fyllehungern slagit till. Kanske ett obekvämt samtalsämne för vissa, men en verklighet för många på landet där kollektivtrafik saknas och fyllekörningar sker ibland, även om det inte alls är bra.
 
Ytterligare en ovanlig anledning till att sovgrejer i bilen ibland kan vara bra att ha för vissa boende på landsbygden: Det kan förhindra fyllekörningar. Ibland vill man inte sova där man festat. Då är sovgrejer i bilen (ex tält osv) en bra lösning. Tillräckligt med mat och ”dricka” är två andra tips för att förhindra fyllekörning när dessa förnödenheter tagit slut eller fyllehungern slagit till. Kanske ett obekvämt samtalsämne för vissa, men en verklighet för många på landet där kollektivtrafik saknas och fyllekörningar sker ibland, även om det inte alls är bra.

#temakritiskttänkande

Nu inställer sig en rad funderingar i min hjärna.
Varför kan/vill man inte sova över hos festarrangören? Är det ett obehagligt klientel, platsbrist, annat?
Nästa fråga är om man med den vetskapen i bakhuvudet inte kan fixa en chaufför i förväg.
Om det ser mörkt ut på allt ovanstående så kanske man ska fråga sig själv om man verkligen måste på den där festen, och slutligen om man verkligen måste dricka.

Efterfrågande fundering rör tältets roll i detta.
Går det bra att tälta utanför festlokalen, eller ska man fylleköra en liten bit och sedan slå upp tältet?
När man väl är på tältplatsen, är det då det är viktigt att man har tillräckligt med mat och "dricka"?


För att bidra lite till tråden i allmänhet:
Gott om bränsle i tanken, vintervärdigt kök/brännare, mat och vatten, snöskyffel, varma kläder och gärna sovsäck, lampa att påkalla uppmärksamhet med. Vid sträng kyla brukar jag dessutom se till att vara varmt klädd från början. En olycka där ett ruta krossas leder väldigt snabbt till nedkyld bil, och om man då dessutom sitter fast så är det ju inte så kul om man inte har kläder på sig.
Färdas man riktigt långt ute i obygden är det fördelaktigt att någon vet att man gör det, och kan vidta åtgärder om man inte kommer fram på utsatt tid.

Sova/ta skydd under bilen skulle jag aldrig få för mig.
Förutom de uppenbara svårigheterna rent praktiskt så tror jag få personer skulle få för sig att faktiskt kolla om det ligger någon under en bil som står längs vägen.
 
Ytterligare en ovanlig anledning till att sovgrejer i bilen ibland kan vara bra att ha för vissa boende på landsbygden: Det kan förhindra fyllekörningar. Ibland vill man inte sova där man festat. Då är sovgrejer i bilen (ex tält osv) en bra lösning. Tillräckligt med mat och ”dricka” är två andra tips för att förhindra fyllekörning när dessa förnödenheter tagit slut eller fyllehungern slagit till. Kanske ett obekvämt samtalsämne för vissa, men en verklighet för många på landet där kollektivtrafik saknas och fyllekörningar sker ibland, även om det inte alls är bra.
japp, så tänker jag med som bor på landet. Inte som fyllegrej, men av andra liknande anledningar. Man kanske bara är trött efter en dag i stan och sover över på parkeringen istället eller åker ut i skogen och sover i bilen. Finns ju appar som husbilsägare använder för att hitta bra platser över hela världen att stå på över natten.

Efter/innan en fjällvandring/kajakpaddling så har det hänt flera ggr att jag sovit första/sista natten i bilen. Man orkar inte resa tältet och sover bekvämare på den vikbara madrassen i bilen istället.
 
Jag har några säsonger haft en sovsäck i bilen på vintern. Samt ett billigt toppmonterat gasolkök och en kastrull. Jag bor utanför Kiruna längst uppe i norr dock, och det kan ju vara rejält kallt och mycket snö här. Yxa, bågsåg, och spade finns alltid i bilen. (Kom på nu att jag måste lägga med braständare...!) För mig är det inte helt och fullständigt otänkbart att jag blir fast någonstans utan telefontäckning efter en väg där det bara kommer några få bilar per dag.

Hamnar man någonstans där det faktiskt blir för kallt, kanske med otillräckliga kläder i en trasig bil utan värme och man riskerar köldskador eller värre, borde det bästa vara att gräva in sig i en driva eller liknande. Men dels kanske det inte finns snö nog, dels är det krångligt och kräver träning. Funkar absolut inte för alla. Men blir det en bra tät bivack med ordentligt med snö under en, så inte markkylan tränger igenom, och man har något att ligga på, skulle jag gissa att man klarar sig bra. Antagligen helt utan skador, över natten och längre även i sträng kyla.

Ett alternativ är att ha med såg och/eller yxa för kunna göra upp eld. Den blir man i så fall tvungen att hålla igång konstant, och den värmer ineffektivt, men man klarar sig i alla fall. Ved/brännbart brukar finnas att få tag i, i praktiken överallt.
 
Skogsbaronen om fester: Du ger bra exempel på varför man kan önska egen sovplats. Att be om skjuts mitt i natten när andra sover tar emot såklart. Med möjlighet till egen sovplats kan man undvika en del fyllestyrningar, det är det viktiga. Rådet att ha tillräckligt med mat och dricka gäller alla fester på landet. Fyllehungern kan vara väldigt stark och har fått många att ta bilen. Bilen parkerar du på en bra plats i förväg så att du slipper flytta den. Och maten behövs ofta efter festen. Kan man se in i framtiden och veta hur saker kommer utveckla sig skulle det kunna användas till att avstå ibland som du föreslår, men så funkar inte verkligheten. Och vist kan man avstå att göra saker för att något jobbigt skulle kunna hända, men då får man ett tråkigt liv. Ibland väljer man att vara nykter som du skriver. Men det känns ofta trist mot de andra, kan vara riktigt knepigt.

Som Klauss skriver är egen sovmöjlighet i bilen användbart till så mycket annat än specialfallet fest. Man får fler valmöjligheter och kan ha en mer improviserande livsstil än planerande.
 
Lite OT men på den här sidan (eller appen) kan man hitta sovställen med bilen över hela världen.
Här runt Jokkmokk tex

Yes !! Det var något sånt jag tänkt mig för Jokkmokks marknad nästa år kanske. Varma Liggunderlag & supervarm sovsäck, bredvid bilen, campingstol, eldnät, en säck ved, mini-trangia med Tsprit, renskin, massa whiskey ! Kommer bli soo Nice !
 
Senast ändrad:
Kul att den här frågan kommer upp igen! Jag minns mycket väl den oerhört intressanta tråden som var uppe för ett par år sedan. Här är den!
Kontentan av den tråden var att temperaturen inne i bilen blir LÄGRE än omgivningens temperatur, eftersom bilens plåtytor strålar värme rakt ut i rymden (detta bekräftades också av min dåvarande kollega, med doktorsexamen i termodynamik). Med hänsyn till värmeutstrålning sover man alltså bättre utanför bilen. Dock misstänker jag att vindskyddet som bilen ger är viktigare än den rena utstrålningseffekten. Dessutom finns ju ett antal säkerhetsrelaterade skäl till att stanna i bilen, som redan nämnts.

Rent teoretiskt borde det varmaste alternativet vara att gräva en snöbivack jämte bilen och sova där. I andra hand att stampa upp en platt yta och resa ett litet tält. Men om man är kass på att gräva och saknar tält gissar jag att bilens kupé är ett fullgott alternativ.
 
Men blir det en bra tät bivack med ordentligt med snö under en, så inte markkylan tränger igenom, och man har något att ligga på, skulle jag gissa att man klarar sig bra. Antagligen helt utan skador, över natten och längre även i sträng kyla.

Förklara gärna för mig varifrån denna "markkyla" skulle komma som är kallare än snön. Mig veterligen är marken vintertid oftast varmare än luften. Smådjur som näbbmöss lever och frodas på marken under snötäcket. Om det var kallare under snön än ovanför snön skulle de knappast kunna göra det.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.