Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor?

Imorgon åker jag till Alta och ska vandra 33 mil.

Har aldrig varit där uppe och är verkligen osäker vilken slags terräng jag kan förvänta mig. Jag vet bara att det är en hel del grusväg men också delar som är träskiga, sankmark, många vad.

Just i juli vandrade jag 30 mil på Nordkalottleden och då med Salomon trail running skor. Jag vet dock inte om jag vågar göra det samma i Finnmark.

Jag har tre par möjliga skor jag kan välja mellan:

- Salomon Speedcross 3
- Salomon X ultra hi goretex (små kängor, ganska hala annars bekväma)
- Haglöfs Grym Hi goretex (riktigt rejäla kängor)

Några tips?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    79.9 KB · Visningar: 942
Kängor

Jag skulle valt kängorna, tåligare och enklare vid vad med lägre vatten, bara gå över. Var iväg för någon vecka sedan och då hade mina två turkamrater trailskor, de fick stanna vid varje litet vattendrag och ta av sig för att komma över, tog lååååång tid...

Ryms båda? Trailskorna kan användas som "lägerskor" och är det "rätt väder" bör kängorna kunna hängas utanpå ryggsäcken.

Själv väljer jag alltid enbart kängor på flerdagarsturer, känns bättre - så jag kan vara färgad i mitt tyckande.

God tur!
 
Jag gillar att gå med trailskor och byter inte skor när jag korsar en flod.
När det är kallt, så har jag seal skins sockor på. Hade inte med ett annat par skor och var verkligen nöjd under tre veckors vandring.

Nu tänkte jag mer speciellt på Finnmarksvidda. Om det är nu bara sankmark, så är det väl lite för mycket risk att få skavsår med låga skor.
 
Finnmarksvidda borde snarast vara mera lättvandrad terräng än Nordkalottleden! Blöta områden finns det säkert, men det är ju ingen alpin terräng
 
Tänkte svara mig själv på frågan, för andra som är i samma situation i framtiden:
Det är kanske 80% vandring på fyrhjulingsspår/ traktorväg när man vandrar på markerad led eller från stuga till stuga i Finnmark.

Terrängen är enkelt att gå och man kommer fram snabbt, MEN det är blöt.

Man kommer till sankmark, träsk, pölare och måste korsa floder som är väldigt djupa. Det är ingen idé att byta till vadaskor hela tiden. Om man går med skor som är lägre än halvvägs till knäna, så kommer de att vara fylda med vatten och gyttja från ovansidan. Varje dag.

Har varit här nu i tre veckor och har köpt Tretorn Hajk gummistövlar, verkar som det vettigaste.

Om man går längre upp på höjden, då kan man likaväl gå med gympaskor, för då är det som helt vanliga grusvägar.

Hoppas det hjälper någon i framtiden med sitt Finnmarksäventyr :)


T-markerad led nära Mollisjok fjellstue
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    57.3 KB · Visningar: 726
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jakzy Ute i sista minuten, hjälp! Kläder 2
Ombäck Innan jag drar ut med nya kängor.. Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.