SIM kort till Ericsson satellittelefon?

I GÖteborg på Backaplan, i Coop-huset, finns en Telia-butik med en kille som har koll och vet precis hur man gör. Han har även kvar lite gamla kort.

Han hjälpte mig igår och programmerade in mitt abonnemang på ett 8K-kort som han hade liggande. Det fungerar i telefonen och jag har provringt GMS-samtal nu med lyckat resultat.

Skall bara ladda upp den så att jag kan gå utomhus och prova satellitfunktionen också.

Jag har ett gammalt 8K-kort liggande men jag skulle nog vilja spara på det som reserv. Annars skulle jag kunna skicka det. Men problemet är ju också att få ngn på Telia som programmerar om abonnemanget till det.

perfekt att det går att fixa i gbg! en fungerande satellittelefon ligger bara fyra timmar bort! ska ta det på nästa gbgresa!

tack för infon!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Problem med Globalstar

Problemet är snarare att Globalstar har stora problem med sina satelliter och tills nya satelliter skickats upp till stora kostnader funkar det i princip bara för enkelriktad datakommunikation. Telia har sagt upp samarbetet med Globalstar vad jag har hört. Så det är alltså en osäker lösning.
Det finns bättre alternativ för satellitkommunikation som Iridium, Thuraya och nya Inmarsat IsatPhone som har bra och relativ billiga satellittelefoner.
En ny IsatPhone lär kosta ca 5-6000 kr och finns exempelvis hos Telemar www.telemar.se som har kontor såväl Stockholm som Göteborg och kan detta.

för sakens kull kan jag nu tillägga att de även kan fixa 8k kort centralt på telia om man kontaktar deras kundtjänst. de tog 95 spänn för det.

m

Hur gick det ?

Jag har tillgång till en gammal R290 på kontoret. Funkar den med Telia fortfarande ??

Jag är lite nyfiken faktiskt.

Mvh / Niklas

Jag får inte heller igång satellitfunktionen med mitt 8k telia kontantkort. Men jag vill minnas att för några år sedan gick det bra. Finns det någon annan som vet hur läget är idag, eller vad man annars behöver för sorts kort till den?

Globalstar funkar ej med Telia

Problemet är snarare att Globalstar har stora problem med sina satelliter och tills nya satelliter skickats upp till stora kostnader funkar det i princip bara för enkelriktad datakommunikation. Telia har sagt upp samarbetet med Globalstar vad jag har hört. Så det är alltså en osäker lösning.
Det finns bättre alternativ för satellitkommunikation som Iridium, Thuraya och nya Inmarsat IsatPhone som har bra och relativ billiga satellittelefoner.
En ny IsatPhone lär kosta ca 5-6000 kr och finns exempelvis hos Telemar www.telemar.se som har kontor såväl Stockholm som Göteborg och kan detta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips