Silvervägen till Ammarnäs?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Silvervägen idag är ju en bilväg via Arjeplog.

Antar du menar någon av de historiska vägarna man transporterade malm från Nasafjäll? Men du får nog vara lite mer specifik är jag rädd.

(just Kungsleden till Hemavan har man nog aldrig transporterat malmen utefter dock)

Jag planerar själv en tur efter midsommar från campingen Polcirkeln (längs Silvervägen) via Nasafjäll, Randalen, Vindelkroken, över Björkfjället till Ammarnäs. Tror det kan bli en trevlig tur utan större svårigheter.

Enda frågetecknet är om bussen sommartid går dit upp. Linjen Skellefteå - Bodö är numera nedlagd. Enligt dagens tidtabell vänder bussen i Sandvik, en bit ovanför Polcirkeln, men det finns en risk att den upphör alternativt bara går vissa dagar när skolterminen är slut, jämför Adolfström.

OK, ni kunde inte läsa mina tankar...fullt förståeligt... men jag skulle i så fall starta vid sjön Vuoggatjålme, gå via Laisstugan och Vindelkroken. Hamnar ju i så fall inte i Nasafjäll. Hur lång tid har du beräknat för din tur Swift?

Polcirkelns camping och busshållplats ligger alltså vid infarten till Vuoggatjålme. Så vi talar nog om samma utgångspunkt.

Jag har gjort en grov uppskattning av sträckan till ca 16 mil, vilket för mig innebär ca 10 dagar. Då ingår en liten extrarunda på Björkfjället i syfte att försöka se vissa fågelarter. Vidare har jag tänkt följa Kungsleden över Rävfallet, men vid brist på tid eller ork kan jag gena direkt ner mot byn.

Men allt hänger som sagt på att bussen går dit upp...........

Polcirkeln vid Silvervägen och via Vindelkroken/Dalavardo till Hemavan (oftast genom Jireskalet på Norra storfjället) är nog närmast min standardtur :) Mycket fina lågfjäll, man stöter inte på särskilt många i dom krokarna. Någon gång har jag knatat över Ammarfjället mot Ammarnäs istället. Har för mig att det brukar ta en knapp vecka, men då brukar jag gå rätt raskt.

Jag tänkte mig Vindelådalen till Ammarnäs. Men Jiriskalet är förstås ett intressant alternatv, inte minst med tanke på Hemavans flygplats.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips