Sik eller harr

Hej Har en fråga om någon kan säga om det är en sik eller harr på bilden.

Bilagor

• 1460 Gram.jpg
    1460 Gram.jpg
    102 KB · Visningar: 5,294

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Tycker det samma, har fått sarvar på mellan 6-900 g i sörmland, de största faktiskt på löjstjärt, de tog femtioelva stjärtar innan den första sarven fastnade, de jäklarna "kramade" ur köttet, så när jag tog upp betet för och kolla att det var ok så fanns bara ryggraden och skinnet kvar!

I Jämtland råkade jag ut för en liten sjö som man nästan kunde kasta över, där fick jag 4 abborrar på runt ½ kilot, tömde jag sjön? Den låg ca 10 meter från en större bilväg...

Ska inte sarven ha röda fenor? Tycker även att den är för hög eller för klumpig för att vara en id.
Jag tycker att det kan vara svårt att artbesta vissa sötvattenfiskar och då speciellt om man kollar över hela Sverige. De varierar en del mellan norr och söder och i vissa fall är det olika arter i norr och i söder men har samma svenska namn. Fisken på bilden är helt klart ingen harr eller sik för den saknar fettfenan

Det är alltid en stor fördel att veta vart fisken är fångad.

/Stellan

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.