Sidofickor till ShoSho 30?

Hej!

Jag är på jakt efter ett par bra sidofickor till min Haglöfs ShoSho 30 l säck. Är det någon som har något bra förslag?

Mvh Martin

30 eller 3000?

Vilken modell av säcken har du den gamla sho sho 30 eller den nyare sho sho 3000? Den nyare har kompritionsremmar och (tror jag)hålbandsstegar så där borde det vara enkelt att fästa om du hittar rätt storlek med antingen spolknappar eller kanaler för kompritionsremmar. På den gamla modellen är det klenare med möjligheter då komprimeringen (i den mån den är möjlig) sköts med ett repsnöre draget i sick sack på sidan av säcken. Jag har själv denna äldre säck men har aldrig monterat några sidofickor. Kan nog bli svårt utan att göra ingrepp i säcken om du har denna äldre variant. En ide kan vara att sy på hålband själv. Jag har precis gjort det på min Alaska och det verkar funka hyggligt än så länge. Inte fälttestat ännu dock. På sho shon borde själva sömnaden bli enklare då säcken har raka linjer och inga fickor ivägen....

/Andreas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
ShoSho 3000!

Jag har den nya modellen 3000, med hålband och två stycken kompressionsremmar. Sidofickorna kan fästas i hålbanden (helst! bäst?) eller i kompressionsremmarna, men var hittar jag bra sidofickor??

Martin

Sidofickor

Haglöfs har inte gjort några original-sidofickor till 3000-serien, men tack vare de tidigare nämnda hålband som finns kan du lätt fästa andra märkens sidfickor. På marknaden finns bl.a. The North Face (ca 200:- / ficka) och Norröna (ca 400:- / par) som båda passar din ShoSho. Dessa borde du hitta i de flesta välsorterade friluftbutiker och jag har i alla fall sett dem på Naturkompaniet på Hantverkargatan i Stockholm.
Lycka till i letandet.

/ Nicke

Sidfickor!

Jag har försett min ShoSho 3000 med sidfickor och det fungerar utmärkt.Framför allt har jag använt dem för att tillfälligt utöka säcken vid resor men också vid dagsturer. Jag hittade dels North Face (tror jag att det var) och del en billigare variant från Tatonka, båda från Naturkompaniet. Tatonkan passade både min plånbok och det som jag ville ha i fickorna bättre men de är lite vida och jag skulle nog istället satsa på North Face (?) med deras lite längre men smalare fickor, om jag vill ha en stabilare säck att bära lite längre. Fästet är inget problem. Kanaler på baksidan av fickorna passar mot kompressionsremmarna.
Lycka till!

Everest sidofickor

passar mycket bra. 2 st för 100 kr.
Jag skaffade dem för att ha livlinan
i vid längfärdsskridskoåkning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips