Siden?

Hej! Jag drar till Afrika snart och ville ha lite civila byxor. Ska jobba och inte bara flumma runt. Nu har jag hittat byxor i siden som verkar väldigt lätta och svala. Problemet är att för att få en bra passform måste jag sy om dem. Är det nån som har erfarenhet av att sy i siden som vill dela med sig. Går det på maskin eller måste man sy för hand?
Tacksam för svar.

/ Anders

Sy i siden

Det går utmärkt att sy i siden även på maskin. Problemet är ju ofta det att tyget är väldigt tunnt och lite halkigt. Men lösning finns...
Tag mönsterpapper (eller silkespapper, men inte för tunnt) och klipp i tunna remsor, ca 1,5 -3 cm breda. När du sedan nålar ihop två bitar lägger du pappersremsan över. Tack vare pappersremsan drar sig inte tyget. När sömmen är klar så river du försiktigt bort pappret. Eventuella minimala pappersbitar försvinner av sig slälv eller i tvättmaskinen. Sick-sacka inte delarna för sig utan när sömmarna är ihopsydda.
Lycka till...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips