Sherpas på Kebnekaise

Enkla jobb = jobb utan krav på längre utbildning.

Arbetsledarna undantagna.

Men nu har ju dessa en mycket lång utbildning (+ 15 år) = erfarenhet i just stenläggning i oländig terräng. Länsstyrelsen anlitar ju en massa olika folk för olika arbeten, i många fall kan man säkert använda sig av personer utan specifik erfarenhet, och då gör de naturligtvis det. Men i detta fall har de bedömt att detta är ett expertarbete. Samma bedömning har både myndigheter och organisationer också gjort i Norge.

Men länsstyrelsen skall ju som sagt göra en upphandling, så du kan ju sätta samman ett anbud med personal helt utan någon som helst erfarenhet och lägga ett anbud

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Att just leden till Kebnekaise rustas upp, tycker jag är inte värt att börja grina om. Det finns gott om naturliga stigar kvar.
Stor del av Kebne vandrare är inte fjällvandrare, har sett skolklasser och anda som bara är efter en prestation.Många av dom har fått nog redan vid Kittelbäcken och vänder tillbaka.
Varför inte låta dessa göra det lite enklare.
En äkta fjällvandrare kan ju gå på sidan av leden för att få det som man vill.

Att lägga sten kan se enkelt ut, likaså att smida ett spett, sko en häst eller liknande.

Men den som tror utan att ha provat lär tro fel.

Mvh Johannes

I Norge har man som sagt ca 10 år erfarenhet av att anlita sherpas för stenarbeten. Både för att bygga kallmurar, men också för att bygga leder. Det är definitivt ett expertarbete, prova gärna att själv bära ett stenblock på 100 kg!

Det finns ett reportage från NRK ca 19:30 in i detta program:

https://tv.nrk.no/serie/ut-i-naturen/DVNA60000215/27-12-2015#del=2

Intressant. Besseggenleden har ju väldigt bekväma trappsteg ner mot Memurubu, då vet jag kanske hur de blev till.

Den säkerhetsåtgärd jag ser ett värde i är att underhålla ledmarkeringarna så att risken att tappa bort leden minimeras. Värdet av att börja bygga trappor tycker jag är noll.

Vitsen med dylika leder är delvis att underlätta för de som vandrar men huvudskälet som jag ser det är att minska erosionen och bredden på leden i analogi med spänger över sankmarker. Det blir helt enkelt vackrare att gå på leden. Dessutom säkrare i och med mindre snubbelrisk och risk för stenslag.

Thure

Det finns ju mångtusenåriga traditioner att stensätta leder både i Himalaya och i Anderna, säkert också i andra bergskedjor. Men det finns säkert folk här i Sverige som personligen har mycket mera erfarenhet av nyttan av stensatta leder än de folk som byggt dessa leder i tusentals år.

I USA:s nationalparker har man 100 års erfarenhet av att minska erosionen med hjälp av stensättning:

http://www.nps.gov/parkhistory/online_books/acad/preserving_trails.pdf

stensättning

Vi är ju väldigt bra på att stensätta våra städer men sämre dessvärre på att underhålla det vi en gång investerat i. Känns ju spontant som att Länstyrelsen borde kunna hitta andra och viktigare projekt att lägga pengar på. T ex underhåll av leder och raststugor på det där vanliga sättet...

...dessutom känns det lite märkligt att stensätta fjäll där det knappast behövs...

//J

Fan va bra... Sitter här o ska köpa sovsäck o de tar emot att välja vikt/komfort förhållande.. Fast nu verkar de lösa sig om de är någon som bär allt mitt skit..

De får bli en -50 sovsäck som väger 5,5kg...
En Tentipi zirkon 7a el varför inte slå till på en 9a rakt av...skulle ju va riktigt najjs där uppe... får nog bli en sån oxå..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips