En av mina största drömmar är ju att få se en björn. Därför undrar jag om någon här på Utsidan någonsin sett björn under en fjällvandring, och i så fall var och på vilken led?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Sett björn under fjällvandring?
- Trådstartare Hannes Lindgren
- Start datum
Sonfjället?
Tyvärr har jag aldrig sett björn, vare sig i fjällen eller någon annanstans (Skansen räknas inte), däremot spår och spillning. Vore jag som du skulle jag satsa på att besöka Sonfjällets nationalpark, det ska vara ett av Sveriges björntätaste områden.
Sedan ska man ha en jäkla tur om man ska se björn, även om det finns gott om dem i området. De är väldigt skickliga på att hålla sig undan för människor.
Tyvärr har jag aldrig sett björn, vare sig i fjällen eller någon annanstans (Skansen räknas inte), däremot spår och spillning. Vore jag som du skulle jag satsa på att besöka Sonfjällets nationalpark, det ska vara ett av Sveriges björntätaste områden.
Sedan ska man ha en jäkla tur om man ska se björn, även om det finns gott om dem i området. De är väldigt skickliga på att hålla sig undan för människor.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Fulufjället
Följde en stor björn som gick på fjällsidan när vi stod nedanför fjället. En tidig morgon en kall vårdag. Björnen var STOR och jagade flera älgar som kom undan utan problem. Kunde följa den i 20-30 minuter när den gick längs med fjällsidan. Undertiden hördes både gök och jaktfalk i omgivningen. En av de häftigaste upplevelser jag haft. Därför ska kikaren ALLTID vara med.
Även sett två från bilen.
Mvh / Johannes
Följde en stor björn som gick på fjällsidan när vi stod nedanför fjället. En tidig morgon en kall vårdag. Björnen var STOR och jagade flera älgar som kom undan utan problem. Kunde följa den i 20-30 minuter när den gick längs med fjällsidan. Undertiden hördes både gök och jaktfalk i omgivningen. En av de häftigaste upplevelser jag haft. Därför ska kikaren ALLTID vara med.
Även sett två från bilen.
Mvh / Johannes
Stort tack ska du ha för tipset. Hur är det med vandring i Sonfjället annars? Finns där fina leder?Tyvärr har jag aldrig sett björn, vare sig i fjällen eller någon annanstans (Skansen räknas inte), däremot spår och spillning. Vore jag som du skulle jag satsa på att besöka Sonfjällets nationalpark, det ska vara ett av Sveriges björntätaste områden.
En av mina största drömmar är ju att få se en björn. Därför undrar jag om någon här på Utsidan någonsin sett björn under en fjällvandring, och i så fall var och på vilken led?
På mycket långt håll, en gång i Sarek. De är ju väldigt skygga. Fast den gången många år senare då jag vaknade mitt i natten av att något/någon slog till tältduken fler gånger så var jag självklart (men ologiskt) övertygad att det var en björn som väntade med stor aptit utanför...
Mats
Har själv aldrig sett Björn. Men däremot spår i Orsa Finnmark. Sonfjället blev nationalpark en gång i tiden just för att skydda björnen. Om du besöker Sonfjället så kan jag rekomendera att bo uppe på Nyvallens fäbod. Är du där tidig höst så lär du dessutom vara ensam 
http://www.nyvallen.com/Svenska/bo_pa_nyvallen.htm
http://www.nyvallen.com/Svenska/bo_pa_nyvallen.htm
Nere i skogslandet, räkna inte med det. De är skygga.
Liknande trådar
- Svar
- 11
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg