Sett björn under fjällvandring?

En av mina största drömmar är ju att få se en björn. Därför undrar jag om någon här på Utsidan någonsin sett björn under en fjällvandring, och i så fall var och på vilken led?

Sonfjället?

Tyvärr har jag aldrig sett björn, vare sig i fjällen eller någon annanstans (Skansen räknas inte), däremot spår och spillning. Vore jag som du skulle jag satsa på att besöka Sonfjällets nationalpark, det ska vara ett av Sveriges björntätaste områden.

Sedan ska man ha en jäkla tur om man ska se björn, även om det finns gott om dem i området. De är väldigt skickliga på att hålla sig undan för människor.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bussen höll på att köra på en i närheten av Jokkmokk på väg till Sarek, räknas det?

Men som sagt, Sonfjället, har testat där, men inte lyckats. Tror du ska satsa på en hösttur, då löven börjat falla (ökar sikten) och björnarna kan gå och äta bär på fjällsluttningen, sitt ner och vänta

Fulufjället

Följde en stor björn som gick på fjällsidan när vi stod nedanför fjället. En tidig morgon en kall vårdag. Björnen var STOR och jagade flera älgar som kom undan utan problem. Kunde följa den i 20-30 minuter när den gick längs med fjällsidan. Undertiden hördes både gök och jaktfalk i omgivningen. En av de häftigaste upplevelser jag haft. Därför ska kikaren ALLTID vara med.

Även sett två från bilen.

Mvh / Johannes

Tyvärr har jag aldrig sett björn, vare sig i fjällen eller någon annanstans (Skansen räknas inte), däremot spår och spillning. Vore jag som du skulle jag satsa på att besöka Sonfjällets nationalpark, det ska vara ett av Sveriges björntätaste områden.

Sedan ska man ha en jäkla tur om man ska se björn, även om det finns gott om dem i området. De är väldigt skickliga på att hålla sig undan för människor.
Stort tack ska du ha för tipset. Hur är det med vandring i Sonfjället annars? Finns där fina leder?

En av mina största drömmar är ju att få se en björn. Därför undrar jag om någon här på Utsidan någonsin sett björn under en fjällvandring, och i så fall var och på vilken led?

På mycket långt håll, en gång i Sarek. De är ju väldigt skygga. Fast den gången många år senare då jag vaknade mitt i natten av att något/någon slog till tältduken fler gånger så var jag självklart (men ologiskt) övertygad att det var en björn som väntade med stor aptit utanför... ;) Nå, det var nu ingen björn utan en nyfiken kalv - men jag kan förtälja att adrenalinnivåerna "went off the chart" innan jag insåg det... Sweet Jesus!

Mats

Nope, men järv på nära håll under ganska lång tid vid Ikesjaure.. Hunden var som klistrad runt fötterna :)

Bilagor

• _DSC1613-2.jpg
    _DSC1613-2.jpg
    71.3 KB · Visningar: 4,912
Såg färskt björnspillning på stigen mellan Dividalhytta och Vuomahytta i Dividal NP längs Nordkalottleden.

vi såg björnspillning vid stigen i övre Vistasvagge i somras. Åtminstone var det det man sa att det var när vi frågade.:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips