Sett björn under fjällvandring?

En av mina största drömmar är ju att få se en björn. Därför undrar jag om någon här på Utsidan någonsin sett björn under en fjällvandring, och i så fall var och på vilken led?
 
Sonfjället?

Tyvärr har jag aldrig sett björn, vare sig i fjällen eller någon annanstans (Skansen räknas inte), däremot spår och spillning. Vore jag som du skulle jag satsa på att besöka Sonfjällets nationalpark, det ska vara ett av Sveriges björntätaste områden.

Sedan ska man ha en jäkla tur om man ska se björn, även om det finns gott om dem i området. De är väldigt skickliga på att hålla sig undan för människor.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

Almgren

Avslutat
Bussen höll på att köra på en i närheten av Jokkmokk på väg till Sarek, räknas det?

Men som sagt, Sonfjället, har testat där, men inte lyckats. Tror du ska satsa på en hösttur, då löven börjat falla (ökar sikten) och björnarna kan gå och äta bär på fjällsluttningen, sitt ner och vänta
 
Fulufjället

Följde en stor björn som gick på fjällsidan när vi stod nedanför fjället. En tidig morgon en kall vårdag. Björnen var STOR och jagade flera älgar som kom undan utan problem. Kunde följa den i 20-30 minuter när den gick längs med fjällsidan. Undertiden hördes både gök och jaktfalk i omgivningen. En av de häftigaste upplevelser jag haft. Därför ska kikaren ALLTID vara med.

Även sett två från bilen.

Mvh / Johannes
 
Tyvärr har jag aldrig sett björn, vare sig i fjällen eller någon annanstans (Skansen räknas inte), däremot spår och spillning. Vore jag som du skulle jag satsa på att besöka Sonfjällets nationalpark, det ska vara ett av Sveriges björntätaste områden.

Sedan ska man ha en jäkla tur om man ska se björn, även om det finns gott om dem i området. De är väldigt skickliga på att hålla sig undan för människor.
Stort tack ska du ha för tipset. Hur är det med vandring i Sonfjället annars? Finns där fina leder?
 
En av mina största drömmar är ju att få se en björn. Därför undrar jag om någon här på Utsidan någonsin sett björn under en fjällvandring, och i så fall var och på vilken led?

På mycket långt håll, en gång i Sarek. De är ju väldigt skygga. Fast den gången många år senare då jag vaknade mitt i natten av att något/någon slog till tältduken fler gånger så var jag självklart (men ologiskt) övertygad att det var en björn som väntade med stor aptit utanför... ;) Nå, det var nu ingen björn utan en nyfiken kalv - men jag kan förtälja att adrenalinnivåerna "went off the chart" innan jag insåg det... Sweet Jesus!

Mats
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Nope, men järv på nära håll under ganska lång tid vid Ikesjaure.. Hunden var som klistrad runt fötterna :)
 

Bilagor

  • _DSC1613-2.jpg
    _DSC1613-2.jpg
    71.3 KB · Visningar: 5,044
Såg färskt björnspillning på stigen mellan Dividalhytta och Vuomahytta i Dividal NP längs Nordkalottleden.
 
vi såg björnspillning vid stigen i övre Vistasvagge i somras. Åtminstone var det det man sa att det var när vi frågade.:)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.