Service av framgaffel

Någon som kan supporta med hur man bäst servar en framgaffel Manitou SX-R ?
Trycker regelbundet in fett i den men tänker mest på om man behöver ta isär gaffeln och byta olja och göra ren den invändigt.
Tar tacksamt emot tips.

/Jan
 
kontroll

En koll på oljenivån är lämpligt att göra då och då. Dock är nedmontering onödigt om man inte cycklar extremt mycket och i skitigterräng.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Osäker på...

... om det är likartad konstruktion som på motorcyklar!

Om så är fallet så borde man även på trampcyklar få problem med "vattnig" olja pga. bla. kondens.

En gaffel på motorcykel skall man byta olja på en gång per säsong (minst). Om man kör mycket skall den bytas oftare.

Oljenivån är oerhört viktig för att du skall få rätt funktion på en gaffel (varför har man den annars) så även att man använder sig av rätt viskositet.
När man byter olja i en gaffel så finns det två sätt att gå till väga på så att man är säker på att rätt mängd olja fylls på.

Antingen plockar man isär gaffeln in i minsta detalj och gör rent dessa från all gammal olja. Sedan mäter man upp volymen på den nya oljan och fyller på.

Eller så tömmer man så mycket som möjligt av den gammla olja (omöjligt att få ut all olja, det sitter alltid kvar lite på väggar mm.) och fyller sedan på med ny olja tills rätt nivå har uppnåtts.

För att man skall veta att rätt nivå är påfylld plockar man ur fjäder och ev. distanser sedan komprimerar man (trycker ihop) gaffeln så mycket det går och mäter (ex. med en tumstock) hur många millimeter det är från övre röret på gaffel till oljenivån. Att tänka påhär är att man måste få ur all luft ur gaffel innan man mäter nivån (vilket görs genom att upprepade gånger pumpa gaffeln (med den nya olja i) upp och ner)).

Den senaste varianten är lättast att utföra och också säkrast (minst risk för fel). Måtten torde tillverkaren kunna förse dig med.

Detta kan tyckas onödigt att vara så nogrann men jag är övertygad om att du kommer att känna skillnad på ny olja och den du kör med nu. Man har en förmåga att vänja sig vid sina grejor och märker inte när de succesivt blir sämre.

Nästa del i detta är injustering av fjädringskomponenterna (gaffel / stötdämpare bak) men det är en helt annan historia och mycket mycket svårare att lära.

Mvh!
// Niklas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips