Senaste MapSource, hur funkar detta?

Såg att man lagt till denna funktion i senaste MapSource, men hur gör man och hur funkar det?

"Provided the capability for the user to define up to 64 custom waypoint symbols. "

MVH Tony

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Efter installationen har du i My Documents - i svensk version heter det klart Mina Dokument - fått en mapp som heter "My Garmin". I den finns "Custom Waypoint Symbols". Vanliga bitmappar.
Från början finns det åtta stycken, men du kan kopiera och göra upp till 64 stycken, tror jag det var. Bara låt filnamnen öka numeriskt.

Redigering kan du göra med Paint. Den hiskeliga röd-lila färgen motsvarar transparent, så ta vara på den. Den är så gräslig att du knappast vill ha den till något annat ändå.

Anders

Man kan alltså bara ändra färgerna på denna lilla "plopp" till waypoint? Eller kan man lägga in en annan waypoint med helt annat utseende och form?

MVH Tony

Helt rätt. Du kan göra 64 helt egna ikoner att föra över till GPSen, eller bara visa dom i mapsource. Vill du ha dom i GPSen skickar du över dom med Ximage.

[Ändrat av chuck 2004-12-14 kl 14:38]

Svar till Tony

Man kan använda max. 16 x 16 pixlar. Men med den transparenta färgen (rödlila i Paint) kan man minska bildytan i gps-en till en enda pixel (opraktiskt förstås) eller till pixlar i ett 3 x 16 stråk snett över skärmen. Jag har t.ex. gjort några sjömärken (prickar), grön för styrbordsprick och röd för babordsprick med bokstäverna G och R, medan resten av ytan är transparent och inte skymmer annan kartinfo. Den lilla kantarellen i den länk jag gav förut är transparent utanför den svarta konturlinjen (det yttre gula är alltså kartbakgrund). De färgade pixlarna behöver inte bilda ett område utan kan vara flera mindre områden med transparent emellan (en av Garmins marina ikoner ser exempelvis ut som ett utropstecken).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips