Mapsource 6.16.1 är nu släppt

Ljus framtid för husbilsägare med Google

Appropå Google så visades på Google IO i förra veckan hur man nu i nya Android kan ta emot rutter / kartor etc. direkt genom att i Chrome klicka och skicka till mobil telefonen (Android) via en tjänst i molnet....

12:17 Cloud-To_device API
13:10 Google map pushed till Android via Android intent

http://www.youtube.com/watch?v=IY3U2GXhz44&feature=player_embedded

Iom med att Google lanserade turn by turn navigation i USA

http://www.engadget.com/2009/10/28/google-adds-free-turn-by-turn-navigation-car-dock-ui-to-android/

så kommer det nog även till Europa då dom fått fram egna kartor.....

http://www.unwiredview.com/2009/11/...urn-by-turn-navigation-on-motorola-milestone/

och då behöver inte husbilsägarna MapSource....

Projektioner på Google också enormt konstiga

Liten pedagogisk karta som visar oljeutsläppet där vi bor
http://www.ifitwasmyhome.com/

Klicka sedan på knappen put it back in the Golf och se hur mycket mindre area utsläppet får beroende på att Sverige är så fel projicerat på Google standardkarta.....

--------------
Why does the spill seem to change size as I move it?
If you move the spill south of the gulf, without crossing the equator, you'll see it appear to shrink in size. If you move it North, it will appear to increase in size. The spill actually covers the same area on the map no matter where you place it, what changes is the map itself! Google Maps, and many maps we're used to looking at, use something called "Mercator Projection" in order to draw the spherical surface of the earth onto a flat plane. This projection distorts space as you move away from the equator in order to make the nice flat map you see. This means that a 100 square mile object placed at the equator will appear much smaller on the map than the same object placed closer to the poles. If you think about it, this makes sense -- if you were to wrap a string around the globe, you would need much more string to do so at the equator than you would further North, yet Google Maps portrays the Earth as a rectangle. You can read more about Mercator Projection on Wikipedia.

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Garmin bör välja projektion, inte frilufsaren.

Frågan är bara varför man slapp ange projection angle i Mapsource 6.3.17? Där ändras den nämligen on-the-fly beroende på var man tittar på kartan (antar att man utgick från centrum av det visade på skärmen) och man fick en hyfsad UTM-liknande projektion på detaljerna när man zoomade in. Bieffekten är att om man ser hela Sverige och panorerar runt så blir det som förväntat lite gummibandseffekter på kanterna på kartan.

I nyare versioner hade man satt en fix projektion angle som gjort att kartor här långt norrut varit väldigt långt ifrån de fysiska kartor man har på skrivbordet. Underlättar inte ruttplaneringen precis.

Den senaster versionen (6.16.2) verkar har en lite vettigare syn på detta med projektion och fungerar ok. Jag gillar det äldre sättet bättre; det man tittar på i centrum av kartbilden avbildas mest troget till avstånd. Att kartan projicerades om i kanterna gjorde att man påmindes om att det är en projektion jag tittar på.

Frågan är inte varför frilufsaren inte vet vilken projektion han skall begära av sin produkt, utan varför Garmin inte valt ett projektionssätt som passar användaren!

/Andreas

avslutad210712

Gäst
Jag installerade den senaste uppdateringen och drog igång Nappsås och för mig ser allt ut som det gjorde på den gamla gpda 6.13.7-tiden utan att jag gjorde några inställingar eller annat trixande. Vet inte om jag bara fått glädjefnatt över att det äntligen blev rätt men jag tycker dessutom att i alla fall Friluftskartan Pro ser trevligare ut på datorn än den gjorde förut.

Det ser bra ut per default med den nya versionen.

Jag installerade den senaste uppdateringen och drog igång Nappsås och för mig ser allt ut som det gjorde på den gamla gpda 6.13.7-tiden utan att jag gjorde några inställingar eller annat trixande. Vet inte om jag bara fått glädjefnatt över att det äntligen blev rätt men jag tycker dessutom att i alla fall Friluftskartan Pro ser trevligare ut på datorn än den gjorde förut.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips