Segla till Stryn

Funderar i sommar på att segla utmed norska kusten upp förbi Bergen och kanske ända upp så att man kan ta sig in till Stryn och åka skidor. Någon som har gjort någon liknande seglats och vet hur lång tid det tar? Vad man bör tänka på? När man ska ge sig iväg? Osv...

stryn

Hej
Jag har seglat dit upp inte till stryn men passerat Nordfjord där man seglar in. Tidsåtgång dit upp är ca 100h segling från GBg. Rakt över till Mandal och sedan ut på västsidan. Från sydspetsen till Stavanger är det ca 100 M oskyddat sen är det inomskärs i stort sett hela vägen. Lycka till Ingemar

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack för svaret!
Hur var det med naturhamnar? Jag har hört att det är så djupt att det är svårt att hitta bra ställen att ankra på! Hur gjorde du?

hammnar

När du kommer dit upp är tidvattenskillnaden så stor att det inte går att ligga mot land som man gör i sverige. Inne i fjordarna är det oftast bråddjupt och snudd på omöjligt att ankra. Man får leta upp olika hamnar och ligga där. en fin stad är florö

Norge

Hej.

Seglade lite i Norge i somras men inte alls så högt upp som du ska men i alla fall så lånade vi en bok som kom från Norska Sjöräddningssällskapet. Det var en beskrivning över gäst- och naturhamnar som var mycket bra. Jag kan rekomendera dig att försöka få tag på den för den var väldigt användbar.

/Martin

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips