Seabird generellt bättre än Seahawk och Havspaddeln?

Hej! En par nybörjarfrågor om eventuellt mer etablerade fabrikat kontra bättre passande kajakstorlek. Vilket är viktigast för att få en bra start på min paddling?
Jag har hittat 3 hyfsat lämpliga nybörjarkajaker i plast för motion och rekreation. Huvudsakligen i sjöar men också sporadiska besök i havet. De är alla billiga, vilket är vettigt för mig i början innan jag vet bättre vad jag vill ha i framtiden. Alla väger ca 22 kg och är runt 4,5 långa. Jag har paddlat alla 3: Seabird Discover 430, Seahawk Nemo och Havspaddeln Viggen, fast i ganska olika förhållanden. Seabird Discoveryn är onödigt bred för min kropp (63 cm) medan de andra passar bättre med sina 55 och 58 cm. Men av vad jag läst så är Seabirden dels ritad av den otroligt kunnige Björn Thomasson, och säljs även av VKV Vitudden, och framstår som en allsidig och bra kajak för den oerfarne vilket gör att jag får för mig att den därför "borde" vara väldigt bra.
1) Drar jag rätt slutsats att den generellt är en bättre kajak för att den har en så etablerad och erfaren konstruktör och även säljs av VKV (Seahawk och Havspaddeln verkar bara säljas av samma firmor som tillverkar dom).
2) Är den i så fall bättre för mig som nybörjare för att den ändå har så mycket fördelar även om den är lite onödigt bred för mig jämfört med mina alternativ?
Jag kommer huvudsakligen paddla själv, förhoppningsvis långt in på hösten, så det är bra om kajaken är hyfsat säker, hanterbar även om det blåser på etc. En lite allroundkajak tills jag kan och vet mer helt enkelt.
 
Vilken fördel ska en kajak ha när den inte ens passar? Då hjälper inte en "fin" konstruktör.
Och på tal om billiga kajaker, läs den här tråden, då fattar du varför vissa kajaker är ännu billigare än andra billigkajaker : https://www.utsidan.se/forum/threads/repa-halvvaegs-genom-nya-plastkajaken.92759/#post-872699

Bra motion får du säkert i alla 3, eftersom de är rätt segt att paddla.
Om det nu ska vara så billigt, varför inte kolla på Seabird Scott MV som plastbalja. Den är i alla fall i närheten av en vettigt havskajak.
Även för havskajak gäller "You get what you are paying for"
 
Du skriver att du har provat alla tre. Vilken kändes bäst? Där har du svaret!

Om det är svårt att välja utifrån det, så spelar det nog ingen roll vilken du tar, du kommer att bli nöjd oavsett. :)
 
Bredden totalt är inte så avgörande för egenskaperna. Bredden i vattenlinjen har större betydelse för marschfarten och bredden framför knäna styr hur pass vertikalt du kan hålla paddelskaftet i draget. Paddlar du med bålvridning vilket är det rätta sättet att paddla så får du ut mera framåtkraft med paddelbladet närmare mitten av kajaken.

Eftersom du paddlat alla tre kan du jämföra kajakerna bättre än vad jag kan. Längden i vattenlinjen är en väsentlig faktor för vilken marschfart du kan hålla. Paddlar du tillsamman med andra som har längre kajaker kommer du att uppleva din kajak som trög om du väljer en av dessa tre.

Viktigt att inte ha för stor volym på kajaken om du inte planerar att paddla med mkt packning.

En trygg kajak i tuffare förhållanden är VKV - Lisa som ofta finns begagnad och som behåller andrahandsvärdet bra. Den har dessutom en sittbrunn som även äldre och stelare personer lätt kommer i och ur. Att den är relativt bred totalt kompenseras IMHO fint av att man sitter relativt högt och därför får en vettig paddelföring.

Att lägga pengar på bra och lätt paddel gör stor skillnad.

Thure
 
Havspaddeln kajakerna görs i väldigt mycket mjukare plast. LLDPE gentemot HDPE, och kajaken blir mindre styv/hård. Viggen känns som att paddla i en ketchupflaska typ och repas/skadas betydligt lättare om du kör på något (vilket du kommer att göra). Viggen är också extremt svårpaddlad i minsta vind upplever jag det som, medan discovery är enkel att hantera i lite ”sämre” förhållanden. Överlag roligare att paddla, men visst är den ganska bred, men det är inget som stört mig 190cm/90kg eller min flickvän på 167/60. Jag har alltid med en massa packning och paddlar bara med en likadan discovery som sällskap så det blir inget problem för mig med den större volymen. Min flickvän föredrar discoveryn också trots sin mindre kroppshydda, viggen var inte rolig att ta sig runt i. Det är våra erfarenheter iaf, utöver rena fysikaliska skillnader i tillverkningsmaterial så är det såklart ens egna preferenser som skall avgöra. Vi behöver inga ”snabba” kajaker direkt, då vi mest åker på 1-3 dagars turer i bohusläns skärgård vi två, men det är heller inga större problem med att hålla en jämn och förhållandevis hög marschfart i våra discoverys, något som jag inte med gott samvete hade kunna säga när jag paddlade viggen. Häromveckan paddlade vi om en vikingabåt med 10-12 åror i full fart utan problem, och jag föredrar att mäta hastighet i Vikingabåtar/dag än km/h när jag är ute på äventyr ;) Lycka till med köpet iaf! Köp en trevlig paddel är mitt tips också.
 
Senast ändrad:
Läs även varför Björn Thomasson avbröt samarbetet med Seabird innan du bestämmer dig. Han har skrivit en del om det på sin hemsida. Du får googla lite. Spelar nog ingen roll vem som designat om tillverkaren är kass.
 
En liten rapport ifall någon mer undrar i framtiden. Jag provpaddlade alla 3 ett varv till, och Seabird Discovery 430 är betydligt mer lättdriven, de andra är tröga. Den är också lättare att manövrera. Också bättre detaljer: Nemon har t ex roderlinor i nån slags tråd/nylon, medan discoverys har metallvajrar. Dessa går att justera med skruv, medan man på Nemo flyttar knutar som känns hemmagjort. Jag har nu köpt Seabirden och är väldigt väldigt nöjd. Har paddlat 3 dagar i Skälderviken och Discoveryn passar mig perfekt som nybörjare. Det känns tryggt hela tiden trots emellanåt hyfsat rejäla dyningar och blåst, och jag kan koncentrera mig på att lära mig paddla och upplevelser. Jag kan också få förhållandevis bra marsfart. Slog till på en kolfiberpaddel som jag också är väldigt nöjd med. Stabiliteten bidrar säkert också till att det är hur lätt som helst för mig att klättra upp i kajaken. Tror det ska gå bra även i lite svårare förhållanden, vilket förstås också ska prövas (på ett säkert sätt).
 
En liten uppdatering av det tristare slaget. Seabird Discovery visade sig vid en kontrollvägning väga 26,7 kg jämfört med uppgivna 22! Dessutom framhävs just den låga vikten som ett köpagument. Rent lurendrejeri alltså. Utöver det läcker snack-luckan framför sittbrunnen, vilket de också vet om (trots att dom skriver "vattentät" på hemsidan).
Bra ändå att det inte var några problem alls att lämna igen kajaken och få igen varenda krona. Inga sura miner alls. Men de vet väl själva att de har uselt förhandlingsläge med det här upplägget. Bortsett från vikten, tycker jag ändå den är bra i sitt segment. Lättmanövrerad för att vara en bred nybörjarkajak, hyfsad marsfart, kul att paddla etc. Men är du ute efter 22 kg, så är det fel kajak. Och vill du ha en säljare du kan lita på, så är det kanske fel ställe/fabrikat också.
 
Viktuppgifter på billiga kajaker stämmer ofta inte alls. Gäller både PE-plast och glasfiberarmerade kajaker. Jag har också blivit lurad. Kontrollväg själv är mitt råd.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Mattias Claesson Seabird H2O? Paddling allmänt 1
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
sussief Seabird Discovery 430 Paddling allmänt 4
Vraket Seabird expedition HV Paddling allmänt 1
P-E Fikalucka med neoprenpåse, framförallt på Seabird. Paddling allmänt 5
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
Katten03 Seabird expedition LV vs Point65 Jolly Roger Crunch? Paddling allmänt 3
macsailor North Sea - SeaBird Design Paddling allmänt 21
Indigobarn SeaBird Scott LV Paddling allmänt 13
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
popunonkok Wilderness systems vs Seabird, Byggkvalité och känsla? Paddling allmänt 3
fraola Sittställning Seabird Design Expedition Paddling allmänt 10
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
jarbring Seabird North sea Paddling allmänt 6
JonasBergdahl Erfarenhet av Seabird Designs vingpaddlar? Paddling allmänt 10
csj Seabird Design 600 Sport Paddling allmänt 8
kajakhampus Epic, Seabird, inuk etc Paddling allmänt 2
aa99 SeaBird Expedition HD-PE Paddling allmänt 26
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
LindgrenAskö Bättre grepp med neoprenhandskar? Paddling allmänt 17
thureb Kost för att bli starkare och bättre Paddling allmänt 0
MickeBergström bättre ryggsits i oceanspirit Paddling allmänt 3
SkogsCalle Delbar paddel gick av, ny bättre skarv? Paddling allmänt 35
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
dustinthewind gruppköp qcc kajaker, bättre pris Paddling allmänt 6
Tror ni jag kommer att sova bättre framöver..? Paddling allmänt 6
Strmbrg Bättre ryggstöd i Point!? Paddling allmänt 4
larsrosenblad Bättre roder? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.