Hej,
Något som ofta glöms bort när man pratar val av kajak är hur fundamentalt viktig sittställningen är. Tyvärr byggs många havskajaker fel.
Gör så här: Sätt dig på golvet med knäna lätt böjda ett par dm ovanför golvytan. Hur känns det? Orkar du sitta så i någon timme? Knappast. Pröva nu att göra om samma sak, men lägg något under dina hälar ungefär lika tjockt som en gammal telefonkatalog. Ännu värre, eller hur? För att sitta så måste dina magmuskler jobba hela tiden och hålla emot, hur länge orkar du det?
Nu gör du samma sak igen, men med telefonkatalogen under rumpan. Voilà ! Så ska det vara, eller hur? Du orkar sitta upprätt, och du din rygg är inte låst så du kan rotera när du paddlar, vilket är A&O för en effektiv paddelteknik.
Men hur har detta experiment med kajakens konstruktion att göra?
Jo, genom skrovets form. Om du tänker efter så kommer du snabbt på att dess djupaste punkt är i mitten av skrovet, alltså där kölen på en segelbåt sitter. Där ska fötterna vara, tätt tillsammans, och där ska finnas ett i djupled ställbart fotstöd så du kan ta spjärn och använda benen när du paddlar! Om fotstöden istället är placerade på kajakens sidor, dvs. att fötterna placeras med längre avstånd från varandra kommer de alltså högre upp. Då måste sitsen vara konstruerad med ryggstöd för att du ska orka sitta upprätt länge, och därigenom låses din rygg fast, och paddling med rotationsteknik blir omöjlig. Du måste i stället enbart använda dina armar vilket är både tröttande och ger sämre fart och kraft att orka paddla länge.
Se gärna hur en tävlings, eller motionskajak, eller en surfski är byggd så förstår du skillnaden. I tävlingskajaken är ju allt optimerad för att få maximal fart för minsta möjliga energiåtgång, dvs en så effektiv paddelteknik som möjligt, och där är sittställningen fundamental för att det ska funka.
Hur styrningen av kajaken ska byggas finns flera lösningar, pinnstyrning, pedaler, eller svingeL. Men viktigt är ju att fötterna ska kunna styra utan att man behöver flytta dom från fotstödet, alltså är inte styrpedaler placerade långt ifrån varandra en bra lösning..
För havskajakpaddling handlar ju om att kunna köra ganska långa sträckor, ofta under flera dagar.
För att kunna använda rotationsteknik krävs även något annat. Knäna måste få plats att röra sig upp och ner. I en liten, trång sittbrunn funkar inte det. Så till nackdelarna: En stor sittbrunn funkar inte att rolla i, du ramlar förmodligen ur kajaken om du provar. Inte heller kan du som är van att hålla balansen genom att pressa knäna mot sittbrunnen göra det. Du måste lära om, och använda den stabilitet du får genom fötternas kontakt med fotstödet, och genom lufthanden vid paddeltaget.
Något som ofta glöms bort när man pratar val av kajak är hur fundamentalt viktig sittställningen är. Tyvärr byggs många havskajaker fel.
Gör så här: Sätt dig på golvet med knäna lätt böjda ett par dm ovanför golvytan. Hur känns det? Orkar du sitta så i någon timme? Knappast. Pröva nu att göra om samma sak, men lägg något under dina hälar ungefär lika tjockt som en gammal telefonkatalog. Ännu värre, eller hur? För att sitta så måste dina magmuskler jobba hela tiden och hålla emot, hur länge orkar du det?
Nu gör du samma sak igen, men med telefonkatalogen under rumpan. Voilà ! Så ska det vara, eller hur? Du orkar sitta upprätt, och du din rygg är inte låst så du kan rotera när du paddlar, vilket är A&O för en effektiv paddelteknik.
Men hur har detta experiment med kajakens konstruktion att göra?
Jo, genom skrovets form. Om du tänker efter så kommer du snabbt på att dess djupaste punkt är i mitten av skrovet, alltså där kölen på en segelbåt sitter. Där ska fötterna vara, tätt tillsammans, och där ska finnas ett i djupled ställbart fotstöd så du kan ta spjärn och använda benen när du paddlar! Om fotstöden istället är placerade på kajakens sidor, dvs. att fötterna placeras med längre avstånd från varandra kommer de alltså högre upp. Då måste sitsen vara konstruerad med ryggstöd för att du ska orka sitta upprätt länge, och därigenom låses din rygg fast, och paddling med rotationsteknik blir omöjlig. Du måste i stället enbart använda dina armar vilket är både tröttande och ger sämre fart och kraft att orka paddla länge.
Se gärna hur en tävlings, eller motionskajak, eller en surfski är byggd så förstår du skillnaden. I tävlingskajaken är ju allt optimerad för att få maximal fart för minsta möjliga energiåtgång, dvs en så effektiv paddelteknik som möjligt, och där är sittställningen fundamental för att det ska funka.
Hur styrningen av kajaken ska byggas finns flera lösningar, pinnstyrning, pedaler, eller svingeL. Men viktigt är ju att fötterna ska kunna styra utan att man behöver flytta dom från fotstödet, alltså är inte styrpedaler placerade långt ifrån varandra en bra lösning..
För havskajakpaddling handlar ju om att kunna köra ganska långa sträckor, ofta under flera dagar.
För att kunna använda rotationsteknik krävs även något annat. Knäna måste få plats att röra sig upp och ner. I en liten, trång sittbrunn funkar inte det. Så till nackdelarna: En stor sittbrunn funkar inte att rolla i, du ramlar förmodligen ur kajaken om du provar. Inte heller kan du som är van att hålla balansen genom att pressa knäna mot sittbrunnen göra det. Du måste lära om, och använda den stabilitet du får genom fötternas kontakt med fotstödet, och genom lufthanden vid paddeltaget.