Sea Vanquish packning

Hej, hur mycket packning kan man ha i en Sea Vanquish om man väger 90 kg? Hittar inte det i ngn sida på nätet... är det någon som kanske har en och vet?

Har aldrig suttit i en Sea Vanquish och skulle inte heller klara balansen i den...

Men jag har sett den på sjön med en paddlare på kanske 70-75 kg i. Då flöt den onödigt lätt så jag gissar att den är optimerad för 80-85 kg. Men att den är optimerad för en viss vikt betyder ju inte att det inte går att paddla den med mer eller mindre vikt i.

SV ser ut som en racingkanot som är förlängd och för att då göra den svängbar så har de byggt in ganska mycket rocker i den (botten är djup under sitsen och grund i ändarna). Om du väger 90 kg borde det inte finnas mycket marginal till packning - kanske ombyte och fika men inte mer.

Nelo har precis kommit ut med Sea Vanquish III. Exakt vad som skiljer framgår inte på deras hemsida.

Lästips

Stilla bergsglädje

Montafon, en av Vorarlbergs mest populära dalar, lockar många besökare både sommar och vinter. Men under försäsongen visar den sig från sin lugna ...

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det ligger en i klubbens kanothus. Åtminstone på den är det inga packluckor, och kanoten är öppen inuti som en racingkanot. För att packa något i fören måste styrpinnen/fotplattan monteras bort. I aktern får man väl plats med en 20-30l packsäck, om den är avsmalnande. Aktern och fören är racingsmala, den större bredden ligger mest runt sittbrunnen. Volymen är ökad på höjden, men det ger inte direkt något packutrymme.

På Nelos sajt står att den säljs med skott som standard, men dock inga packluckor.
Den kraftiga rockern är nog där mest för att få kanoten att gå mjukt och torrt i sjön. Ifall den hade haft rak köl hade den gått som en stock genom sjön. Det mesta av det höga fördäcket är bara vattenavledare och har inte mycket volym.

Jag testade en på kajakdagarna förra året och tyckte att den kändes rank. Kayakpro's Vampire är mycket stadigare.

På Nelos sajt står att den säljs med skott som standard, men dock inga packluckor.
Den kraftiga rockern är nog där mest för att få kanoten att gå mjukt och torrt i sjön. Ifall den hade haft rak köl hade den gått som en stock genom sjön. Det mesta av det höga fördäcket är bara vattenavledare och har inte mycket volym.

Jag testade en på kajakdagarna förra året och tyckte att den kändes rank. Kayakpro's Vampire är mycket stadigare.

Det kanske skiljer mellan årgångarna. Den jag studerat har flytkroppar fram och bak, och inga skott vad jag kunde se.

nelo sea vanquish är absolut ingen campingbåt men det finns ju båtar i ungefär samma klass som är minst lika snabba och som är både stabilare går bättre i sjö och har lucka.

"Riktiga" havsracers är inte avsedda för packning och volymen är helt optimerad för kanotisten. Sipre Tsunami kanske kan vara något ifall du vill ha något med fartpotential som klarar lite sjö och inte är jätterank. Jesper i Fridhem har paddlat en Tsunami i några av stockholmcupens lopp och gjort bra ifrån sig med den.

Klart vanligaste kajaken i Madeira runt http://madeiraemcanoa.com/ENG/index.html

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips