Sant
Jag håller helt med. Scouterna lär dig disciplin och respekt. Skulle vara bra för nya generationen
Jag håller helt med. Scouterna lär dig disciplin och respekt. Skulle vara bra för nya generationen
Jag delar inte din uppfattning om t ex scoutskjortan. Jag tycker den mer inkluderar och signalerar allas lika värde.
Vilka scout-ritualer tror du skapar töntstämpel?
Sekter (enligt min definition) brukar vara svåra att lämna då man blivit medlem, men det stämmer dåligt på de scouter jag varit med i. Gillade man det inte så slutade man, svårare än så var det inte, där och då i alla fall.
/Patrik
Det handlar inte om att springa runt i skogen eller lära sig knopar i första hand, utan att bli en mer respektfull och empatisk människa.
Jag tror att allt engagerande i en strukturerad förening är fostrande, detta är ingenting unikt för scouting. I en strukturerad förening råder det en laganda och ett "vi"-tänk. Dock så håller jag med om att det inom scouting bjuds på väldigt många samarbetsövningar, på ett scoutläger så interagerar och samarbetar man ju precis hur mycket som helst!
Säger inte att det ÄR en sekt, men det kan kännas som det när barnen ska stöpas i samma form och ha vissa kläder och följa några gammalmodiga pliktfyllda regler. Lite unket kan jag tycka utan att ha nån direkt djupare kännedom om vad de egentligen står för. Lite gulligt också kanske.
Hur e det med grupptryck och pennalism inom scouterna? Existerar det? Kan tänka mig att iaf grupptrycket kan bli påtagligt om individen motsätter sig saker. Det är såna saker som gör mig misstänksam mot liknande organisationer.
Sekter (enligt min definition) brukar vara svåra att lämna då man blivit medlem, men det stämmer dåligt på de scouter jag varit med i. Gillade man det inte så slutade man, svårare än så var det inte, där och då i alla fall.
Om man ser till ledarna finns det inom vissa scoutkårer en viss prylhets som jag själv tror att jag är delvis delaktig i att skapa.
Jag tycker ju att scouterna ska vara inkluderande och då ska man inte behöva köpa utrustning för tusentals kronor för att vara med.