Scarpa T4 som turkänga?

Vad säger erfarenheten på forumet?

Jag drar numera barn i pulka och vill ha mer stabilitet och stöd. Frågan är om man ska leta upp en riktigt styv läderkänga (det blir ju både frivilliga och ofrivilliga nedförsåkningar) eller om en platssko typ Scarpa T4 kan vara den perfekta kompromissen?

Hur är de i storlek - små, stora eller korrekt mot verklig skostorlek?

Hur är de att åka en dag på säg ca 20-25 km ute på fjället i jämförelse med en läderkänga?

Annat och andra erfarenheter?

Tänker ha dessa på troligen E109 xtralite med Voile 3-pin traverse.


Ös på med omdömen och tankar tack!
 
Skulle hellre välja en BC-bindning och dito läderpjäxa gärna t ex Alfa Skarvet som jag har sedan flera år. Finns dock de som är nöjda med T4 eller andra likbande.

Thure
 
Har tidigare gått ett antal turer med T4.
För mig var de bekväma men naturligtvis inte så smidiga.
Ibland är det skönt med det extra vattenskyddet, tänk blöta sjöar.
Vad har du för storlek?, kan i det närmaste skänka bort mina om de passar så kan du prova .. tror mina är 45 ska kolla nogare vid tillfälle.
 
T4 bra enligt mig

Haft både på fjället och i skogen. Tycker dessa är kanon, självklart lite klumpiga men totalt sett nöjd. Jag brukar ha fuktspärr på tunna innerstrumpan för att slippa få fukt i tjocksockan och fodret.

Rekommenderas!
 
Fischer bcx 6

Är också på jakt efter nåt stabilare efter diverse sladdriga kängor. Kör med samma skidor som TS men ska imorgon pröva Fischers bcx 6 som enl en tråd här på utsidan (om skridskopjäxor) ska vara stabilare.
Alewalds rear ut förra årets färg för 1399kr men inte min storlek kvar tyvärr.
 
@grylle. Toppensnällt men det är för stor storlek för mig. Är de korrekta i storlek eller anser du att man ska ta lite större eller mindre än sin verkliga storlek?

@thureb det är där jag är idag. Bc är bra men inte optimalt nerför
 
Normala till något små, det kan säkert variera med årgångar tänker jag, mina har ganska många år på nacken. Jag skulle välja den större storleken om du tvekar mellan två iallafall.
 
Tack för infon Ulrik!

Ebay och Google är farligt.

Jag lyckades istället hitta ett par helt nya Scott (Garmont) Excursion i min storlek på Ebay.


De är enligt uppgift lite bredare i tåboxen och allmänt lite lättare och smidigare än T4 och jag fick ett kanonpris så jag vågar prova utan att veta.

Om inte annat så släpar jag med mig alla skidorna och sedan får vi se under en fjällvecka hur de olika konfigurationerna funkar.

Prylgalen? Näääää...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mekelund Scarpa T4 i Luleå Turskidåkning 7
Segment Vem sälejr Scarpa T3 & T4 i Sthlm? Turskidåkning 2
2839 Scarpa T4 ? Turskidåkning 8
Scarpa T3, garmont libero. Turskidåkning 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.