Sareks smultronställen???

Kan ni ge mig några bra tips om ställen som bara måste ses i Sarek. Ska vandra där en längre sträcka och då är det bra att veta lite mera innan start.
Tack, Dan.,
 
Alkavare

Hej!
Är man intresserad av kulturhistoria kan jag verkligen rekomendera ett besök vid Alkavare kapell i västra Sarek. Det lilla kapellet är mycket fint och det ligger på en helt underbar plats. Dessutom finns det rester av äldre gruvverksamhet i området vilket är intressant ur samma perspektiv. Om det finns någon nackdel med platsen är att den ligger ganska avsides men det är ju samtidigt en fördel...

/Patrik W
 
Vyn mot Skierfe och Nammatj från Rapadalen

Tycker jag är vackrast. Akka står i ensamt majestät. De södra topparna (Pårtetjåkko&Pårektjåkko) är bara att kliva upp på och ger en fin utsikt.

Själv tycker jag bättre om påsktid än om sommaren. De där horderna som surrar är inte där och stör..... Och badvattnet är ju inte mycket kallare heller.

Vi får se hur det blir till påsk. Dollarn är ju så förbannat hög, så att ge sig av på en drömtur i Wrangel-St Elias är nog inte att tänka på. Tyvärr har det väl inte lugnat sig i Pakistan till sommaren, så det blir nog ingen utflykt till K2 i år heller.

Vill du ha lite mer kött på benen om hur södra Sarek ser ut sommartid, eller vintertid mellan Ritsiem och Kvikkjokk, så är det bara att höra av dig.

Glöm dock inte att du är ganska ensam i Sarek, speciellt vintertid, vilket innebär att det är viktigt att känna igen tecknen när hjärnan börjar lägga av.
 
Många fina ställen....

Hej!

Svårt att välja, men här är några tips.

1)
Nedanför Pårteglaciären. Fina marker, närkontakt med glaciär, möjlighet till enkel bestigning av Pårtetjåkko (2005 m.ö.h).

2)
Västra Sarvesvagge och Neitarieppvagge (övergång till Alkavagge). Allt detta kan förstås också nås från platsen i 1):an, via Lullihavagge.

3)
Hela Pastavagge är häftig.

4)
Smailaträffen/Mikka. Även om det är "mycket folk" är det ett smultronställe. Kanjonen ner mot Skarja och slätten nedanför är fantastisk.

5)
Sandurfälten, Smailajåkkas källflöden. Aktivt sandurfält. Fin rundtur kan göras runt Påisatjåkko.

6)
Hela Alkavagge och sidodalen Akkavagge.

Vill du veta mer, så hör av dig.

Mvh Bert
 
Sareks smultronställen?

Oj, jag kan bara rekommendera min spalt Fjällsmultron i "fjället", Svenska Fjällklubbens tidning, där man bidrar men sina finaste hemligheter. Vi har haft flera från Sarek på senaste tiden, förrådet verkar outtömligt.

Sarek är stort. Det finns underbara tältplatser bland stenen nedanför Pårteglaciären, turer över Luottolako, Njätjosvagge mm. Om du funderar på Pårte så fanns flera med i min första bok "Fjällsmultron och andra berättelser". I egen sak och till andras glädje rekommenderas den, se http://www.bokverket.com/flerbocker.html

Det verkar ju redan ha getts mycket kvalificerade svar med spännande platser i Sarek! Jag tänker ge ut en tredje bok och börjar jobba med den vid årsskiftet. Är intresserad av att höra av alla som har upplevt något smultronställe i svenska fjällen.

Hälsningar
Göran Fagerström
Redaktör för "fjället"
info@bokverket.com
 
PS ang Sareks smultronställen

Bert, du ger fantastiska förslag, men "enkel bestigning av Pårtetjåkko 2005 möh" bör kanske kompletteras med att det är över en glaciär med sprickor och brunnar längst ner, och rätt luftigt på slutet. Jag råkade ut för en hagelskur där då vi stod inknutna på glaciären tre i ett rep och stegjärnen för en av oss lossnade tre gånger.

Jag kan inte Dans "x-treme" erfarenhet, den är kanske sådan att det är lätt.

Hälsningar
Göran
 
Re: PS ang Sareks smultronställen

FjällSmultron; sa:
Bert, du ger fantastiska förslag, men "enkel bestigning av Pårtetjåkko 2005 möh" bör kanske kompletteras med att det är över en glaciär med sprickor och brunnar längst ner, och rätt luftigt på slutet.


Göran, och andra läsare

Jag ber om ursäkt för mitt något slarviga uttryck om "enkel bestigning av Pårtetjåkko".

Naturligtvis skall man väga in det som Göran påpekar om glaciären.

Vad jag menade var, att bestigningen från detta håll är snabb (kort väg) och utan regelrätta klätterinslag, om man håller i glaciärens vänsterkant och går upp i sydostflankens nordsluttning där det ofta ligger snöfält. Pårteglaciären räknas också som en av de minst förrädiska i Sarek.

Men särskilt "luftig" vet jag inte om jag är beredd att hålla med om. Visst - det är lodrätt mot glaciären, men hela ryggen är ju bred. Man behöver inte gå närmast kanten.


Men vänlig hälsning
Bert
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...